Fraaie bekerzwam

Gestart door rchmo, november 03, 2006, 15:40:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

rchmo

Vandaag weer een aantal fraaie bekerzwammen (Peziza soort) gevonden. Lijkt sprekend op de blauwe melkbekerzwam, maar melkt niet blauw, dus is ook niet de adellijke bosbekerzwam en de opaalmelkbekerzwam. Vlees is erg bros (breekbaar) en de buitenkant is tamelijk glad. Welke kan dit zijn? Of is dit ook weer een soort voor uitsluitend microscopische vaststelling?


Rob Oudejans
















wim veraghtert

Doet me sterk denk aan Zwavelmelkbekerzwam - Peziza michelii. Dat lila tintje op de binnenzijde is typisch.
http://users.skynet.be/bs133881/champis/pe...elii_(yd)_4.htm
admin nachtvlinders waarnemingen.be

rchmo

Wim,

Moet de buitenkant dan niet veel roodbruiner zijn bij deze soort? Wordt ook opgegeven van VII-IX. Zie de foto in Gerhardt p. 642.


Rob Oudejanst

JW_2all

#3
Rob
Een Zwavelmelkbekerzwam heeft melk die zwavelkleurig kleurt (als de naamgeving klopt). De melk kleurde niet blauw? Er was dus melk. Welke kleur?

Peziza michelii moet juist aan de binnenkant veel donkerder lila zijn van kleur.
zie onder...

JW

Groet,
Jan

rchmo

Jan Willem,

Geen melk, alleen zeer bros materiaal. Alleen genoemd omdat ie erg leek op de blauwe.


Rob Oudejans

JW_2all

#5
Dat is zeer  verhelderend.
PdS (deel I) stelt dat de Peziza michelii bros is, de buitenkant is lichter en kleiiger, de binnenkant lila, en bij breuk loopt er een (kleurloos en niet verkleurend) waterig sap uit.  Niet de melk maar het vlees verkleurt op de breuklijn na verloop van tijd gelig.

De foto van een Peziza michelii die ik in het vorige bericht heb gelinkt, maakte ik zaterdag tijdens de NEM-excursie (van Eef Arnolds) in de buurt van Appelscha.

Hij lijkt op de fotolink van Wim, en lijkt ook sterk op de jouwe, alleen wat jonger, en minder versleten....
Groet,
Jan

rchmo

Jan Willem,

Bedankt voor je uitgebreide reaktie(s). Op deze manier werken met uitwisseling van gegevens en allerlei diskussies is het forum prachtig. Zal hem als zodanig invoeren.

Rob Oudejans