rood bekermos

Gestart door JohnvR, november 07, 2006, 20:56:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Ik veronderstel dat dit Rood bekermos is of lijkt er nog iets anders op? Van de Veluwe in augustus.





Groeten,

Corryabbink

#1
Dag John,

Dit is Rode heidelucifer(Cladonia floerkeana). Die heeft geen bekers maar is staafvormig tot knotsvormig en naar de top vertakt.
Overigens zit er wel een enkel exemplaar Rood bekermos tussen maar de massa is Rode heidelucifer.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

JohnvR

Hallo Corry,

Hartelijk dank. Ik had op het soortenoverzicht van waarneming.nl gezocht naar bekermos en rood, maar dan mis je deze toch mooi. Zijn er nog meer met rode vruchtschijfjes? Hier in de duinen (Bergen) komen er ook voor. Ik zal een volgende keer eens opletten of ik ze kan determineren.

Groeten,

Corryabbink

CiteerZijn er nog meer met rode vruchtschijfjes?
Dag John,

Er zijn er nog meer maar dat zijn vaak zeldzame. In de hoogveengebieden en bosrijke gebieden op het pleistoceen kun je b.v. ook nog Turflucifer(Cladonia incrassata) vinden die is daar niet zo bijzonder.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

JohnvR

CiteerHier in de duinen (Bergen) komen er ook voor.
Ik zie dat ik toch al eens wat fotografisch had vastgelegd, op 11 mei in de duinen bij Bergen. Hoewel slechts een bovenaanzicht vermoed ik hier Rood bekermos.


Corryabbink

#5
Citeer
CiteerHier in de duinen (Bergen) komen er ook voor.
Ik zie dat ik toch al eens wat fotografisch had vastgelegd, op 11 mei in de duinen bij Bergen. Hoewel slechts een bovenaanzicht vermoed ik hier Rood bekermos.
Klopt helemaal.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"