Ruwe aardster of niet?

Gestart door Annemarieke, november 07, 2006, 10:30:26 AM

Vorige topic - Volgende topic

Annemarieke

Tijdens het snoeien in onze tuin ontdekte mijn zoon deze voor ons onbekende paddestoel :o .Na enig speurwerk op internet kwamen we uit bij de Ruwe Aardster. Wij zijn maar leken vandaar dat wij een paar foto's gemaakt hebben. Misschien kan iemand ons duidelijkheid verschaffen??

Dragonfly

#1
Wat leuk om zoiets in je eigen tuin te zien.
Ik denk hierbij overigens eerder aan de gekraagde aardster, vanwege de goed zichtbare extra kraag.
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Marijke

onmiskenbaar de Gekraagde aardster

groet, Marijke

Annemarieke

Ja, dat zou ook kunnen, dat het de gekraagde Aardster is. Ik zal nog een foto laten zien. Als ik op internet foto's van de Ruwe Aardster zie vind ik hem daar zelf meer op lijken. Maar zoals ik al zei...ik ben ook maar een leek...

Marijke

de verschillen dan nog maar even op een rijtje:

de gekraagde heeft een glad bolletje; is een van de weinigen met een buitenwand die in tweeen splitst, de kraag dus, verder heeft die tamelijk brede slippen die niet hygroscopisch zijn, en een mondzone die gewimperd is.

de ruwe heeft ten eerste een ruw bolletje door kristallen, geen kraag, tamelijk smalle slippen die hygroscopisch zijn (ze rollen bij droogte omhoog een beetje, bij natheid weer terug), en een mondzone die we gevoord noemen (vezels in clusters zou je kunnen zeggen)

houdt er rekening mee dat als je foto's op het internet opzoekt er een hoop onzin tussen staat.

groet, Marijke