Hoofdmenu

3 X Onbekend

Gestart door Ringneck, november 03, 2006, 19:14:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ringneck

Foto 1       : Grijze paddenstoel, zowel het hoed als de lamellen.
                 Had een zwakke geur van bleekwater.
Vindplaats : Onder van wat ik denk een Haagbeuk.



Foto 2 : Groeiend in een gemengde loofhout bos, Fopzwam?




Foto 3 en 4 : Groeiend in een gemengde loofhout bos vlak naast Roodbruin  
schijnridders




Rob
Met vriendelijke groeten,

Rob


My Webpage

knabenkraut

nr 1 melkzwam? geen melkverkleuring of smaakwaargenomen?
nr 2 fopzwam
nr 3 slanke trechterzwam?

Even kijken wat anderen er vqan zeggen.
groetjes,
Dini

Ringneck

Foto 1 : bij het breken van de steel was er geen melk te zien. Het proeven van paddenstoelen vind ik eng want ik ben allergisch voor gewone champignons.

Rob
Met vriendelijke groeten,

Rob


My Webpage

han.endt

Bij de laatste denk ik aan Clitocybe ditopa.

Ringneck

Vandaag ben ik weer terug waar ik foto 1 heb gemaakt, ik weet niet wat voor soort het is maar wel weet ik dat het geen melkzwam is.

Rob
Met vriendelijke groeten,

Rob


My Webpage

Arno van Stipdonk

CiteerVandaag ben ik weer terug waar ik foto 1 heb gemaakt, ik weet niet wat voor soort het is maar wel weet ik dat het geen melkzwam is.

Rob
Mmmm, dan wordt het lastig. Ik vind 'm ook erg veel op een melkzwam lijken.

Verder kan ik wel meegaan met de keuze van Han wat betreft nr. 3, maar wel met een vraagteken. Geur kan wel bepalend zijn, moet wat naar aarde ruiken.

knabenkraut

CiteerFoto 1 : bij het breken van de steel was er geen melk te zien. Het proeven van paddenstoelen vind ik eng want ik ben allergisch voor gewone champignons.

Rob
Dag Rob,

Ik lees net dat je steel breekt om te kijken of hij melkt. Ik heb altijd geleerd dat je de lamellen moet beschadigen. Of de steel melkt weet ik eigenlijk niet.
Misschien is dat de oorzaak.
groetjes,
Dini

han.endt

Hoe rook de eerste? Zou best eens naar anijs kunnen ruiken.

Ringneck

#8
Vandaag heb ik ook de lamellen beschadigt en er kwam geen melk, trowens een melkzwam is vrij stevig en deze niet, de hoed was iel. Anijs geur heb ik niet kunnen ontdekken, had wel een zwakke bleekwater geur denk ik, ik heb aan verschillende paddenstoelen geroken maar ik kan over het algemeen de geuren niet tuis brengen, mijn zintuigen gaan achteruit, gehoor, zicht en geur.

Rob
Met vriendelijke groeten,

Rob


My Webpage

Ringneck

Foto's die ik (van Paddenstoel 1) heb gemaakt vandaag




Rob
Met vriendelijke groeten,

Rob


My Webpage

Arno van Stipdonk

Ja, nu komt ie inderdaad heel anders over dan een melkzwam. Je had trouwens niet vermeld dat de soort op hout staat. Komt nu eigenlijk ook wel over als een trechterzwam. Maar daar zijn maar twee soorten van dit op hout groeien.
Misschien heeft iemand anders nog een suggestie?

Ringneck

De eerste die ik gevonden had groeieden niet op hout, althans niet zichbaar.

Rob
Met vriendelijke groeten,

Rob


My Webpage

Arno van Stipdonk

#12
CiteerDe eerste die ik gevonden had groeieden niet op hout, althans niet zichbaar.

Rob
Hallo Rob,

Ik ga ervan uit dat het dezelfde soort is, maar daar heb ik nu ook geen zekerheid over. De soort op de nieuwe foto's lijken me in ieder geval een trechterzwam.
Even een tip:
Bij de eerste foto zie ik dat je wel een zwam op de kop gelegd hebt. Maar zo te zien heb je de zwam aan de steel losgetrokken. Je kunt beter de zwam helemaal onderaan de steel loshalen. En dan niet aan de steel trekken maar juist met een zakmes van het houd voorzichtig lossnijden of uit de grond omhoogscheppen.
Je weet dan ook zeker waar de paddestoel op stond en belangrijke gegevens zoals de lengte van de steel kloppen dan beter.  ;)