Zijn dit allebei pontische of toch zilvermeeuw

Gestart door Marwin, augustus 09, 2011, 19:11:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marwin

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://zwolle.waarneming.nl/waarneming/view/56134405
onzeker Pontische Meeuw - Larus cachinnans gezien op 2011-08-09 IJssel - Vreugderijkerwaard
Foto's:








bij voorbaat dank Marwin Baljé

steenl

Zou hier qua koppatroon en snavel inderdaad Ponten van maken.

ruud_altenburg

De meeuwenadmin maakt hier 'niet te beoordelen' van, want wat valt er daadwerkelijk te zien op deze foto's?
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Marwin

Ok, ja is ook wel logisch dat het niet te beoordelen is, want de foto's zijn misschien van wat te ver weg en sowieso onscherp.
Het waaide gisteren ook behoorlijk, dus dan krijg ik ze ook niet echt scherp door de scoop.


caliprobola

Citaat van: steenl op augustus 09, 2011, 22:36:37 PM
Uhh betreffen hier Grotere meeuwen met plat voorhoofd en een potloodsnavel.
Maar zal wel niet 100% sluitend zijn.
Inderdaad niet, je hebt net iets meer nodig van kenmerken... Al wie even moeite doet kan op het net gemakkelijk tientallen foto's vinden van "grotere meeuwen met plat voorhoofd en een potloodsnavel" die geen Pontische zijn.
De adult op de foto's kan wat mij betreft even goed een zilver zijn, de gonyshoek valt op de eerste foto wel heel erg op en ook op de tweede foto toont het exemplaar een nogal bulky zilver jizz. Ik kan niets zien wat op pontische wijst (behalve misschien een wat bleekgele snavel maar dat kan perfect voor zilvermeeuw ook).
De eerste zomer op de onderste 2 foto's is heel wat moeilijker, heeft inderdaad een pont jizz en donkere armdekveerbaan lijkt me daar wel zilvermeeuw uit te sluiten. Maar een 1ste zomerkleed geelpoot lijkt me niet uit te sluiten.

Marwin

Ik verwijder de waarneming wel binnenkort.
Als er binnenkort nog een keer een twijfelgeval zit probeer ik hem wel beter op de foto te krijgen.
Blijft een lastige groep die meeuwen en al helemaal als het onvolwassen beesten zijn :P
Pontische meeuwen zijn wel elk jaar te zien in Zwolle langs de Ijssel en er zijn ook wel eens waarnemingen bij Twistvlietbrug (zwarte water), ga ik daar ook maar eens iets vaker kijken in deze tijd.