Hybride: Krooneend x .....?

Gestart door Pim, november 06, 2006, 15:34:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pim

Dag dames en heren,

Welke hybride eend zwom tussen de krooneenden?
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

JohanvantBosch

#1
grappig ding! Hij heeft wel wat weg van een Peposacaeend, maar het lijkt meinderdaad een hybride.
x kuifeend? zou ik aan denken vanwege de nogal donkere kop.

x tafeleend?

x topper? als bij kuifeend.... hij lijkt een groenige glans te hebben op de kop?

Rinie van Reenen

#2
Vanwege rode snavel lijkt het me sowieso een mannetje, met Krooneend als ouder. Gokje voor andere inbreng: Topper? Groene kleur op kop zou die kant op kunnen wijzen. Echter, de streping op de rug ontbreekt wel. Of was deze in het veld wel zichtbaar?

Edit: Johan was me voor. Hij noemt Kuifeend; lijkt me ook niet onmogelijk, maar de kleuring van de kop kan ik daarbij niet geheel plaatsen.
Waar is waarneming overigens gedaan?
Groet, Rinie van Reenen

BWoets

#3
1e reactie was meteen Topper gezien de erg ronde kop en de groene glans op de kop.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Wouter

Topper kan niet, want die broedt niet op plekken waar de Krooneend broedt.

Ik denk zelf Krooneend x Kuifeend

Hij ziet er wel interessant uit...

Wouter

Ben Wielstra

Dan roep ik wilde eend. En aangezien zo'n misbaksel waarschijnlijk in gevangenschap uitgebroed is, is een kruising met Topper zeker niet onmogelijk.

BWoets

CiteerTopper kan niet, want die broedt niet op plekken waar de Krooneend broedt.

Ik denk zelf Krooneend x Kuifeend

Hij ziet er wel interessant uit...

Wouter
Dat is wel heel kort door de bocht.

Punt 1, er zitten nog genoeg toppers in de zomer op het ijsselmeer om toevallig een keer te kunnen paren met een krooneend.
Punt 2, gevangenschap?
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Pim

De glans op de kop was inderdaad zeer groen.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

BWoets

CiteerDe glans op de kop was inderdaad zeer groen.
Ik denk dat dat Kuifeend uitsluit.
Misschien dat Jan er nog wat over kan zeggen?
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Pim

Nog een helaas onscherp plaatje van de aparte hybride...

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Pim

Hij lijkt trouwens wel veel op een volbloed peposaco eend, alleen lijkt bij deze soort de snavelbasis prominenter aanwezig.

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Rinie van Reenen

Peposaca lijkt me uitgesloten:
- De snavelvorm is afwijkend (behalve het ontbreken van een verdikte snavelbasis oogt mijns inziens de snavel in totaliteit wat te fijn voor een Peposaca).
- De glans op de kop van de Peposaca is hoofdzakelijk paars, terwijl het in dit geval hoofdzakelijk groen is.
- De Peposaca heeft een witte anaalstreek, terwijl deze hier zwart is.

Wel nog twee dingen:
1. Op de tweede foto lijkt de 'hybride' wat groter dan de Krooneend; klopt dat met veldwaarneming? Topper is juist behoorlijk kleiner dan Krooneend...
2. Bij hybriden van Topper vertoont rug vaak ook streping. Is de afwezigheid daarvan in dit geval te verklaren?

Met name op grond van het eerste: kan er mogelijk niet inderdaad een Wilde Eend in het spel zijn?
Groet, Rinie van Reenen

Pim

De hybride eend was inderdaad een stukje groter dan een krooneend.

Krooneend x wilde eend is een zeer goede optie.

Waar blijft onze eendenman (Hartenman b.v.) ;)  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

jesse

in spanje hebben vinden ze dat deze vogel een wilde eend x krooneend is.

http://www.rarebirdspain.net/irbsi079.jpg

kop lijkt wel.Flanken zijn anders, maar de hybride is natuurlijk ook 'andersom'

groet,

jesse zwart


laatvlieger

#15
Enkele jaren geleden zag ik ook precies zo´n vogel op de Starrevaart bij Leidschendam. Misschien zijn er ook nog plaatjes te vinden op vogelwerkgroep Vlietland ?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Pim

Bedankt allen voor jullie reacties. Ik ga voor hybride krooneend x wilde eend!
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Jan Harteman

#17
Daar ben ik dan ;)
Krooneend x Wilde eend lijkt me heel aannemelijk, ook vanwege het formaat (topper of kuifeend zijn al een stuk korter van lengte).
Dus dan lijkt me invloed van de Wilde eend logischer.
Peposaca lijkt me niet, ik heb daar ooit eens een kruising van gezien en daar zag je veel meer invloeden van de Peposaca in terug (stukje snavelknobbel e.d.)

