Kleverig koraalzwammetje

Gestart door xenion, november 05, 2006, 20:50:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

xenion

De zwam op onderstaande foto lijkt mij een Kleverig Koraalzwammetje, maar het Kleverig Koraalzwammetje groeit op stronken en stammen van naalbomen. Dit exemplaar leek echter in het gras/mos te groeien. Ik heb er even met een zakmes omheen geprikt en kon zo snel geen tak oid vinden. Er zat wel een stronk onder maar die zat 15cm lager...
Nu is mijn vraag of het kan voorkomen dat het Kleverig Koraalzwammetje 15cm door het mos omhoog groeit, dat er misschien toch een stukje tak moet hebben gelegen, of dat ik aan een andere soort moet denken?
Groeten,
Martin

JW_2all

#1
Ze lijken allemaal apart uit de grond te komen, in plaats vanaf een enkel punt vertakt te zijn. In wat voor biotoop stond dit? En heb je gekeken of ze vanuit eeng gemeenschappelijk groeipunt kwamen?
Groet,
Jan

xenion

Een erg jong naalbos, er stonden nog vele oude afgezaagde stronken langs het pad, en de nieuwe bomen waren nu ongeveer 3 meter hoog. Grondsoort was volgens mij overwegend zandgrond.
Dit exemplaar stond in het gras/mos maximaal een halve meter van het pad wat er liep.
Groeten,
Martin

Arno van Stipdonk

Hier heb ik toch heel sterk het vermoeden dat het Kleverig koraalzwammetje is.
En dat deze inderdaad toch op een stuk hout moet staan.
Op de foto is niet goed te zien of de tentakels apart of in bundels omhoog groeien omdat het gras dit uitzicht versperd, maar het voorste exemplaar lijkt me toch een bundel te zijn.

wim veraghtert

Kleverig koraalzwammetje lijkt me ook het meest waarschijnlijk.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

xenion

#5
Dan ga ik daar in mee, mocht ik binnenkort nog in de buurt komen zal ik hem eens zien uit te graven.
Bedankt voor de hulp allemaal :)
Groeten,
Martin

xenion

Gisteren terug geweest naar de plek, ik heb het exemplaar op de foto niet meer terug kunnen vinden, wel een ander exemplaar wat ook uit het mos/gras leek te komen.
Deze heb ik uitgegraven en ik kwam een kleine 15cm lager op hout uit. Het koraalzwammetje zelf was ruim 15cm.
Groeten,
Martin