Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Geluid bij waterrietzangers  (gelezen 1094 keer)

Vogeldagboek

• Member
Geluid bij waterrietzangers
« Gepost op: augustus 13, 2011, 17:51:16 pm »

Vorig jaar heb ik al eens over geschreven over het geluid afspelen van waterrietzanger in Lentevreugd, ook nu gebeurt dat weer (berichten daarover ontvangen van lezers van Vogeldagboek en zie ook op waarneming.nl: "Was in eerste instantie zeer skulky, riep bijna niet, maar reageerde goed op de zang" - het gaat mij absoluut niet om degene die dit schreef), ook in De Groene Jonker. Die vogels worden telkens tijdens het rusten of foerageren verstoord door 'vogelliefhebbers'. Los van het feit dat het wettelijk verboden is om vogels te lokken met geluid (via apparatuur of met de mond!), blijf ik het zeer afkeurenswaardig vinden en onfatsoenlijk om uit eigenbelang (het maken van een foto of het zien van een vogel) dieren te verontrusten dan wel te verstoren of uit hun natuurlijk ritme te halen. Ik vrees/weet dat ik tegen dovemansoren praat, maar als je écht een natuurliefhebber bent, doe je dit niet.
Adri

BramtK

• Member
Re: Geluid bij waterrietzangers
« Reactie #1 Gepost op: september 05, 2011, 12:53:13 pm »

Vorig jaar heb ik al eens over geschreven over het geluid afspelen van waterrietzanger in Lentevreugd, ook nu gebeurt dat weer (berichten daarover ontvangen van lezers van Vogeldagboek en zie ook op waarneming.nl: "Was in eerste instantie zeer skulky, riep bijna niet, maar reageerde goed op de zang" - het gaat mij absoluut niet om degene die dit schreef), ook in De Groene Jonker. Die vogels worden telkens tijdens het rusten of foerageren verstoord door 'vogelliefhebbers'. Los van het feit dat het wettelijk verboden is om vogels te lokken met geluid (via apparatuur of met de mond!), blijf ik het zeer afkeurenswaardig vinden en onfatsoenlijk om uit eigenbelang (het maken van een foto of het zien van een vogel) dieren te verontrusten dan wel te verstoren of uit hun natuurlijk ritme te halen. Ik vrees/weet dat ik tegen dovemansoren praat, maar als je écht een natuurliefhebber bent, doe je dit niet.
Adri

Zeker niet tegen dovemansoren, in ieder geval niet voor wat betreft mijzelf. Ik zal niet beweren dat ik nooit de wettelijke bepaling heb overtreden, maar terughoudendheid - zeker bij individuele vogels die veel aandacht genereren - is op zijn plaats. In plaats daarvan is een er een niet onaanzienlijke meute die er maar wat op los taped.
Groeten,

Bram ter Keurs

jeanette

• Member
« Reactie #2 Gepost op: oktober 15, 2011, 10:29:40 am »

Eind september was ik in het Lauwersmeergebied en  daar stond ook een fotograaf (man uit Heerenveen)  bij het Jaap Deensgat met een mobieltje in de hand waaruit het geluid van Baardmannetjes klonk. Daarmee lokte hij het groepje naar de plek waar hij stond om plaatjes te schieten. Verder  interesseerde het hem geen bal, want na de plaatjes vertrok hij
Ik ben het dus  met Adri de Groot eens dat dit  alleen maar eigen belang is, en dat ge(mis)bruik van dergelijke apparatuur gewoon niet thuis hoort bij het kijken/luisteren/observeren/fotograferen van vogels. Je zou  elkaar er op moeten aanspreken als je dat  waarneemt en  je afkeuring  laten blijken.
Maar ja, het is helaas een maatschappij aan het worden  van ikke, ikke, ikke, en de rest....
Leve de vooruitgang?

debbie

• Member
    • vogellogboek
« Reactie #3 Gepost op: december 19, 2011, 20:29:52 pm »

Ik hoop dat ik een keer zoiets mag meemaken (of liever niet natuurlijk) want dan gaat alles de sloot in. Onbegrijpelijk dat niemand er ook iets van zegt als zoiets door andere wordt gezien.
vriendelijke groet Debbie S. www.vogellogboek.nl
Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.047 seconden met 21 queries.