Zie deze foto:


Deze is gedetermineerd als Krooneend x Wilde eend in Spanje.
(bron: http://www.rarebirdspain.net/arbsi017.htm )

Misschien zelfs dezelfde vogel?

Rinie van Reenen

Lijkt me niet dezelfde vogel (maar goed, de analyse is natuurlijk slechts op grond van deze paar foto's):
- Snavel van Spanjaard vertoont richting basis behoorlijk wat oranje.
- Tussen flank en anaalstreek is Spanjaard lichtgrijs, terwijl dit bij de vogel van Pim donker is.
- De glans over de kop van de Spanjaard lijkt paarser; maar dat kan natuurlijk ook de lichtval zijn.

Misschien kan Pim zeggen of 'zijn' hybride naast het groene ook een duidelijk zichtbare paarse glans toonde? Dat maakt wat mij betreft inbreng van Wilde Eend aannemelijker.
Groet, Rinie van Reenen

Pim

#19
Locatie van de eend:

Kapteinshut - Broekbos - Dronten.

Ik zag duidelijk een groene glans (ik kan me althans geen paars herinneren). Op de foto zie ik echter wel iets van een paarse glans.
Het was grauw weer met veel bewolking.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Jan Harteman

Zou het verschil in leeftijd ermee te maken kunnen hebben?
De spanjaard is in 2002 gefotografeerd en was toen misschien nog juveniel tot eenjarig?
Ik zie nu dat de vogel in Dronten is gesignaleerd...daar moet ik Donderdag nog naartoe, dus misschien ga ik er zelf een kijkje nemen  ^_^  

Rinie van Reenen

Ik heb er niet heel veel verstand van, dus het kan goed zijn dat ik wat doms zeg. Maar 'k zat wel te denken: is de kans dat er hier in Nederland een Wilde Eend en een Krooneend kruisen niet groter dan dat een Spaanse hybride zijn winter in Nederland door gaat brengen?
Groet, Rinie van Reenen

Jan Harteman

Klopt wat je zegt... zeker als je bedenkt dat die 'geile' Wilde eenden wel eens een slippertje maken. En zeg nou zelf, zo'n mooi Krooneendenvrouwtje...die laat je toch niet voorbij zwemmen? Klinkt misschien raar, maar Wilde eenden zijn hormonaal nogal actief zullen we maar zeggen. Het zijn de woerden van deze soort die het vaakst vreemd gaan.

johanjanssens

Ik was samen met Pim op pad vandaag.
Ik kan me ook geen paars herinneren.
Wel vond ik de snavel egaler rood dan de spaanse vogel.

Johan Janssens

Jan-Pieter

Om even in te haken op hybriden. Er is een boek uit zie onderstaande tekst. Misschien de moeite waard.

Titel: Avian hybrids of the world Handbook of  
Ondertitel:  
Auteur: McCarthy E.M.  
Jaar van uitgave: 2006  
ISBN: 0195183231  
Aantal pagina's: 583  
Lengte rug: 23 cm
Geïllustreerd: geen  
Omslag: hardback  
Prijs: € 84,00  
Beschrijving: With more than 5,000 works cited, "Handbook of Avian Hybrids of the World" is the greatest compendium of information ever published on hybridization in birds. Worldwide in scope, it provides information on all reported avian crosses, not only those occurring in captivity, but also in a natural setting (approximately 4,000 crosses are covered). This book is a basic reference, intended both for the serious birder and the professional biologist. McCarthy's work fills a need for reference material that takes into account the last half century of data.  

MVG JP

Rinie van Reenen

Kan het verschil tussen die Spanjaard en Pims waarneming misschien veroorzaakt zijn doordat de Nederlander van een Wilde Eend woerd afkomstig is, en de Spanjaard van een Wilde Eend vrouwtje? Vooral vanwege die lichtere plek achter de flank van die Spanjaard.
Groet, Rinie van Reenen

jesse

dat klopt ook.Zie mijn eerdere reactie op dit onderwerp.En zo staat het ook op die site aangegeven.

groet,

jesse zwart

Jan Harteman

CiteerGeïllustreerd: geen  
Prijs: € 84,00
Beetje jammer dat je voor die prijs geen plaatjes erbij krijgt... alleen data over kruisingen uit de literatuur, daar kan ik niet zoveel mee...

laatvlieger

#28
And what about this one?
(I´m not sure wheter we already discussed this one:




Pictures by Pim Julsing
http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1724909

I don´t know the parents. One must be N. rufina but which one is the other?
Is A. platyrhynchos the other?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Rinie van Reenen

Yes, we have discussed this before, and we got sure it would be a hybrid of N. rufina and A. platyrhynchos (Krooneend en Wilde Eend).
Groet, Rinie van Reenen