Woudplatvoetje eifel?

Gestart door a1000, augustus 11, 2011, 12:19:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

a1000

 
Hoi Forum,

Weet iemand of ik hier te maken heb met een man woudplatvoetje.

-Zo`n 6 a 7mm.
-Kop breder dan het borststuk.
-3 paar kleine grijze vlekken.
-Scheen 1 en tars 1 nauwelijks verbreed.
-Zie beharing dij 1 op foto

Of is het wat anders.

Gegroet Henry

han.endt

Hallo Henry,
Ik zie op de eerste foto te veel borstels onder dij 1 voor een woudplatvoetje. Ik kan het zo van foto verder moeilijk beoordelen, maar ik denk dat we uitkomen op het scutatus-complex.

a1000

 
Hoi Han,

Zijn scheen 1 en tars 1 niet meer verbreed bij schaduwplatvoetjes, dan op deze foto`s.
En ik vind de beharing op scheen 1 ook nihiel, terwijl op scheen 1 bij de scutatus toch een plukje haren zitten.
De grijze vlekjes op de foto komen die ook overeen met het vlekkenpatroon (die gelig) zijn van schaduwplatvoetjes?
Zijn er schaduwplatvoetjes met grijze vlekken?

Gegroet Henry

han.endt

Op de laatste foto is te zien dat i.i.g. de scheen behoorlijk verbreed is. Verder zijn er meer dan twee haren te zien onder dij drie. De vlekken zijn wel erg grijs, maar ik meen op foto twee toch ook geel in te bespeuren.........
Kan je tars 1 misschien goed op de foto zetten en de beharing onder dij 1?

Sander Bot

Dag,

Je zou vrij eenvoudig moeten kunnen zien of deze vlieg tot het scutatus complex behoort, omdat die zo een leuk uitsteekseltje hebben op trochander 2. Misschien niet te makkelijk te beoordelen vanaf deze foto's maar Henry moet dat zo kunnen checken.

groeten, Sander

a1000

 
Hoi Han en Sander.

Han ik neem gelijk aan dat het messchien om toch wat anders gaat, maar ik keek wat vreemd tegen deze vlieg aan. En geloof me dat de vlekken wel degelijk grijs zijn, dat kon ook goed zijn op een foto van opzij. Wat betreft de borstelharen klopt het niet als het om een woudplatvoetje gaat, maar waar ligt de grens. Het is een vrij ielige vlieg met een smal achterlijf.
Ik zal proberen wat betere foto`s te maken.

Ik zal (goede tip van Sander) trochander 2 nakijken.
Ik meende eerder een uitsteeksel hier gezien te hebben, maar hier verder niets mee gedaan.

Gegroet Henry

Sander Bot

Hoi Henry, nav jeoproep in een andere post nog even naar deze gekeken.
Lastig, poot 1 is niet helemaal mooi te zien, maar dat is ook lastig om goed op de foto te zetten. Het uitsteekseltje op trochander 2 is echt opvallend, dat moet je zo kunnen zien. Als je die niet kan vinden zit ie er waarschijnlijk niet. Als die bosjes omgeknipte haren er ook niet op zitten zou het toch zo maar sticticus kunnen zijn.
Vanaf deze foto's lastig, maar vliegje goed bewaren en dan wordt ie vroeg of laat een keer gedetermineerd  :)

Sander

a1000

 
Hoi Sander,

Ik zal van de week nog eens proberen een paar goede foto`s te maken en alle kenmerken nog eens goed bij langs lopen.

In noordeifel gebied gevangen in een vrij vochtig bosgebied.

Gegroet Henry

a1000

 
Hoi Forum,

Wie weet met een paar aanvullende foto`s waar het hier om kan gaan.
Moeilijk om de foto`s goed te krijgen.
Messchien toch maar mijn wens een keer in vervulling te laten gaan door een goede stereomicroscoop met camera, maar daar moet ik me nog in verdiepen.

In ieder geval geen staafvormige uitstulping op middenheup kunnen ontdekken.
Geen bosjes haar aan de top van dij 1.
De vlekje op het achterlijf zijn tegen het grijze aan (lijkt soms iets gelig door de fotobelichting)
Gegroet Henry


Sander Bot

Hoi Henry,

Ik heb nog eens naar je toegevoegde foto's gekeken.
Hierop zijn de tarsen van poot 1 redelijk goed te zien, en kun je volgens mij de scutatus groep veilig uitsluiten.
De scheen lijkt dan weer redelijk verbreedt, dan weer niet, dus je zou kunnen twijfelen tussen albimanus en sticticus.
Echter, je lijkt de beharing redelijk te kunnen zien op dij 1, en dat ziet er toch wel goed uit voor sticticus.

Kortom ik denk dat het een sticticus is, maar helemaal zeker ben ik niet omdat ik de determinatie van een foto moet doen en vooral omdat ik zelf nog nooit een man sticticus heb gezien, dus ik heb geen referentiemateriaal om te vergelijken.
Misschien durven Menno of Gerard hier nog wat over te zeggen.

groeten,
Sander

Menno Reemer

Een sticticus zou ik hier niet van maken (scheen te sterk verbreed). Verder vind ik het moeilijk op basis van deze foto's...

gerardpennards

Eens met Menno, ik zou zeggen stuur hem even op.....  ;D ;D
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards