Waarschuwing verrekijkers en telescopen op Marktplaats

Gestart door Sander Haak, augustus 15, 2011, 14:40:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sander Haak

Aangezien ik mij in het verleden nog wel eens positief heb uitgelaten over de aanschaf van optiek via Marktplaats, voel ik de verantwoordelijkheid om hier nu op terug te komen. Regelmatig bekijk ik de advertenties uit interesse voor de prijsontwikkelingen van 2e hands Swaro, Leica en Zeiss optiek. Waar ik een jaar geleden af en toe een dubieuze advertentie tegenkwam is het er nu van vergeven!

Het merendeel komt van aanbieders waarvan ik me sterk afvraag of ze de genoemde kijker of scope in huis hebben (slechte omschrijving, geen foto, adres in uithoek van Nederland). Ze proberen een deal te sluiten waarbij ze de producten beloven te versturen na betaling. Omdat ze ver weg wonen klinkt dat als een slimme oplossing maar vervolgens wordt het product nooit verstuurd.

Nieuw is een aantal advertenties waar de producten worden getoond maar de herkomst mij uiterst dubieus lijkt. Ze vallen bij mij op als er bijvoorbeeld een tweedehands telescoop zonder occulair wordt aangeboden. Ook uit de beschrijving blijkt niet dat ze goed bekend zijn met het product dat op de foto wordt getoond. Ik vraag me zelfs af of de recente opkomst van dergelijke aanbiedingen samenhangt met de plunderingen in Londen!

Ik blijf er bij dat je via marktplaats een goede deal kan sluiten maar handel dan op de volgende wijze:
- Verdiep je goed in het model waar je geïnteresserd in bent en onderzoek wat realistische prijzen zijn (ATM80HD voor 1000euro is net iets te mooi om waar te zijn)
- Neem telefonisch contact op met de verkoper en informeer uitgebreid naar het product en de reden van verkoop
- Koop optiek nooit op basis van foto's maar ga naar de verkoper toe om het te testen
- Check de papieren en bij voorkeur ook het serienummer
- Bij twijfel niet kopen!
Groet, Sander Haak (Woerden)

fkdeboer

Citaat van: Sander Haak op augustus 15, 2011, 14:40:20 PM
.... adres in uithoek van Nederland...
....
ATM80HD voor 1000euro is net iets te mooi om waar te zijn)
...

Is Arnhem volgens jou een uithoek van nederland? ;) zag een prachtig telescoopje, allemaal gloedje nieuw voor een prima prijsje.
Maar je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Meestal Helpt het informeren zelf ook al goed: meeste oplichters reageren niet meer na 1 of 2 x heen en weer mailen (na hun mailtje "als je het geld overmaakt, stuur ik het meteen op!").
mocht je twijfelen kan je ook altijd even googlen op de naam en woonplaats of rondneuzen op http://www.marktplaatsoplichting.nl/
en als je het echt niet vertrouwd, even aangeven op marktplaats.nl zelf! :police:
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

gko

#2
goede tip, ga niet over een nacht ijs en stuur zeker geen geld op, het kan toch onder
rembours!
met vr gr gkoopman

vuurvlinder

Citaat van: fkdeboer op augustus 22, 2011, 12:50:35 PM
Citaat van: Sander Haak op augustus 15, 2011, 14:40:20 PM
.... adres in uithoek van Nederland...
....
ATM80HD voor 1000euro is net iets te mooi om waar te zijn)
...

Is Arnhem volgens jou een uithoek van nederland? ;) zag een prachtig telescoopje, allemaal gloedje nieuw voor een prima prijsje.
Maar je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Meestal Helpt het informeren zelf ook al goed: meeste oplichters reageren niet meer na 1 of 2 x heen en weer mailen (na hun mailtje "als je het geld overmaakt, stuur ik het meteen op!").
mocht je twijfelen kan je ook altijd even googlen op de naam en woonplaats of rondneuzen op http://www.marktplaatsoplichting.nl/
en als je het echt niet vertrouwd, even aangeven op marktplaats.nl zelf! :police:

Nou, mijn dochter had laatst haar Blackberry te koop aangeboden. Een of andere kerel bood een belachelijk hoog bedrag en stuurde wel zeker 20 mails waar mijn dochter natuurlijk niet serieus op in ging. Later kreeg ze een mail van Marktplaats dat het om een oplichter ging die al veel mensen op die manier had benaderd.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Robert

toch gaan oplichters niet zo snel met een verrekijker prutsen, eerder populaire items als mobieltjes e.d.
maar het blijft uitkijken natuurlijk!
Groeten Robert Pater

Roden(Dr)

M. Hoogteijling

Ik ga er van uit dat
A) voorzichtig bent om zelf niet opgelicht te worden
B) niet meewerkt aan oplichting, door goed spul met dubieuze herkomst of belachelijk lage prijs te kopen = heling
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling