Kleverig koraalzwammetje

Gestart door xenion, november 06, 2006, 19:29:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

xenion

Ik kom wel vaker Kleverige Koraalzwammetjes tegen met verschillende vormen, maar afgelopen weekend kwam ik onderstaande exemplaren tegen. Ze stonden samen op 1 stronk van een oude naaldboom en deze 2 verschilden wel erg veel van elkaar, zowel de kleur als de vorm verschilde.
Hierdoor begon ik mij eigenlijk af te vragen waar dit door komt? Heeft dit mogelijk met de ouderdom te maken?
Groeten,
Martin

xenion

Groeten,
Martin

Arno van Stipdonk

Dit is inderdaad Kleverig koraalzwammetje.

xenion

Maar dat is geen antwoord op mijn vraag :P
Hoe komen die verschillende vormen, komt dit door de leeftijd van de verschillende exemplaren?
Groeten,
Martin

Arno van Stipdonk

Oh, sorry. Geen idee... Licht, vocht, droogte?

xenion

#5
Kan gebeuren, als je zoveel paddenstoelen langsloopt vergeet je wel eens de tekst te lezen :)
Ze stonden vlak naast elkaar op dezelfde stronk op een kapvlakte met jonge lage naaldbomen. Het zou de hoeveelheid licht kunnen zijn, maar doordat ze zo dicht op elkaar stonden en er enkel lage begroeing was lijkt me dat niet helemaal logisch.
Hopelijk dat iemand anders het weet, ben wel benieuwd wat het kan zijn :)
Groeten,
Martin

Raver

Hoi,

Leuke vraag, nu nog het antwoord :-)

Kan zijn dat de paddenstoelen uit  twee verschillende schimmels zijn ontstaan, danheb je denk ik te maken met genetische variatie van de soort.

Als ze wel uit de zelfde schimmel zijn ontstaan, dan heeft het misschien te maken met de milieufactoren op die plek, die ook op kleine afstand verschillend kunnen zijn.

Ben benieuwd wat anderen ervan denken.





Met vriendelijke groet,
Ron

xenion

CiteerKan zijn dat de paddenstoelen uit  twee verschillende schimmels zijn ontstaan, danheb je denk ik te maken met genetische variatie van de soort.
Dat lijkt mij goed mogelijk eigenlijk, had ik nog niet eens aan gedacht.

De milieufactoren kan idd ook, misschien dat de stam op de ene plek meer verrot/voedselrijker was dan op die andere plek?

Misschien dat de vraag toch wel iets te lastig is :P
Groeten,
Martin