Brand x Canadees?

Gestart door hoven, augustus 10, 2011, 20:12:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

hoven

Is dit een hybride brandgans x canadese gans?
Mvg,
Alrik

Jeroen Nagtegaal

Lijkt mij gewoon een Brandgans
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

hoven

De kop die je vooraan ziet leek mij de normale kop van een brandgans. De achterste heeft echt van die witte "wangen" ala Canadees. Ik plaats nog een foto waar het verschil goed uit blijkt.
Mvg,
Alrik

Jeroen Nagtegaal

Tekening op de kop klopt inderdaad niet helemaal. Maar verder geen aanwijzingen voor Hybride. Geen foto van de voorkant?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

hoven

Helaas niet van deze vogel. Heb nog wel een foto van deze vriendjes van hem. Liepen in dezelfde groep. Vergelijkbare tekening. Ik vindt het toch lijken op iets tussen brand en canadees.
Mvg,
Alrik

Jeroen Nagtegaal

Ik kan zo geen foto's vinden van 1kj vogels, wellicht is dat een optie...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

hoven

Mvg,
Alrik

Jeroen Nagtegaal

Dat is een hybride. Zie het verschil tussen jou vogel en die op het Jachtforum. Let met name op de tekening en kleur op de rug.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

hoven

Vind je "mijn" vogels (m.n. De eerste foto) niet bruiner dan het andere exemplaar? En is het volgens jou een gewone brandgans dan? De vogel op de eerste foto is beduidend kleiner dan de andere exemplaren.
Mvg,
Alrik

Jeroen Nagtegaal

Nee. Bij een Hybride is er weinig contrast tussen de flank en de bovendelen. Zowel in kleur als tekening. Bij jou zijn de flanken vrijwel ongetekend. Overigens is een hybride meestal groter dan Brandgans.

Denk sterk aan een jonge Brandgans.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Klaas van Dijk

Mooie duidelijke foto's! Inderdaad, wat pleit tegen een juveniele = 1KJ Brandgans?

De foto is genomen op 20110810. Wat is dat voor wonderlijke datum? 10 augustus 2011 of 8 oktober 2011 of staat de datumaanduiding verkeerd? Excuses, maar ik kan deze datumaanduiding op minimaal twee manieren interpreteren.

Kennelijk / vermoedelijk / wellicht dus op 10 augustus genomen. Is m.i. een prima tijd van het jaar om bij het Nuldernauw twee 'generaties' (leeftijdsgroepen) Brandganzen te zien: adulten (na 1KJ) en al vliegvlugge jongen van dit jaar (en die dus nog deels het juveniele verenkleed hebben).

Vergelijk maar eens bv de streping op de flank en kleur van veertoppen op rug etc.

Groetjes, Klaas

NB: grootteverschillen kan ik zo niet ontdekken.

hoven

Klaas, dank voor je reactie. Ik kan geen goede 1e kj foto's vinden en vond de tekening op de wang zo verdacht veel op canadees lijken dat ik daaraan dacht.

Over de datum: amerikaanse wijze (jaar, maand, dag). Dat zoekt lekker op mijn computer. En daarbij: als ik nu al foto's kon posten die ik in oktober pas ga maken, dan moest ik mij maar eens richten op de toto  :blink:

Gr,
Alrik
Mvg,
Alrik

Jeroen Nagtegaal

http://waarneming.nl/waarneming/view/56174109?_popup=1 Hier staat nog een jong, weliswaar wat jonger maar koptekening is nog goed te zien.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Klaas van Dijk

hoi Alrik,

Graag gedaan hoor. Jouw foto's zijn lekker duidelijk en dan vind ik het altijd wel leuk om eens te kijken hoe het nu in elkaar zit. En in veldgidsen wordt lang niet altijd goed aandacht besteed aan de juveniele verenkleden van ganzen, vandaar dat ik zelf ook even goed moest kijken & moest nadenken. En er zijn ook wel soorten ganzen (en eenden) waarbij de jongen maar erg kort zijn te herkennen aan het juveniele verenkleed.

Ik had natuurlijk ook wel door dat je deze foto niet in oktober 2011 gemaakt had, want dan zou je foto's in de toekomst maken. Maar dat is anders op 4 februari 2011 bij een foto met de extensie 20110102. Want heb je deze foto dan genomen op 2 januari 2011 of op 1 februari 2011? Kan ik dus niet van de datum aflezen. Of ik moet 'gokken' en dat lijkt me nu ook niet echt de bedoeling.

Natuurlijk prima dat je de foto's op deze manier op je eigen PC opslaat. Want je moet ze natuurlijk zelf wel gemakkelijk kunnen terugvinden. Het vervelende met de datumaanduidingen is gewoon dat je zeker drie verschillende manieren hebt om de datum aan te geven, de Nederlandse manier, de Amerikaanse manier en de Britse manier. En dat tegenwoordig veel mensen dit ook door elkaar gebruiken cq apparatuur gebruiken die òf op manier A òf op manier B is ingesteld. Nog wel te begrijpen kort nadat je de foto hebt gemaakt, maar niet meer te begrijpen na tien jaar ofzo. En dan is dus de documentaire waarde ervan veel minder / slecht. Geldt dus ook voor waarnemingen etc.

En vandaar dat ik dus altijd de voorkeur geef aan het gebruik van 2010 (altijd het volledige jaartal) feb (maand in letters, nooit verwarring mogelijk) en 3 (dag, in cijfers). Zelf gebruik ik altijd de volgorde 1 februari 2010, maar iedereen weet dan altijd, ook na 50 jaar, wat hiermee wordt bedoeld.

En met 10-02-01 ?? Of 01-02-10? Of 10-01-02? Dezelfde datum? Of drie verschillende datums?

Anyway, veel succes met vogelen en blijf vooral dit soort van mooie en duidelijke foto's op het forum zetten als je vragen over determinatie etc. hebt.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

hoven

Deze foto vond ik in mijn archief. Mei vorig jaar op dezelfde plek. Waarschijnlijk heeft deze foto mijn vermoeden van een hybride veroorzaakt.
Mvg,
Alrik