Voorjaars- of Zomerhoutzwam?

Gestart door libel10, augustus 04, 2011, 20:19:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

libel10

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/55961180
Zomer- en Voorjaarshoutzwam - Polyporus ciliatus gezien op 2011-07-31 Sint Gerlach
Foto's:






bij voorbaat dank JLJ Wolfs

Wie kan hulp bieden. Vindplek op stukje houtspaan, langs een graspad nabij bos. Houtspaan leek Populieren- of Wilgenhout. Exemplaar niet hoger dan 3-3,5 cm met poriën aan de onderkant hoedje. Bovenkant hoedje leek behaard/iets ruw en rand had ook een haarrand. Wie kan mij hier helpen. Alvast bedankt voor jullie moeite en

van harte gegroet Finy

Dieter

#1
Op waarneming.nl kan je de soorten vergelijken met elkaar, een direct linkje lijkt niet te werken.
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

peterpeperkamp

poriën zijn lastig te zien maar, zo te zien zijn te groot voor de voorjaarshoutzwam, die zie je nauwelijks op een foto van de onderkant van deze afstand, voor de grootporiehoutzwam lijken ze me weer wat te klein ( hoewel ik 'm niet uitsluit ! ) dus blijft het meest voor de hand de winterversie over !
Groet Peter

xenion

De winterversie heeft niet zo'n geschubde hoed en steel. Ik denk toch aan Zomer-/Voorjaarshoutzwam.
Groeten,
Martin

libel10

Hallo mensen, bedankt voor jullie reactie. Heb natuurlijk veel gezocht bij foto's waarneming en op naam. Ook op andere sites met uitgebreide paddenstoelinformaties. Enkelen leken op mijn exemplaar met alle kenmerken. Vandaar ook mijn vraag om bevestiging. Ik zal hem voorlopig laten staan op Voorjaars-zomerhoutzwam.

Van harte gegroet Finy