Hoofdmenu

zwarte kogels

Gestart door cora, november 05, 2006, 20:12:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

cora

Deze twee grote kogels zaten aan een stam van een dode boom. Ze waren flink groot. Wat is hier de naam van?
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

kvb

Wel vreemd om dit aan de onderzijde van een tak te zien maar ik debk toch kogelhoutskoolzwam. Meestal groeit die aan de voet van een dode stam.

Kik

cora

Dacht ik ook aan na rond kijken in boeken en op google. Ze zaten aan een boomstam (dood) die op zijn kant lag aan de onderkant net boven de grond.
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

kvb

Dan lijkt het wel te kloppen. Wacht nog even op eventueel commentaar van andere.

Kik

Arno van Stipdonk

Is zeker Kogelhoutskoolzwam. Heb deze soort ook al vaker hoger op een stam gevonden.  

cora

en deze? ze waren kleiner en meer bij elkaar. Deze zijn in flevoland op de foto gezet.
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

kvb

Cora

Svp groter plaatje om de zaak in verhouding te kunnen zien.

Kik

Marijke

ik ben toch bang dat de eerste foto niet de kogelhoutskoolzwam betreft maar een slijmzwam, namelijk Reticularia lycoperdon, het Zilveren boomkussen. Deze begint zo, maar wordt later zilverkleurig.

Arno van Stipdonk

Sorry Marijke, maar het is zeker geen Zilveren boomkussen. Zijn ze veel te donker voor. Die soort komt voor zover ik weet alleen in het voorjaar voor. Ik blijf bij Kogelhoutskoolzwam. Ook omdat er meerdere exemplaren bij elkaar staan.

kvb

Ik ben het Arno eens en zou toch graag de tweede wat vergroot willen zien.

Kik

Arno van Stipdonk

Ja, ik had het nog steeds over de eerste foto.
De tweede foto is inderdaad erg klein en onduidelijk. Een determinatie van zo'n foto is haast niet met zekerheid te doen. Deze is voorlopig dus nog met een vraagteken, of er moet een duidelijkere afbeelding komen.

cora

foto vergroot
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

Arno van Stipdonk

Voor mij is dit duidelijk de Kogelhoustkoolzwam.
Deze soort is overigens in het veld altijd makkelijk te determineren door een exemplaar doormidden te snijden. Er zijn dan mooie ringen te zien zijn zoals op een doorgezaagde boomstam.