holen aan wateroever Millingerwaard

Gestart door Annekebr, augustus 09, 2011, 09:38:44 AM

Vorige topic - Volgende topic

Annekebr

Goedemorgen allemaal,
Afgelopen zondag was ik in de Gelderse Poort, Millingerwaard. Wij zagen in de oever van een watertje (meertje) allemaal grote uitgegraven gaten zoals op bijgaande foto te zien is. Nu weet ik dat er Bevers in de millingerwaard zijn. Zijn dit onderkomens voor de bevers?
Vriendelijke groet,
Anneke

Norman

Voor een Bever is het wat vreemd, omdat deze de ingang normaal onderwater heeft liggen. Maar door een zakkend waterpeil kan deze natuurlijk boven water zijn komen liggen.

Heb je enig idee van de afmetingen? Kan het niet een konijnhol zijn wat door het opkomende water zo erbij ligt?

magnolia

#2
@Anneke
Vragen zoogdieren zoveel aandacht dat je die zwanen niet zag?
En die ijsvogel?  ;)
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

vuurvlinder

Citaat van: magnolia op augustus 09, 2011, 22:10:15 PM
@Anneke
Vragen zoogdieren zoveel aandacht dat je die zwanen niet zag?
En die ijsvogel?  ;)
Waar zag jij die ijsvogel? :rolleye:
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Botervlieg

Citaat van: vuurvlinder op augustus 10, 2011, 01:30:52 AM
Citaat van: magnolia op augustus 09, 2011, 22:10:15 PM
@Anneke
Vragen zoogdieren zoveel aandacht dat je die zwanen niet zag?
En die ijsvogel?  ;)
Waar zag jij die ijsvogel? :rolleye:

De zwanen had ik ook gezien, maar de ijsvogel niet. Vlak voor het hol, aan de linker kant van het hol.

Goed gezien, Marien!

magnolia

#5
Hoi, ik heb het gevoel dat de meeste waarnemers op de pictogramfoto klikken om de foto in groter formaat te bekijken.
Ikzelf klik op de .jpg link onder de foto waarna de foto zich opent in Windows Photo Viewer en daar kan ik inzomen tot op bijna pixelniveau. Soms handig om beter te kijken naar details.
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

HPM

Als je naar die Knobbelzwanen kijkt dan moet dat hol wel door een gigantische Bever gemaakt zijn, tenzij het Dwergknobbelzwanen zijn.

Herman van der Meer

Annekebr

Goedemorgen,
Hartelijk dank voor de reactie(s). Én hartelijk dank voor het wijzen op de Ijsvogel. LEUK!!! Mijn eerste foto van een Ijsvogel (in mijn leven dat toch al gauw zo'n halve eeuw loopt!!) weliswaar bij toeval maar dat mag de pret niet drukken.
Hele fijne dag voor iedereen.
groetjes
Anneke

Boerderijvogel




Citaat van: vuurvlinder op augustus 10, 2011, 01:30:52 AM
Citaat van: magnolia op augustus 09, 2011, 22:10:15 PM
@Anneke
Vragen zoogdieren zoveel aandacht dat je die zwanen niet zag?
En die ijsvogel?  ;)
Waar zag jij die ijsvogel? :rolleye:

Rob Koelman

Het gaat hier waarschijnlijk om de onderwateringang van een beverburcht die als een gevolg van laag water bloot is komen te liggen. Bevers kunnen tunnels tot ongeveer 80 cm doorsnede maken. In de oeverzone direct boven de tunnel zal een takkenhoop aanwezig zijn, die het dak van de burcht vormt.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Annekebr

Hallo Rob,
Dus toch voor de Bevers. Op dezelfde oever waren verschillende van deze holen.
Erg bedankt voor je reactie.
groetjes,
Anneke

Boerderijvogel