Hoofdmenu

Oostenrijk

Gestart door arno-32, augustus 14, 2011, 18:21:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

arno-32

Hallo,

Ik ga in september 2 weken naar Oostenrijk. Eerst 1 week naar Tirol (Kramsach) en vervolgens 1 week naar Steiermark (St Peter am kammersberg).

Wie van jullie weet waar ik moet zijn om bijvoorbeeld gemzen en/of steenbokken te zien? Het lijkt me erg leuk deze dieren eens tegen te komen, maar kan op internet weinig informatie vinden over het voorkomen van deze dieren.

Alvast bedankt voor jullie reacties, en vriendelijke groet,

Arno
Een vrolijk gezicht brengt overal licht

Ted van der Knaap

Citaat van: arno-32 op augustus 14, 2011, 18:21:02 PM
Hallo,

Ik ga in september 2 weken naar Oostenrijk. Eerst 1 week naar Tirol (Kramsach) en vervolgens 1 week naar Steiermark (St Peter am kammersberg).

Wie van jullie weet waar ik moet zijn om bijvoorbeeld gemzen en/of steenbokken te zien? Het lijkt me erg leuk deze dieren eens tegen te komen, maar kan op internet weinig informatie vinden over het voorkomen van deze dieren.

Alvast bedankt voor jullie reacties, en vriendelijke groet,

Arno

Hier zie je de zoogdieren in Oostenrijk die ingevoerd zijn op Observado... ...je mag zelf even uitpuzzelen wat gemzen en steenbokken zijn in het engels  ;)

link: http://austria.observado.org/waarnemingen_all_wg3.php?groep=2&family=0&z=1
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jeroen Nagtegaal

Ted, daarvan kun je de taal gewoon instellen via het vlaggetje.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankw

Toen ik nog wel eens op wintersport ging werden er bij skigebied Hoch Fügen zeer regelmatig Gemzen gezien.
Ik zelf heb ze nooit gezien helaas..

henkjanvdkolk

Mijn ervaring is dat Gemzen best wel wat voorkomen in de Alpen, in september waarschijnlijk nog ruim boven de boomgrens. Zoek de wat stillere (natuur)dalen op, ga wandelen boven de boomgrens, en speur vaak hellingen en bergtoppen af met rotsen afgewisseld met grasveldjes. In de buurt van kabelbaantjes, of in skigebieden heb ik nog nooit gemzen gezien.

Steenbokken zitten vaak in nog ruigere gebergtes en ook vaak wat hoger, vaak weten lokale natuurliefhebbers wel plekken waar ze in de zomer zitten, en kan je gericht op zoek gaan naar ze in zo'n gebied.

Succes!
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk