Zeldzame gordijnzwam?

Gestart door mijnhout, augustus 14, 2011, 21:08:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

mijnhout

Hallo paddenstoelenvrienden,

Ik was zaterdag in park het Engelse Werk en zag daar twee witte gordijnzwammen. Ik denk gordijnzwammen, vanwege de karakteristieke spinnenwegachtige sluier tussen de hoedrand en de steel. Het op naam brengen van deze gordijnzwam valt nog niet mee, ik denk dat de kaneelkleurige knolgordijnzwam er nog het meeste bij komt. De hoed was kleverig met wat beige vlekken, plaatjes grijsbeige, steel witachtig met een roestbruine velumzone. Ze staan onder een beuk. Last but not least heb ik er als een echte 'mycoloog' nog aan geroken waarbij ik echter geen specifieke geur kon onderscheiden. Ik heb alle gordijnzwammen uit het boek "De grote paddenstoelengids voor onderweg" bekeken en er is er niet één die erg lijkt op wat ik gezien heb. Wie heeft een idee? Zie foto's.

Gr Sophie

Gulistan

In Nederland zijn 226 soorten Gordijnzwammen bekend. In de paddenstoelengids voor onderweg is maar een kleine selectie ervan, voornamelijk veel voorkomende. Velen zijn zeldzaam, de meeste zijn lastig en zelfs met hulp van een goede sleutel en een  :micro: nog moeilijk op naam te brengen.  Wie weet dat Nico nog kijkt, hij is goed thuis in de Nederlandse Gordijnzwammen.
Groeten van Christiane

heppo

hoi,

heb je  geproefd of gelikt aan de hoedhuid. mocht ie bitter smaken dan ben je een stap verder. kom vaak in EW waar stonden ze ongeveer.

heppo