Jonkies van sprinkhanen

Gestart door Mark van Veen, juni 20, 2005, 11:37:27 AM

Vorige topic - Volgende topic

Mark van Veen

Regelmatig duiken op het moment foto's van nymphen (jonkies) van sprinkhanen op, met bijbehorende determinatiepogingen. Dat is echter niet makkelijk. Ik heb Roy Kleukers gevraagd naar de huidige stand van zaken. Hij antwoordde:

Citeer- struiksprinkhaan: gespikkelde bolle nymphen met zwart-wit geringde antennen
ROY: Dit klopt, maar tegenwoordig moet je in vrijwel heel Nederland rekening houden met sikkelsprinkhaan. De nimfjes lijken sterk op de struiksprinkhaan (zelfde subfamilie, Phaneropterinae). Sikkelsprinkhaannimfjes schijnen donkere tarsen te hebben, maar dit zou eens goed gecontroleerd moeten worden. De oudere nifmen van sikkelsprinkhanen hebben natuurlijk langere vleugels (mvv: te zien als vleugelaanzet; struiksprinkhaan geheel (vr.) of vrijwel (mn.) zonder vleugelaanzet).

- boomsprinkhaan: lichte nymphen met lichte rugstreep
ROY: Daar hebben we er tegenwoordig twee van!

- spitskopje: groene nymphen met donkere rugstreep
ROY: idem!

- bramesprinkhaan: bruine nymphen met donkerbruine zijkant, lichte onderzijde
ROY: het verschil met heidesabelnimfen is niet meteen duidelijk. Waarschijnlijk zijn
die er wel, maar daar heb ik nooit naar gekeken. Eigenlijk moet je daar ook de
duinsabelsprinkhaan (en ook greppel en lichtgroene sabelsprinkhaan) bij betrekken,
maar in Nederland is die goed geografisch gescheiden.

- groete groene sabelsprinkhaan: groene nymphen, licht gepuncteerd, antennen groen, langwepig achterlijf.
ROY: Zolang je niet bij Rijssen in de buurt zit, lijkt me dat acceptabel (mvv: enige plek waar kleine groene sabelsprinkhaan gevonden wordt).


Nymphen van veldsprinkhanen determineer ik nooit. Of zijn daar wel goede kenmerken voor?
ROY: eigenlijk niet. Alleen knopsprietje (zie bijvoorbeeld
www.naturalis.nl/2000soorten), blauwvleugel en moerassprinkhaan zijn wel herkenbaar als nimf.

Het mooie zou zijn om in deze tijd van het jaar (juni-begin juli) foto's te maken van zowel nymfen als adulten van een aantal soorten (die zijn nu net  gezamelijk te vinden). Op grond daarvan kunnen we een overzicht voor de determinatie van nymfen maken.

Kortom: foto's gezocht!!!!

Mark
groet,

Mark van Veen

marcel123

CiteerOm jouw vraag te beantwoorden: Jonge struiksprinkhanen hebben
> inderdaad veel zwarte spikkels. De twee
> foto's uit zoetermeer zijn Tettigonia (te grote tarsen, te puntige
> kop). Die uit Sneek, etc, lijken er een stuk beter
> op, dit is iig een struiksprinkhaan achtig beest, en daar hebben we
> er in Nederland maar een van. Maar strikt
> genomen kan het ook een Oostelijke struiksprinkhaan (L. albovittata)
> of een zaagsprinkhaan Barbitistes zijn.
>

Mark van Veen

#2
L. albovittata en B. serricauda zijn wel een 'far shot', onwaarschijnlijk dat je die in Nederland tegenkomt. Zo weet ik er nog wel een: in Thuringen kwam ik massaal Isophya tegen.

Ik krijg een tabel voor sabelsprinkhaannymfen. Als ik daar iets van kan maken laat ik het weten.

Mark
groet,

Mark van Veen

marcel123

#3
Die twee staan er alleen voor de volledigheid bij, moet je niet serieus nemen. Ik heb fotos van Tettigonidae gemaakt dit weekend, massaal tussen de Grote pimpernel. Ik dacht dat ze vooral in struiken zaten maar dat doen blijkbaar alleen de mannetjes als ze gaan zingen??