Hoofdmenu

melden bij Otto?

Gestart door Ted van der Knaap, augustus 15, 2011, 17:13:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

Vrijdag was deze Lepelaar hier al gezien maar alleen afgelezen met Linkerpoot Geel BG.
Heb vandaag wat foto's kunnen maken van de Rechterpoot.
Het lijkt iets van Rood/Groen/Rood??

Kan het zijn dat dit een al wat oudere vogel is omdat ze nu (kijkend op de Lepelaarsite) met andere ringen werken??

Kan deze gemeld worden bij Otto Overdijk of is deze van een ander/ander projekt?

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/56238941
Lepelaar - Platalea leucorodia gezien op 2011-08-15 Honselersdijk - De Wollebrand - Griendplas
Foto's:

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jeroen Nagtegaal

Andere poot is ook een kleurring. Was ooit blauw met witte inscriptie. Als je de foto's naar Otto mailt komt het zeker goed. Is een van zijn vogels.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ted van der Knaap

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 15, 2011, 20:04:23 PM
Andere poot is ook een kleurring. Was ooit blauw met witte inscriptie. Als je de foto's naar Otto mailt komt het zeker goed. Is een van zijn vogels.

Je had gelijk Jeroen... ...de vogel is 5 jaar uit beeld geweest/niet teruggemeld.

Geringd op nest op 07-06-06 door Leon Kelder te Onderdijk, Vooroever
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jeroen Nagtegaal

Bizar dat ie zolang is weggeweest... Een vogel die ik had in Frankrijk was 2 dagen later weer in NL...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Marcel van kammen

Ik had laatst ook een Lepelaar, die overigens al 23 jaar oud was, die ook in 3 jaar niet was gezien.
2 weken daarvoor een lepelaar die net 20 was geworden, vond ik wel respectabele leeftijden.

Klaas van Dijk

hoi Ted en anderen,

Mooie foto's van deze gekleurringde Lepelaar: de gebruikte kleurringcombinatie is duidelijk vanaf deze foto te lezen. Maar je moet wel weten welke type kleurringen en welke kleuren zijn gebruikt. In de loop der jaren zijn erg veel combinaties gebruikt & dat kan inderdaad best verwarring opleveren. Bovendien verkleuren sommige kleurringen ook wel naar verloop van tijd. Duidelijke foto's zijn daarom erg handig (ook om naar Otto Overdijk te mailen), want dan kan er nooit verwarring ontstaan.

Het kan natuurlijk best vaker voorkomen dat een gekleurringde Lepelaar jarenlang niet wordt gezien. De vogel op de foto is in 2006 geboren en kan heel goed eerst een paar jaar elders hebben verbleven (bijvoorbeeld in West-Afrika) en/of op locaties waar geen aflezers actief zijn en/of waar het lastig / onmogelijk is om kleurringen af te lezen. Lepelaars beginnen pas na een aantal jaren te broeden en zwerven voor die tijd wat rond cq blijven hangen in de overwinteringsgebieden.

Is dus deels toeval dat sommige gekleurringde Lepelaars vaak worden gezien & anderen bijna nooit. Flink wat gekleurringde Lepelaars blijken vrij vaste gewoonten te hebben ergo bezoeken jaarlijks vaste locaties. Dan is het logisch dat sommigen dus een enorm lange life history krijgen als ze steevast op locaties zitten waar veel aflezers actief zijn & nauwelijks aflezingen krijgen als ze op locaties zitten waar geen / nauwelijks aflezers actief zijn.

Groetjes, Klaas

Marcel van kammen

Dag Klaas,

jij lijkt me een kenner. Wat zijn ongeveer de maximale leeftijden die ze kunnen behalen?
Zoals ik onlangs 2 van die twintigers had, is dat een vrij normale leeftijd?

Klaas van Dijk

Beste Marcel,

Hmmmm, ik zou me niet direct een 'kenner' noemen van Lepelaars, maar ik heb in de loop der jaren wel flink wat gekleurringde Lepelaars afgelezen.

Ik doe het even een beetje uit mijn hoofd, maar leeftijden van iets meer dan 20 jaar zijn niet echt heel uitzonderlijk voor Lepelaars. Het staat me zo bij dat de oudst bekende Lepelaar net geen dertig jaar is geworden. Een handig overzicht voor Europa is http://www.euring.org/data_and_codes/longevity-voous.htm (maar niet altijd actueel). Wonderlijk genoeg kan ik Lepelaar niet op deze lijst terugvinden.

Een (deels complicerende) factor kan zijn dat er -in het verleden- goede en minder goede jaren waren: dus in sommige jaren zijn aardig wat Lepelaars gekleurringd, en in andere jaren wat minder. En in sommige jaren is m.i. de overleving van de jongen (dus in het eerste jaar na uitvliegen) ook wel hoger dan in andere jaren. Ergo, het kan dus ook zo zijn dat er uit een bepaald geboortejaar meer 'oudjes' rondvliegen dan uit een ander geboortejaar. Op http://www.waddenacademie.nl/fileadmin/inhoud/pdf/03-Thema_s/Ecologie/Limosa_Special/LIM823-6_Lok.pdf staat ook nog wel het een en ander te lezen over het kleurringonderzoek aan Lepelaars, maar zie bv ook http://www.werkgroeplepelaar.nl/

Goed, maar ik kan zo niet 1-2-3 de juiste info vinden over wat de maximale leeftijd is die een Lepelaar kan bereiken (maar de publicaties zelf niet helemaal doorgelezen).

Vraag anders rustig verder hoor. Want Lepelaars zijn erg interessante vogels en juist door de vele gekleurringde individuen goed te volgen. Vaak hebben de wat oudere vogels ook erg leuke life histories.

Groetjes, Klaas

frankmeer

De maximumleeftijden van vele soorten, waaronder dus ook Lepelaar, zijn hier te vinden:

http://www.vogeltrekstation.nl/resultaten/longevity-list-roland-staav
Frank van der Meer

Marcel van kammen

He Frank,

leuk linkje,kga es even het rijtje bekijken en vergelijken met de terugmeldingen die ik bij mn pa thuis heb. Misschien zitten er nog wat hoogbejaarden tussen :-)

Kijk,die Lepelaar van mij hoeft nog maar een jaartje te leven en dan is ie de oudste (van die lijst dan) :-p