Net terug van 3 dagen Texel, doodmoe maar superb gevogeld. Samen met mijn vogelmaatje die een Zeiss 7x42 FL en een Leica Televid 32x77 scoop meehad. Ik deed alles met de Eden 8x42 XP. Het weer was mooi, 3 dagen zon en op de laatste dag aantrekkende wind.
Het gewicht van de Eden XP is ideaal voor mij; 3 dagen mee om mijn nek gelopen, en geen centje pijn. Ik had uit voorzorg de draagriem vervangen door een lange "slipketting", een dun hondenriempje dat je in no-time langer en korter kunt maken, door het verschuiven van de musketonhaak over de riem. De bedoeling was om in geval van nekpijn van het dragen, de lijn langer te maken en hem diagonaal over één schouder te kunnen dragen, over de borst, met de kijker toch binnen handbereik. Dit laatste bleek niet nodig; de ingestelde korte riemlengte met de kijker om de nek en op borsthoogte gedragen, was comfortabel gedurende de 3 dagen.
Bij de Pallas' Boszanger zondagmiddag laat, bij 't Horntje, heb ik niks van gele streepjes kunnen zien terwijl het vogeltje door de bladeren fladderde. Mijn vogelmaatje met zijn Zeiss kon dit wel zien, maar of het nou aan de Eden lag of aan mijn ogen weet ik niet. Ik ben niet meer gewend om achter elkaar lange dagen te maken, en het licht was die zondagnamiddag ook slecht. Een laagstaande zon links, en donkere bladermeuk waarin je dan een klein dingetje zoekt. Een Goudhaantje dat er ook zat, kon ik wel vrij gemakkelijk identificeren. De Pallas' was erg beweeglijk, fladderend en biddend.
De Aziatische Roodborsttapuit bij de Tuintjes was prachtig zichtbaar met de Eden, maar gelukkig hadden we de scoop voor beter detail. Ook de Bladkoning op de camping Sluftervallei kreeg ik schitterend in beeld, maar wel met de zon achter en lekker dichtbij.
De vrouw Roodkopklauwier van De Muy ging ook prima, de Eden met zijn brede beeld maakt zoeken in een wijdse ruimte erg gemakkelijk. Dichtbij in een dichte bladermeuk trouwens ook, dat gaat heel goed.
Afgezien van dat Pallas' strubbelingetje heb ik wel genoten van de Eden XP; de handligging is subliem. De laatste vogel van het weekend was een Grote Jager achter de boot. Het was nog best ver weg, maar ik pikte hem op terwijl hij achter een Stormmeeuw aanzat.
Een prima ervaring en een fijn vogelweekend, met als highlights nog 5 Ruigpootbuizerds, 2 Slechtvalken, een Ransuil, een Vorkstaartmeeuw en de geringde vrouw Blauwe Kiekendief die op het determinatieforum ook al voorbijkwam in de Amerikaan-kwestie.
Ik laat de Eden lekker aan zijn hondenlijntje zitten, zodat ik hem ook achteloos mee kan nemen schuin over de schouder als ik boodschappen ga doen. Ik propte de Pentax Papilio daarvoor altijd in mijn jaszak, om niets te missen onderweg, je weet tenslotte maar nooit wat er onverwachts opduikt, maar met de Eden onder de jas ben je ook goed toegerust en toch low-profile voor het winkelend publiek.
Vriendelijke groeten,
Ronald Sinoo