Wat bijt mij in mijn hand?..

Gestart door frankw, augustus 10, 2011, 20:50:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankw

Deze kleine beet me in mn hand..
Kan iemand hier een naam aan plakken? Is het wel een Kever nimf/larve?

Ton van Haaren

larve van een gaasvlieg, Chrysopa sp.
misschien dat er nog iemand is die er een soortsnaam aan kan plakken
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

frankw

Aha, kan je dit topic naar de afdeling vliegen verplaatsen?

Jorgen

Deze behoort niet tot de Diptera, maar de Neuroptera. Er zijn meerdere 'onechte' vliegen, zoals steenvlieg en slijkvlieg.
------------------------------------------------
Jorgen Ravoet
http://picasaweb.google.nl/Jorgen.Ravoet

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

Hallo Arp,

Ik ben erg benieuwd hoe de larve van de Cunctochrysa albolineata eruit ziet?
Heb eens gezocht maar kan weinig vinden over de larve van deze soort.

BVD Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Ha Harry,

De kindjes van Cuntochrysa zitten in de categorie smeerpijpjes - van die wandelende vuilnisbeltjes ;)

Maar om ze niet al te erg af te vallen: Binnen die categorie zijn het dan weer wel de "schonere" :) De dekmantel van rommel bedekt maar een relatief klein deel van de larve (max. achterste helft).

De meeste foto's van vuilnisbeltjes op internet zijn niet op naam gebracht, dus moeilijk zoeken inderdaad. In dit topic op insektenfotos.de vind je een zwikkie links. Vooral de sleutel van Gepp (1983) is een echte aanrader en bevat behalve determinatieinfo ook foto's van veel soorten.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

Ik had al gezocht op insektenfotos.de maar kon ze niet vinden.
Ik ga er van de week eens op mijn gemak naar kijken, heb eindelijk enige tijd vakantie.

Ik heb het boekje van de gaasvliegen in Belgie liggen, maar dat gaat niet over de larve alleen de adult gaasvliegen.

Bedankt voor deze info Arp.

Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Citaat van: harry60 op augustus 10, 2011, 23:24:38 PM
Ik heb het boekje van de gaasvliegen in Belgie liggen, maar dat gaat niet over de larve alleen de adult gaasvliegen.
Is een tof boekje, maar let wel even op dat er nogal wat tekeningen/nummers verwisseld zijn waardoor je soms op het verkeerde been wordt gezet ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

@Harry:

Aanvullend is deze wellicht nuttig  ;D :

Diaz-Aranda, L.M.; Monserrat, V.J. (1994) The larval stages of genus Cunctochrysa Hölzel, 1970 in Europe (Neuroptera, Chrysopidae). - Deutsche entomologische Zeitung (N.F.), Vol.41(1), pp.163-171. (PDF)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

M.Vr.Gr. Harry de Koning

frankw