Herkenning adult Pontische Meeuw

Gestart door maartenwielstra, november 04, 2006, 16:14:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

maartenwielstra

http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=99050

Vandaag een klassieker in Katwijk. Rond deze tijd hebben de meeste adulte meeuwen kopstreping. De Pontische heeft echter een mooi wit kopje, ook rond het oog. Het oog is klein en meestal donker. De Poten zijn langer en bleker dan die van Zilvermeeuw. De mantel is ietsje donkerder. De onderkant van de langste (buitenste) handpen heeft een lange witte plek (net als veel zilvermeeuwen uit Noord-Europa). Let op de verhoudingsgewijs kleine kop met lange, gelijkmatig smalle snavel.

Meer foto's van Katwijk van vandaag op waarneming.nl. We hadden een goede dag met 2 Ponten (1 ring afgelezen), 10 Geelpoten, maarliefst 3 Grote Burgemeesters, een vermoedelijke hybride adult Grote Burgemeester (formaat/jizz als Zilver, donkere kop en mantel als noordelijke Zilver, Handpennen als Grote Burg, maar met zwarte buitenrand van p10 -leek te plaatselijk voor leucisme). Verder Rosse Franjepoot en 2 Kleine Alken tp (waarvan 1 uit zichzelf verzopen) . 5 Kleine Alken en Kuifaalscholver langsvliegend.

jeroensteenbergen

Mooie foto van die Pont. Overigens weer geweldig vogelen langs de kust als ik het zo hoor. Soms baal je dat je in het binnenland woont en niet even tussendoor een uurtje zee kan doen... (overigens de Grote Burg dit jaar al 2 keer gemist in Katwijk...)

Albert de Jong

#2
Tjoh, en wij in het binnenland maar tobben voor die éne meeuw. :angry:  :angry:
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Jos Welbedacht

Ik heb een vraag:
Hoe algemeen is de Pontische Meeuw?
Ik neem aan dat hij minder vaak voorkomt dan de Geelpootmeeuw?  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

jeroensteenbergen

Vanmiddag ook een hele mooie adulte in de Trintelhaven op de dijk Lelystad-Enkhuizen. Daar ook een Kleine Alk, pikken wij gelukkig ook nog wat mee van het zee-geweld... (en laat ik vooral niet de Grote Jager over de Kleine Praambult in de OVP vergeten...)

maartenwielstra

http://www.waarneming.nl/fotonew/5/99765.jpg

Albert De Jong heeft versterking geboden in Katwijk, en met mooi resultaat! Zie dat deze subadulte Pont dezelfde jizz als 'mijn' adult vertoont. Daarnaast witte kop en lange witte tong op onderkant p10.

Tim de Boer

Ik heb hetzelfde exemplaar ook met dank aan albert, maar toch wel fijn dat ik net vantevoren dit topic even had gezien :D
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

Albert de Jong

#7
:duim: Nu weet ik je achternaam ook gelijk weer, Tim!

En ik zou zeggen, zoek de subadulte pontische meeuw! > http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=99932

Het is een ander beest dan op mijn andere foto staat. Deze had ook een subadulte snavel, maar het subterminale zwart zat verder tot aan de snavelbasis. En deze vogel heeft wel nog enkele streepjes op de kop, wat op deze foto slecht te zien is.

En ter ondersteuning van dit topic: vergelijk die koppies eens: http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=99947       > (sorry voor de kwaliteit)
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

maartenwielstra

#8
Ik heb hem! Een goede oefening voor mensen die het willen leren.

Albert de Jong

CiteerIk heb hem! Een goede oefening voor mensen die het willen leren.
Dat zal wel ervaring zijn Maarten!  :D  
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

eline1234

maaarrr... je herkent subadult pontische meeuw ook aan de witte kop? want dan heb ik m ook geloof ik  :) en dat voor n beginner!

(als die meeuwen dan nu zelf ook even bordjes plaatsen met 'in deze groep zit een pont' dan zijn we zo klaar ;) )
Eline

Steven Wytema

#11
Citeermaaarrr... je herkent subadult pontische meeuw ook aan de witte kop? want dan heb ik m ook geloof ik  :) en dat voor n beginner!
hoi Eline,
een Pontische Meeuw alleen op 'n witte kop determineren is niet echt zonder twijfels.
Bij elke grote meeuw gaat het vaak om een combinatie van kenmerken.
Bij de Pont valt het in de winter vooral op dat hij nog een witte kop heeft, maar je moet de andere kenmerken natuurlijk ook bekijken.
(zie hieronder en bijv 'kleurloze poten' kan je ook nog aan denken).

