Weer een slecht vlinderjaar?

Gestart door jessesven, juni 20, 2005, 18:52:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

Northwinds

Hoi Tymo, mooi aantal soorten !

Hoe houd jij de N.janthe en janthina uit elkaar als ze op het laken zitten ?
Ik krijg het niet voor elkaar zonder de ondervleugels goed te kunnen zien.
Ze vliegen hier nu ook volop maar ik het lukt me niet ze tot op de soort te determineren als ze in mijn lichtval zitten.

Peter

Elachista

Het is bij mij altijd de gewoonte om de onbekende Eupithecia's en Noctua janthe/janthina even de volgende dag even goed te bestuderen  :P
Je moet natuurlijk correcte gegevens hebben.
Ik let altijd op de breedte van de band, leg het beestje neer, en druk voorzichtig het lijfje tegen (bijv) de tafel, en schuif de bovenvleugel een stuk naar boven, zodat je duidelijk de ondervleugels kan zien.


[size=8]N.janthina[/size]

[size=8]N.janthe[/size]
Misschien kunnen deze foto's je wat opweg helpen.

[size=8](De bron..)[/size]
Groet,
Tymo

Elachista

...En waar is de lijst nu gebleven?
Het kan nou juist zo interessant zijn voor mensen die rond deze tijd naar Zeeland willen (onder de vlinderraars), wat men zowel aan kan treffen  :huh:
Achja, ik zet het later wel op mijn website  -_-  - www.tmwob.tk.
Gelieve in het vervolg een PM sturen mochten jullie aan mijn berichten gaan sleutelen.

Hoe kan ik trouwens zulke lijsten invoeren? Ik vind waarneming.nl fantastisch voor enkele losse waarnemingen, maar voor lijsten als deze (die nu pleite is..) is er nog helemaal niets op gevonden.
Groet,
Tymo

Northwinds

#33
Citeerleg het beestje neer, en druk voorzichtig het lijfje tegen (bijv) de tafel, en schuif de bovenvleugel een stuk naar boven, zodat je duidelijk de ondervleugels kan zien.

Ach ja, best voor de hand liggend eigenlijk ! Ga ik ook eens proberen !
Het onderscheid weet ik wel te maken tussen de soorten, maar ik zocht eigenlijk een manier om deze 2 soorten op naam te brengen zonder dat de beestjes het leven zouden moeten laten.

Bedankt voor de info/moeite !

Elachista

Als je ze zachtjes, maar goed stevig wat tegen de ondergrond drukt, bij de kop (het bollere stuk van de vlinder) kan er niks gebeuren.
Dan beschadig je de vlinder haast niet en kan je die daarna weer gewoon de vrijheid geven.
Groet,
Tymo

jessesven

Overigens is het niets geworden met Distelvlinder, Dagpauwoog en helemaal niet met Keline Vos: triest, ik heb zorgen over de laatste twee soorten. Overigens had ik ze in Italie ook al alldrie niet (wel prachtige andere soorten zoals: Konings- en Koninginnepage, beide soorten, Witbandzandoog, Groot geaderd withe, Keizersmantel, Veldparelmoervlinder etc. etc.).

Groet allemaal!