Mij onbekende spanner

Gestart door gardensafari, juni 20, 2005, 18:00:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

gardensafari

Gek word ik van al die idiote vlinders die er dit jaar anders lijken uit te zien dan andere jaren. Hier weer een spanner: in mijn boekjes kom ik iets dergelijks niet tegen. Iemand een idee?



Bij voorbaat dank,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Northwinds

#1
Thera obeliscata ?

gardensafari

Als ik de normale banden van T. obelsicata op mijn vlinder probeer te leggen lijkt het niet helemaal te passen. Als het er een is, dan is het wel de meest afwijkende die ik ooit heb gezien! Ze zijn niet echt zeldzaam hier, maar meestal redelijk vormvast.....

Bedankt, het is in ieder geval een optie.

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Elachista

Groet,
Tymo

gardensafari

Bedankt Tymo!

Toch een vraagje, ik keek hem na op Vlindernet en die heeft het over een ongeblokte franje bij Eulithis testata. Het alternatief is dan Eulithis mellinata en die past ook overigens prima. Wat denk jij?

Rare jongens die Agaatspanners en ik had er nooit eentje gezien. Dit jaar is rijk aan nieuwe soorten, eigenlijk tegen mijn verwachting in.

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

HJ Eygenraam

Ik vind hem sprekend op deze lijken.
foto
Dan zou het dus mellinata zijn.

Groet, Henk

gardensafari

Beste Henk,

Zwijgend lijkt hij er ook sterk op, hoor  :lol:  :lol:

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

HJ Eygenraam

:blink:  :lol:  :lol: Die is goed.
Ja sorry dat ik een beetje abrupt kwam binnenvallen met m'n fotootje. Komt omdat ik net ook een Eulithis mellinata had gemeld. Maar ik ben toch bang dat dat weer een klein blundertje was. Die van jou, dat is 'm gewoon. Maar wat heb ik dan gezien?

Ik zet hem er maar even bij.



Groeten, Henk

han.endt

De eerste Eulithis is E. mellinata. De franje is geblokt en zowel in de lijn die de vleugelwortel begrensd als in de daarop volgende lijn zit een scherpe knik. De volgende toegevoegde Eulithis is E. populata een erg variabele soort, maar het afgebeelde ex. heeft een opvallend donkere middenband en de lijntjes bij de vleugelwortel hebben bij dit ex. een stompe punt. Verder bevinden zich tussen de vleugelpunt en de donkere middenband een rij vlekkjes.

Han.

Elachista

Krijg ik nog kans om te antwoorden?  :P

Ja, hier is testata weer wat gewoner - in jouw geval denk ik achteraf toch aan mellinata.
Groet,
Tymo

gardensafari

Beste Tymo,

Met al die haastige reacties en al dat gedoe op zo'n warme dag als vandaag kan ik me voorstellen dat de snelheid van een en ander u naar het hoofd stijgt en gij het gevoel krijgt krampachtig achter de feiten des levens aan te lopen. Maar wees niet bevreesd. Het is uw opmerking die mij en wellicht ook anderen op het juiste spoor heeft gezet van deze rakker. En da's het belangrijkste. Als je eenmaal weet in welke hoek je moet zoeken, dan vind je het lekkers meestal wel (of juist helemaal niet meer).

Dus mijn dank is mateloos groot en intens doorleefd.

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

gardensafari

Oh en nog even: nu Han Endt de gelederen is komen versterken bemoei ik mij nimmer en nooit meer met nachtvlinders, hooguit stel ik er nog vragen over in het forum. Hij kan die beestjes zelfs uit mekaar peuteren indien nodig en is een erg goede motjeskenner. Kan ik mij weer storten op kevers en spinnen enzo.

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

HJ Eygenraam

Dank, beste vlinderdeskundigen, en daar reken ik de starter van dit topic in weerwil van zijn zelfverkozen bescheiden aftocht toch ook nog toe, dat ik hier even terecht kon met "mijn" Eulithis. Populata dus en inderdaad variabel, er was op het hele web geen plaatje te vinden van een ex. dat er sprekend op leek. En dan doel ik vooral op de open en dichte cirkels in de middenband. Hoe dan ook, ook deze ga ik rechtzetten.

Groet, Henk