Hoofdmenu

bekerzwam

Gestart door cora, november 07, 2006, 20:43:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

cora

Deze bekerzwam staat in de voortuin. Ik begreep dat het erg moeilijk is omop naam te brengen kan ik nog iets doen om ze op naam te brengen? Doorsnijden , geur of iets anders.
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

cora

iemand nog een idee???
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

Corryabbink

Dag Cora,
Waarschijnlijk is het de Bruine bekerzwam(Peziza badia) dat is echter niet met zekerheid te zeggen. Zekerheid krijgt men met deze soorten pas met de microscoop. De asci moeten dan in ieder geval jodium-positief zijn.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

JW_2all

#3
Wat je met bekerzwammen altijd kunt proberen, is kijken of de zwam melkt, en de kleur daarvan vaststellen, en kijken of het vlees bij beschading verkleurt, en zo ja welke kleur dan? Verder is altijd handig om te weten of de bekerzwam bros is of niet, of het vlees gelaagd is, of de rand gekarteld is, of de buitenkant zemelig is, of de buitenkant schubjes heeft,  en op wat voor soort grond (zand, klei, leem, humus, houtsnippers), (begraven) hout of stro de zwam groeit, en in welk jaargetijde.
Er zijn  veel soorten die een microscopische nacontrole vereisen. Maar dat geldt voor lang niet alle bekerzwammen. Dus zonder kun je vaak al ver komen met aanvullende veldkenmerken. Een foto alleen is zelden toereikend voor een zekere determinatie.
Groet,
Jan

cora

wat aanvullende informatie niet elastisch breekt snel (broos) geen melk geen verkleuring bij doorsnijden. Buitenkant glad en lichter dan de binnenkant . Geur niet bijzonder erg zwak. Standplaats in tuin op aarde die omge ploegd is en kaal.
Ze staan er nu dus november. <_<  
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

Corryabbink

Dan blijf ik bij mijn waarschijnlijke soort.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"