Hoofdmenu

bekerzwam

Gestart door jokeb, augustus 15, 2011, 21:00:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

jokeb

Deze bekerzwammen vond ik vandaag op een stuk waar recent alles gekapt is. Ik heb geen idee welke bomen er stonden. Ik kan in mijn boeken niets vinden wat er op lijkt. Heeft iemand enig idee welke bekerzwam dit is?

groet
Joke
groet,
Joke

Gulistan

Er klopt wrs iets met de kleuren van de foto's niet. Dat is jammer, ze zijn veel te rood. De zwam is blijkbaar nog niet rijp, geen vrije sporen zo te zien. Zo is nog niet uit duidelijk of ze wrattig of glad zijn. Heb je nog gekeken of de bekerzwam melkte en of die melk op een witte zakdoek verkleurde?
Groeten van Christiane

jokeb

Hoi Christiane,

De bekerzwam is wel echt zo rood hoor. Ik ben vandaag nog een foto gaan maken met links het bruin van een stuk boomschors en rechts een stuk rood karton, dan zie je dat hij echt wel erg roodbruin is. Hij melkt niet.
Ik heb inderdaad geen vrije sporen gevonden.

groet
Joke
groet,
Joke

Dieter

Christiane,

Over welke foto's heb je het die te rood zijn? De microscopische dan?
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Gulistan

Ja, als die zo rood is, ben ik uitgepraat. Ik ken hem niet. Misschien iemand anders. De microfoto's zijn inderdaad rood. Je kan ook nog proberen met veel persen op het prep (onder het dekglaasje) veel druk uit te oefenen, wie weet krijg je dan een aantal sporen vrij. Dan ben je toch al verder.
Groeten van Christiane

xenion

Citaat van: Gulistan op augustus 16, 2011, 13:57:35 PM
Je kan ook nog proberen met veel persen op het prep (onder het dekglaasje) veel druk uit te oefenen, wie weet krijg je dan een aantal sporen vrij. Dan ben je toch al verder.
Dan druk je ze gewoon uit de asci, rijp hoeven ze dan nog lang niet te zijn.
Groeten,
Martin

jokeb

eh.... ik was van plan dat nu te gaan proberen. Is dat niet handig? zijn onrijpe sporen niet handig?

gr
Joke
groet,
Joke

xenion

De maat van onrijpe sporen is in ieder geval niet goed te gebruiken (mogelijk wel als indicatie). Je zou mogelijk wel ornamentatie op de sporen kunnen zien, maar dat zegt ook nog niet alles omdat dat nog verder kan groeien (vooral fijna ornamentatie zie je pas bij goed rijpe sporen).
Ik zou proberen om hem een paar dagen in een vochtig bakje te bewaren.
Groeten,
Martin

jokeb

ok, dan zal ik dat doen. Bewaar ik hem in of uit de koelkast?

gr
Joke
groet,
Joke

xenion

Ik bewaar ze er altijd buiten, maar dan vergaat hij wel sneller...
Groeten,
Martin

jokeb

ok. Dank je wel. Ik ga het proberen.

gr
Joke
groet,
Joke

grietaf

Misschien de ene helft ìn en de andere helft buiten de koelkast?
Grieta.

jokeb

Ok Grieta,
Goed plan, is uitgevoerd. ;)

gr
Joke
groet,
Joke

jokeb

Vandaag nog een keer geprobeerd met het buiten de koelkast bewaarde stuk bekerzwam. Dit keer wel sporen gevonden. Heb ik, als beginneling,  goed gesleuteld wanneer ik uitkom bij de peziza ampelina (wijnrode bosbekerzwam)?

groet
Joke
groet,
Joke

Gulistan

Hallo Joke,
Welke sleutel heb je gebruikt en is je microscoop geijkt? Hoe groot waren de sporen? Is het wel een peziza? Heb je gekeken of de ascitoppen in Melzer of in Lugol blauw worden?
En op wat voor substraat groeide de zwam? Op hout of op de grond? En als op hout, wat voor soort?
Peziza ampelina kan ik niet zo goed ervan maken, omdat de kleur zo licht rood is. Het is in sowieso een interessant geval. Misschien groeien komen er nog meer bekers op, en kan je ze groter laten worden
Groeten van Christiane

jokeb

Hoi Christiane,

Ik heb van iemand een deel van de peziza's uit Ellis&Ellis,  Microfungi on Miscellaneous Substrates  opgestuurd gekregen, die sleutel heb ik gebruikt. Mijn microscoop is geijkt en de sporen waren 18.8 lang en 13.8 breed.
Ik heb niet gekeken of de ascitoppen blauw werden in Melzer of Lugol.
De zwam groeide op de aarde in een pas gekapt deel van het bos, er stonden er vele bij elkaar. Een stukje verder zag ik er één. Daar is de foto van de de allereerste keer van , die grotere met die wat grillige vorm die ook wat lichter van kleur is.
De tekst in Ellis en Ellis spreekt over een beker van 2-5 cm. Ovale gladde sporen van de juiste maat. Met 2 grote en evt nog wat kleine druppels (hoe heet dat ook al weer) erin en groeiend op de grond, alleen of in groepjes. Wat maakt dat je het niet vind passen?

