Hoofdmenu

What to do ?

Gestart door Violet (en Remco), augustus 10, 2011, 21:43:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Violet (en Remco)

We kregen de volgende vraag binnen:
een vlinder heeft zich verpopt op mijn papierbak buiten. Niet zo'n handige plek als hij straks geleegd moet worden. Kan ik hem/haar zonder te beschadigen verplaatsen? Ik vermoed dat het een groot koolwitje is want die vinden het goed toeven in onze moestuin.

Wie kan een zinnig advies geven?
BVD
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Botervlieg

Hallo Violet en Remco,

Als je zo'n pop ergens vanaf haalt, gaat (vrijwel) altijd mis. Het is zo kwetsbaar.

Ik weet niet of het mogelijk is een stukje van de papierbak af te halen ?
(Als de bak van karton is) Dan kan dat wel.

Groetjes, Marleen

Violet (en Remco)

Hoi Marleen,

Dank voor je reactie.

Helaas geen kartonnen doos ofzo, maar een echte kliko/container...
Ben bang dat de cocon inderdaad verloren zal gaan  :'(
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Botervlieg

Citaat van: violet en remco op augustus 11, 2011, 07:13:45 AM
Hoi Marleen,

Dank voor je reactie.

Helaas geen kartonnen doos ofzo, maar een echte kliko/container...
Ben bang dat de cocon inderdaad verloren zal gaan  :'(

Dat vermoedde ik al een beetje.

Enige tip die ik nog kan geven is regelmatig kliko open en kijken of je rupsen ziet,
zeker in de zomermaanden en/of als mensen/buren aan het tuinieren/snoeien zijn geweest.

Groetjes, Marleen

Violet (en Remco)

Ja, dat zal ik nog als tip mee geven voor de toekomst. Maar het kan nogal een redelijk warrig typje zijn, dus of dat helpt  ::)
Ze vindt het wel erg dat die cocon het waarschijnlijk niet gaat redden, dus wie weet.
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Bert van Rijsewijk

De pop er gewoon afhalen: de koolwitjes hebben een gordelpop, gordel voorzichtig doorknippen. Het achterlijf van de pop zit met kleine haakjes (cremaster) vast in een gesponnen 'matje'. Als de pop uitgehard en gezond is, kun je hem gemakkelijk loshalen.
Bert.

Violet (en Remco)

Hoi Bert,

Bedankt voor deze reactie. Maar wat doe je daarna met die pop? Maakt het voor de pop dan niet uit of deze horizontaal of verticaal hangt bijvoorbeeld?
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Bert van Rijsewijk

#7
Citaat van: violet en remco op augustus 11, 2011, 19:01:13 PM
Hoi Bert,

Bedankt voor deze reactie. Maar wat doe je daarna met die pop? Maakt het voor de pop dan niet uit of deze horizontaal of verticaal hangt bijvoorbeeld?


Gewoon ergens neerleggen, positie maakt niet uit. Wel buiten anders loop je het risico dat de vlinder in februari uitkomt, b.v. ergens onder een dakrand.
Succes.
Bert.