Buisjeszwam op eik

Gestart door rchmo, november 05, 2006, 21:12:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

rchmo

Gisteren een mooie buisjeszwam (25 cm breed) op eik waargenomen, maar geen idee welke soort.

Rob Oudejans

















Raver

Met vriendelijke groet,
Ron

rchmo

Ron,

Is volgens mij beslist geen platte tonder. In ieder geval niet zoals ik die ken. Zat op levende eik (platte tonders volgens mij alleen op dode). Was ook erg gemakkelijk aan te snijden.

Rob Oudejans

Raver

Hoi Rob,

Volgens mij is de Platte tonder een zwakte (necrotrofe) parasiet , je kunt hem dus ook vinden op levende bomen.

Maar ben niet zeker of jou paddenstoel de Platte tonder is, dus maar afwachten wat anderen ervan denken.
 






Met vriendelijke groet,
Ron

xenion

Misschien moet je toch aan een soort Lakzwam denken. De hoed op de 2e foto lijkt glad en dit lijkt niet door de regen te komen. Wat ik vreemd vind is de wel erg bruine onderkant. Wat ik zo kon vinden hebben alle Lakzwammen en ook de Platte Tonderzwam witte buisjes.
De hoed heeft ook barsten, dat verwacht ik bij een Platte Tonderzwam eigenlijk niet, dit is mogelijk het waslaagje wat gebarsten is.
Je kan hem eens schoon proberen te maken met wat water, mogelijk dat hij er dan weer glanzend uit komt te zien.

Deze link vond ik nog op internet, staat misschien wel nuttige informatie:
http://people.zeelandnet.nl/lnoens/ganoderma.htm

Ik ben geen expert dus ik zou er naast kunnen zitten :)
Groeten,
Martin

rchmo

Martin,

Ik denk (voorlopig) niet aan een lakzwam, omdat de paddestoel niet compact en zwaar was. Juist tamelijk licht (daardoor ook gemakkelijk aan te snijden). Bovendien heeft deze roodbruine buisjes. De beide mij bekende lakzwammen zijn wit of witachtig. Wel is de jongste roodbruine rand glimmend.


Rob Oudejans