goudvliesbundelzwam?

Gestart door cora, november 05, 2006, 13:00:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

cora

Is dit de goudvliesbundelzwam?
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

Arno van Stipdonk

Kan ik wel in meegaan, maar je hebt ook nog een zeer zeldzame soort die er op lijkt, de Slijmsteelbundelzwam. Maar die heeft dus een slijmerige steel bij vochtig weer. Verder heeft die grotere buine schubben op de hoed en kunnen we die wel uitsluiten.

cora

#2
oke het regende die dag en het slijmerige is me niet apart opgevallen , ik voer hem op zeker in.
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

kvb

#3
Arno

Deze soort(?) vandaag voor het eerst gezien in het Purmerbos in Noord-Holland dankzij ringneck. In alle literatuur staat deze soort vermeld als hoog groeiend in levende beuken. Wat ik vandaag gezien heb was op de kopse kant van een dode populier samen met wollige bundelzwam. Het waren maar twee kopjes en ik heb niets meegenomen.
Wat moeten we hiermee. Zou het toch die slijmVOET bundelzwam van jou zijn.
Phillips: in dichte groepen op stammen en aan de voet van loofbomen(beuken).
Wat ik gezien heb was glibberig van hoed tot steel.

Kik

PS Cora waar en hoe groeide jouw exemplaar?

JW_2all

#4
Om je uit de droom te helpen over de Literatuur:

Groeit bij voorkeur op beuk, populier, berk en iep, en hoog in de boom, maar in Park Spoorzicht laag boven de grond op de zaagsnee van een stobbe, een enkel klein ondermaats exemplaar, destijds gedetermineerd door Ger van Zanen. Eerdere vondsten in de regio Groot-Amsterdam zijn bekend van plataan, es en iep.

Het is maar net welk boek je leest.

JW
Groet,
Jan

Arno van Stipdonk

CiteerArno

Deze soort(?) vandaag voor het eerst gezien in het Purmerbos in Noord-Holland dankzij ringneck. In alle literatuur staat deze soort vermeld als hoog groeiend in levende beuken. Wat ik vandaag gezien heb was op de kopse kant van een dode populier samen met wollige bundelzwam. Het waren maar twee kopjes en ik heb niets meegenomen.
Wat moeten we hiermee. Zou het toch die slijmVOET bundelzwam van jou zijn.
Phillips: in dichte groepen op stammen en aan de voet van loofbomen(beuken).
Wat ik gezien heb was glibberig van hoed tot steel.

Kik

PS Cora waar en hoe groeide jouw exemplaar?
Tja Kik, als je het echt zeker wilt weten zul je toch wat materiaal moeten verzamelen om een preparaat te maken. Het is namelijk een zeer zeldzame soort, de Slijmsteelbundelzwam.  

cora

deze groeide bij de voet van een loofboom aan de grond. de lamellen waren ook gelig. Hier nog een foto ik heb ze op de foto gezet in het staelduinsebos bij hoek van holland. Ik denk echt de goudvliesbundelzwam.  
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

JW_2all

Dit is typerend een goudvliesbundelzwam. Maar een foto van de onderkant zou aanvullend bewijs geven.
Groet,
Jan

cora

de onder kant was ook mooie gelig en er waren exemplaren bij van zo 15cm groot
Ik blijf ook bij mijn eerste ingeving. :rolleyes:  
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

kvb

#9
En dat was mijne ook. Het is ook een gegeven dat veel in de boeken van elkaar wordt overgeschreven. We houden het lekker op goudvlies en over een paar jaar schrijven we met z'n allen een nieuw boek. Wat wel handig zou zijn is dat iedereen die dit soort bundel(en alle andere hout)-zwammen zou plaatsen met een beschrijving van de vindplaats.

Arno: Dit was niet genoeg om mee te nemen.


Kik

Arno van Stipdonk

CiteerArno: Dit was niet genoeg om mee te nemen.
Oke, Kik. Kan ik alleen maar waarderen.
Het is misschien wel een optie om in zo'n geval een klein stukje van de hoed af te snijden zodat je in ieder geval de sporen kunt bekijken? De paddenstoel kan dan ieder geval gewoon doorgaan met sporen rond te strooien. :)  

kvb

Heb jij goede ervaring met onrijpe exemplaren tot sporenvormen te bewegen. Heb je daar een truc voor. Mij lukt dat meestal niet.

Kik

Arno van Stipdonk

CiteerHeb jij goede ervaring met onrijpe exemplaren tot sporenvormen te bewegen. Heb je daar een truc voor. Mij lukt dat meestal niet.

Kik
Eigenlijk nog nooit geprobeerd. Maar misschien als je ze in de koelkast bewaard?