mog bruine rietboorder

Gestart door Imperator, augustus 15, 2011, 21:40:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Imperator

wat vinden jullie van deze. Wat een lastig exemplaar..  Ik denk aan een boorder vwg het uitstekende achterlijf.. Maar twijfel welke
vriendelijke groet,

Trees

charles

Dag Trees,

Heb er niet zoveel verstand van en dat valt ook niet mee met deze afgevlogen vlinder.

Ik dacht aan een gele lis-boorder Celaena leucostigma, zie een streep door de niervlek en de lijnen die van boven naar beneden lopen lijk ik te herkennen.

Is er ook nog de weidehalm of halmrupsuil Mesapamea secalis/didyma die in aanmerking komt.

Wordt vervolgd

Groet Charles
Groet, 

Charles Peeters

Imperator

Citaat van: charles op augustus 15, 2011, 22:19:02 PM
Dag Trees,

Heb er niet zoveel verstand van en dat valt ook niet mee met deze afgevlogen vlinder.

Ik dacht aan een gele lis-boorder Celaena leucostigma, zie een streep door de niervlek en de lijnen die van boven naar beneden lopen lijk ik te herkennen.

Is er ook nog de weidehalm of halmrupsuil Mesapamea secalis/didyma die in aanmerking komt.

Wordt vervolgd

Charles, je hebt hartstikke gelijk. Eerlijk gezegd was het eerste waar ik deze vlinder onder plaatste: secalis/secalella. Maar ik werd in verwarring gebracht door de donkere lijnen. Deze dacht ik bij deze twee soorten nooit gezien te hebben. Maar nu heb ik een aantal eerde gefotografeerde ex bestudeerd en een heeft ook die lijnen..  ;D Dat was me nooit eerder opgevallen.

Hij gaat dus weer terug naar de eerste naam..
Dank je wel dat je me op het goede spoor zette.

Groet Charles
vriendelijke groet,

Trees

Ben Kruijsen

het is naar mijn mening een afgevlogen Mesapamea secalis/secalella

Imperator

Citaat van: Ben Kruijsen op augustus 16, 2011, 20:05:37 PM
het is naar mijn mening een afgevlogen Mesapamea secalis/secalella

Ben, dat was mijn conclusie ook al..Bedankt voor je bevestiging
vriendelijke groet,

Trees

charles

 
Ik mis iets, dacht (in tweede instantie) ook aan de mesapamea maar waar komt die secalella vandaan, bij mij staat dydima

Groet charles
Groet, 

Charles Peeters

Imperator

Citaat van: charles op augustus 16, 2011, 22:16:40 PM

Ik mis iets, dacht (in tweede instantie) ook aan de mesapamea maar waar komt die secalella vandaan, bij mij staat dydima

Groet charles

M.secalella is de nieuwe naam van M dydima. Nieuwe inzichten van verwantschap leiden tot nieuwe naamgeving. Je kunt dit dus veranderen in je nachtvlindergids,
vriendelijke groet,

Trees

charles

Groet, 

Charles Peeters