Prooidieren met afgebeten koppen

Gestart door Hans Verdouw, augustus 07, 2011, 13:53:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hans Verdouw

De laatste tijd kom ik bij mij in de tuin steeds dieren tegen met afgebeten koppen.
In eerste instantie 2 mereljongen, die op 2 meter van het nest lagen met afgebeten koppen. De volgende dag weer 2 uit hetzelfde nest. Helaas lag mereljong 5 er na drie dagen ook zo bij.

Vandaag kom ik echter een pad tegen waarvan de kop was afgebeten.

Volgens mij is het een marterachtige. Steenmarter lijkt me een beetje te groot voor deze prooien.

Locatie:
Woonwijk, aan de rand van Zwolle.

Weet iemand misschien wat het waarschijnlijk geweest is?

wijnands

Niet gewoon een huiskat? Lijkt mij, maar ik kan me vergissen, dat een marter eerder toch wel wat zal aanvreten. Doden en laten liggne zie je vooral veel bij katten
Groeten,
Jeroen Wijnands

Aaldrik pot

De pad met afgebeten kop kan het werk van bunzing zijn. Ze, maar ook andere marterachtigen en roofdieren, bijten de kop eraf.


Een prooi is niet snel te klein voor een steenmarter. Van steenmarter is ook bekend dat ze prooien ontdoen van de kop, de prooien laten liggen om ze later weer op te halen. Bunzingen zijn niet echt hele behendige klimmers, dus het iets minder waarschijnlijk vwb de merels. Ze hoeven niet meteen de prooien aan te vreten. Ik heb in een kippenhok de door een steenmarter gedode kippen laten liggen. Pas na drie dagen kwam ze terug om de beesten een voor een op te halen.


In het gunstigste (of ongunstigste) geval heb je af en toe een steenmarter en een bunzing in je tuin. En ja, kat is ook niet helemaal uit te sluiten al laten die kikkers en padden na een poging meestal links liggen (is mijn ervarning).


Groet Aaldrik Pot
Aaldrik Pot