Elodea nuttallii?

Gestart door mennovandenbos, augustus 06, 2011, 17:42:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

mennovandenbos

Hallo allemaal,

Zou dit Smalle waterpest kunnen zijn? Eerste foto is met bloemetje in knop.
Tweede foto is links het smalle blad. Rechts het blad van een andere plant, Elodea canadensis denk ik.

Ik hoor het graag.

http://waarneming.nl/waarneming/view/56079216
Waterpest (alle soorten) - Elodea spec. gezien op 2011-08-06 Nationaal Park Zuid-Kennemerland - Meertje van Burdet
Foto's:

bij voorbaat dank menno van den bos

Ton van Haaren

Menno
Het is zeker E. nutallii, en ik denk ook dat het korte blad bij nutallii hoort. smalle waterpest zijn er in een aantal groeivormen, maar meestal (altijd?) zijn er altijd wel langewerpige naar beneden gekrulde bladeren. Er was volgens mij ook zoiets als aantal tanden op de zijkant van een blad als onderscheidend kenmerk met canadensis, maar weet niet meer hoe dat zat. Mijn ervaring met waterplanten (zo'n 20 jaar) is dat ik nog nooit nutallii en canadensis samen in één water gezien heb door elkaar (althans, ik kan het me niet meer herinneren  :-[ ). Toevallig zag ik vorige week nog (in Heiloo) een afwijkende groeivorm van nutallii, waarbij de bladeren heel compact op elkaar staan (vooral aan de top) met korte bladeren (en toch geen canadensis). Elodea heeft in ieder geval altijd 3 bladeren in een krans staan.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

mennovandenbos

Hallo Ton,

Hartelijk dank voor de reactie.
Ik voeg nog een foto bij. Dit is de plant waar het blaadje vandaan komt dat rechts op de foto staat. Misschien kun je daar nog meer informatie uit halen?

Dank,

Menno

Ton van Haaren

tja, vindt ik moeilijk te zeggen. ofschoon de bladeren relatief kort en breed zijn hoeft dit, mijn insziens, niet persé canadensis te zijn. misschien dat iemand anders hier een oordeel over heeft, maar mijn "gevoel" zegt dat het toch een nutallii is.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

mennovandenbos

Ik heb van een aantal blaadjes de tandjes geteld. Kwam op ongeveer 27 uit, dus E. nuttallii. Brede waterpest heeft er tussen de 21 en 23.

Dus, Ton, je plantengevoel heeft je zeker niet in de steek gelaten, complimenten!!!  :duim:

Dank voor de reactie.

grt,

Menno

Ton van Haaren

hallo Menno,
dank voor de complimenten
helaas past het gevoel van een onderzoeker niet een determinatiesleutel  :(
Met vriendelijke groet
Ton

-Steven Wright-