Daarnaast wilde ik een leuke en leerzame ad. winter Pontische meeuw onder jullie aandacht brengen van Maarten Wielstra vorig jaar (welke juist NIET typisch is):
http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=65954
lijkt er behoorlijk goed uit te zien voor Pont, maar als je dan inzoomt op de kop..:
http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=65955
dan is de gele iris toch wel vreemd.
quote van Maarten echter (waar ik mij geheel achter kan scharen):
"Combi van geen zuiver lichte iris, spierwitte kop en onderdelen,
gestroomlijnde kop en lange snavel (zie ook een lange weg van punt naar
gonys) heeft mij overtuigd van de determinatie"
Steven Wytema


Albert de Jong

Bijgaand een tekening, misschien ook te gebruiken voor de herkenning van volwassen pontische meeuwen.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Jos Welbedacht

Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

jeroensteenbergen

Inderdaad een mooie tekening. Wel een beetje jammer dat de lange poten er niet op staan, op zich toch ook een belangrijk kenmerk. Maar mooi dat er eindelijk 's een tekening van een Pont opduikt.  

Bram Rijksen

vanmiddag bij Schalkwijk kwam ik deze tegen: kopstreping, gele iris, rode oogring, mantelkleur als van 'doorsnee-Zilvermeeuw'. Herkenbaar...?

maartenwielstra

Knap de verhoudingen weergegeven van poten en kop!

j.steenbergen

Prachtig Bram, deze vind ik, ook qua tekening, erg mooi. En de poten staan erop...
Jeroen Steenbergen

Bram Rijksen

dank u dank u , maar nu over de determinatie..: hoeveel ponten vliegen er rond met dergelijke kenmerken die naar mijn weten behoorlijk a-typisch zijn voor de soort:
- meer kopstreping dan ik gewend ben,
- 'volle' kop zonder 'plat' voorhoofd,
- lichte iris,
- mantelkleur vergelijkbaar met gemiddelde Zilver.
Op zeker moment vroeg ik me zelfs af of het er uberhaupt wel een wás. De lange tweekleurige poten, de typerende en ietwat bleke snavel maar vooral de tekening van de onderzijde van hp 10 laten echter weinig twijfel, maar zó ben ik ze nog niet tegengekomen..

JohanvantBosch

Citeer- 'volle' kop zonder 'plat' voorhoofd,
- lichte iris,
- mantelkleur vergelijkbaar met gemiddelde Zilver.
Poeh, volgens mij komt dat regelmatig voor!
- Ik had begrepen dat de kop bij adulten vaak minder plat is dan bij jonge vogels en dat het ook per geslacht verschilt.
- Volgens mij kan de iris varieren van licht (maar volgens mij zelden zo licht als bij geelpoot of zilver) tot donker en alles wat er tussenin zit, toch?
- mantelkleur kan toch gelijk zijn aan argentatus?

hoeveelheid kopstreping is hier een beetje subjectief.... op je tekening zie ik het trouwens niet. Hoeveel denk je aan en was dat dan evenveel als de gemiddelde (argentatus) zilvermeeuw?

Ik had er laatst ook zo een bij Delta Schuitenbeek.

maartenwielstra

http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=65952

Zie hier een Pont met hoekige kop

http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=65955

Hier één met licht oog

http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=65934

Hier door lichtomstandigheden vrijwel identieke mantelkleur als zilver. En soms is de kleur nog meer Zilverachtig, zoals de 1e Pont voor Katwijk in 1998 (Zie boek van Klaus Maling Olsen).

De kopstreping op je tekening is niet goed te beoordelen. De tong op p10 lijkt me juist wat klein, dus ook argenteus-achtig. Al heb ik me nooit zo verdiept in handpenpatronen, ik kan er naast zitten.