gr
Joke











groet,
Joke

Dieter

Joke, als je goed zoekt dan vindt je Ellis & Ellis op het internet. ;)
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

jokeb

 :huh: :huh: :huh: :huh: Wil je mij aub uitleggen hoe en wat je hiermee bedoelt Dieter.

gr
Joke
groet,
Joke

Gulistan

Checken of het een peziza met Melzer of Lugol is moet je sowieso. Of ik de zwam vind lijken op P. ampelina is hierbij niet van belang. Ik had al geschreven, dat ik de kleur niet vind passen. Als je mij jouw e-mail-adres stuurt, kan ik ook jou de Peziza sleutel van Hohmeyer opsturen, dat is volgens mij de beste sleutel.
Groeten van Christiane

xenion

Ik heb je ook een mailtje gestuurd Christiane :)
Groeten,
Martin

Dieter

Christiane, graag een iets volledigere referentie. :)
Bedoel je Hohmeyer H., 1986: Ein Schlüssel zu den europäischen Arten der Gattung Peziza. Zeitschrift für Mykologie Band 52 (1): 161 –184?
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Gulistan

Citaat van: Dieter op augustus 17, 2011, 23:07:45 PM
Christiane, graag een iets volledigere referentie. :)
Bedoel je Hohmeyer H., 1986: Ein Schlüssel zu den europäischen Arten der Gattung Peziza. Zeitschrift für Mykologie Band 52 (1): 161 –184?
Idd
Groeten van Christiane

jokeb

De sporen kleuren niet blauw met Melzer dus is het toch geen peziza. Dat wordt verder zoeken.
Iemand enig idee welke kant ik op moet met zoeken?

gr
Joke
groet,
Joke

Gulistan

De sporen hoefden niet op Melzers of Lugol reageren, maar de ascitoppen en/of wanden. Dus even opnieuw kijken! Ik ben benieuwd!
Groeten van Christiane

jokeb

Ook de ascitoppen/wanden reageren niet.
groet,
Joke

Gulistan

Ik heb even geprobeerd voor je met Ellis & Ellis te sleutelen met Fungi on Soil, daar kom ik uit op Aleuria. Dat klopt niet met jouw sporen. Verder weet ik het op dit moment niet. Misschien kan je nog betere microfoto's maken, die niet zo geel zijn, en een keer in water, een in lugol, en een in katoenblauw en dan weer met water gewassen. Ik wil ook graag de toppen van de parafysen zien.
Groeten van Christiane

jokeb

Betere en minder gele foto's moet wel lukken dat is waarschijnlijk een kwestie van het licht verder openzetten. Wat katoenblauw doet heb ik opgezocht en gevonden. Wat lugol is en doet kan ik niet vinden.Kun je me uitleggen waarom je dit zou gebruiken? Bovendien heb ik beiden niet. Ik zal even proberen of ik daar aan kan komen.
Ik snap ook niet helemaal wat uitwassen met water is. Ik neem aan dat je bedoelt dat ik 3 preparaten moet maken. 1 met lugol, 1 met katoenblauw en daarna weer 1 met water. Klopt dat?
Als beginneling snap ik nog niet precies hoe alles moet maar wanneer je het mij wilt uitleggen kom ik steeds verder :rolleye:
groet,
Joke

Gulistan

Katoenblauw kleurt heel donker blauw, het hele preparaat. Daarom doe je na een paar minuten er een dekglaasje op, en een druppel water ernaast. Dan met filtreerpapier het katoenblauw aan de andere kant van het dekglaasje opzuigen, zo krijg je weer een helder prep. In katoenblauw kan je de sporenornamentatie, als die er is, goed zien. Lugol kleurt net als Melzer eiwitten en geeft ook een reactie met suiker, zo krijg je de reactie van de ascutoppen of wanden bijvorrbeeld bij Peziza's. In helder water kan je het beste zien, of de kleur van de bekerzwammen door inhoud van de parafysen komt.
Kan je Duits lezen? Dan heb je hier misschien wat aan: http://tintling.at/pdf/pilzmikroskopie.pdf
Groeten van Christiane

jokeb

Dank je voor je uitleg. (mijn engels en duits zijn beiden hopeloos, niet gemakkelijk bij het determineren)
Ik ga proberen lugol en katoenblauw te kopen en ga nieuwe foto's maken. wordt vervolgd.
groet,
Joke

Gulistan

Als je Melzers hebt en het nog goed is, is Lugol op dit moment niet echt noodzakelijk. In plaats van katoenblauw kan je ook wel inkt proberen, ik geloof Martin heeft daar ervaring mee.
Groeten van Christiane