Determinatie wesp

Gestart door Tjibbe Hunink, augustus 15, 2011, 21:35:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tjibbe Hunink

Goeieavond,

Vanmiddag trof ik in een van onze terreinen een klein wespennestje aan. Kan iemand mij helpen met het determineren van deze wesp? ik dacht zelf eerst aan urntjeswesp, maar die maken toch niet zo'n nest?

groet,

Tjibbe Hunink
Boswachter Staatsbosbeheer

corzonneveld

Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Stijn Schreven

en aan de zwarte sprieten te zien lijkt me dit Polistes biglumis, de bergveldwesp. Waar heb je deze gevonden?
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Tjibbe Hunink

in de Achterhoek. opvallend was de kleur van de achterpoten tijdens het vliegen. als ik morgen te plekke kijk, moet ik dan specifiek ergens op letten? De antennes waren volgens mij i.d.d. allemaal zwart van kleur.

Stijn Schreven

#4
In dat geval zou ik graag toch een detail van de kop (vooral voor de kleur van de antennen) willen zien, tot nu toe was P. biglumis geloof ik tot in Midden-Limburg gezien. Heb je nog foto's waar het dier van dichtbij op staat met kop goed in beeld?

EDIT: ik lees nu pas dat je er vandaag heen gaat. Bij fotograferen gaat het dus in eerste plaats om de (bovenkant van de) antennen. Om ook andere (nog) niet in NL voorkomende soorten uit te sluiten, zijn ook foto's van de zijkant kop en borststuk, achterlijf (liefst van boven) en evt. kopschild (clypeus, kop van voren) handig.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Tjibbe Hunink

Hoi Stijn,

Hierbij de foto's van de wesp. 1 = bovenkant. 2 = kop en 3 = zijkant. ben benieuwd naar jouw/julie bevindingen.

groet,

Tjibbe Hunink

Stijn Schreven

volgens mij kun je hier wel een zekere P. biglumis van maken: zwarte wangen, zwarte antenne en achterlijf grotendeels zwart (P. bisschoffi zou volgens Smit 2003 meer geel moeten hebben). Bijzonder, bij mijn weten zaten ze tot nog toe alleen in Limburg (maar ik ken niet alle data). Dat zou betekenen dat deze soort ineens een grote sprong noordwaards heeft gemaakt.
Mooie vondst!
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

MarjoSmeets

Citaat van: Stijn Schreven op augustus 16, 2011, 20:17:43 PM
Mooie vondst!
En dat voor zijn eerst bericht hier op waarneming! Hij begint goed  ;D  Welkom Tjibbe!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen GrĂ¼ssen, oftewel, groetjes van Marjo

Tjibbe Hunink


Stijn Schreven

voer je ze ook in op de site?
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Stijn Schreven

Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.