Kleine witachtige kop, slanke snavel, dunne poten passen op Pont i.e.g.  

lupokatja

Even een vraag over het patroon van de handpennen van (noordelijke?) Zilvermeeuw vs. Pontische Meeuw. Zie waarneming:

http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1819951

In eerste instantie viel dit dier mij van afstand op door de volledig witte kop, maar dichterbij gekomen deed (bijna) niets mij nog aan Pontische Meeuw denken (kopvorm, plaats en kleur oog, snavelkleur etc..). Vanwege de ongunstige waarnemingsomstandigheden (beest zat eerst achter een buis en later de hele tijd frontaal naar me toe te kijken) vroeg ik me af wat er op basis van de vleugeltekening over het dier gezegd kan worden? Ik heb zelf moeite te beoordelen of er nu wel of niet een (al dan niet volledig) zwart bandje op P5 zit en wat ik precies met die grijze tongen aan moet.

Groeten,

Lützen

Steven Wytema

Hoi Lützen,

Ik vind het inderdaad ook een merkwaardige meeuw waar ik, ook niet na
het raadplegen van Gulls, ff makkelijk een naamkaartje aan kan plakken.
En dus ook merkwaardig dat er nog niemand heeft gereageerd (ok ok hij staat er nog niet heel lang), want hij verdient best wat meer aandacht!

Ik plaats - hopelijk met jouw toestemming - even de plaatjes direct hier:



Wat mij opvalt en waar ik toch weinig mee kan (kan het niet ergens plaatsen) zijn de kleine kop in verhouding tot het lichaam en die grote witte vlek op de buitenste hp.

iemand???
Steven Wytema


theomuusse

CiteerHoi Lützen,

Ik vind het inderdaad ook een merkwaardige meeuw waar ik, ook niet na
het raadplegen van Gulls, ff makkelijk een naamkaartje aan kan plakken.
En dus ook merkwaardig dat er nog niemand heeft gereageerd (ok ok hij staat er nog niet heel lang), want hij verdient best wat meer aandacht!

Ik plaats - hopelijk met jouw toestemming - even de plaatjes direct hier:



Wat mij opvalt en waar ik toch weinig mee kan (kan het niet ergens plaatsen) zijn de kleine kop in verhouding tot het lichaam en die grote witte vlek op de buitenste hp.

iemand???
Ik zie een zilvermeeuw-achtige, met een lichtgrijze rug, een ronde kop, korte poten, veel wit in p10 en op de onderkant van p10 een onduidelijke scheiding tussen het donkere en het lichte deel langs de shaft van het midden af terug naar de basis.
Dit pleit allemaal voor Zilvermeeuw.
Theo

Steven Wytema

Citeer
CiteerHoi Lützen,

Ik vind het inderdaad ook een merkwaardige meeuw waar ik, ook niet na
het raadplegen van Gulls, ff makkelijk een naamkaartje aan kan plakken.
En dus ook merkwaardig dat er nog niemand heeft gereageerd (ok ok hij staat er nog niet heel lang), want hij verdient best wat meer aandacht!

Ik plaats - hopelijk met jouw toestemming - even de plaatjes direct hier:


Wat mij opvalt en waar ik toch weinig mee kan (kan het niet ergens plaatsen) zijn de kleine kop in verhouding tot het lichaam en die grote witte vlek op de buitenste hp.

iemand???
Ik zie een zilvermeeuw-achtige, met een lichtgrijze rug, een ronde kop, korte poten, veel wit in p10..
hier kan ik inkomen, daarom dacht ik ook in 1e instantie dat het dat wel weer zou zijn, maar....
Citeer... en op de onderkant van p10 een onduidelijke scheiding tussen het donkere en het lichte deel langs de shaft van het midden af terug naar de basis.
Dit pleit allemaal voor Zilvermeeuw.
Theo
??
Ik denk dat ik snap wat je bedoelt Theo, maar dat is toch onmogelijk te bepalen met zo'n relatief onscherpe foto??

Onafhankelijk daarvan lijkt me dat de andere kenmerken inderdaad wel op zilver duiden
Steven Wytema


lupokatja

Zoals gezegd dacht ik zelf ook niet meer aan Pontische Meeuw zodra ik het beest van wat dichterbij zag. (o.a.) Uit Gulls meende ik echter te begrijpen dat die witte toppen en tongen op argentatus wijzen, maar ik vroeg me af hoe hard dat is. Vond het zelf niet helemaal goed te rijmen met die fletse poten en dat eventuele bandje op P5. Ik neem aan dat het niet goed mogelijk is onderscheid te maken tussen argenteus/argentatus op basis van deze foto's (of sowieso)?

Lützen