Merel met witte staart

Gestart door Kiekendief, november 03, 2006, 13:08:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Kiekendief

Hallo,

Vanmorgen zag ik een merel met een gedeeltelijk witte staart. Zie onderstaande link.

http://members.home.nl/lucmiddendorp/onbekend_v.htm

Kan iemand mij vertellen of dit een normaal verschijnsel is, zelf heb ik dit nooit eerder gezien.

Luc Middendorp
Groet,
Luc

Jeroen Nagtegaal

Het komt geregeld voor dat een vogel dit heeft, je ziet het ook vaker bij kauw, het komt omdat ze dan niet goed genoeg eten,  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Kiekendief

Jeroen,

Bedankt voor je antwoord, weer wat geleerd.

Groet,

Luc Middendorp
Groet,
Luc

henkjanvdkolk

Wij hebben in de tuin ook een groenling die van de onderzijde en een gedeelte van de kop wit is <_<  

Henk-Jan v/d Kolk

Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Rinie van Reenen

CiteerHet komt geregeld voor dat een vogel dit heeft, je ziet het ook vaker bij kauw, het komt omdat ze dan niet goed genoeg eten,
Ow, heeft dat te maken met de hoeveelheid voedsel die ze binnenkrijgen... Had ik nooit geweten. Ik dacht dat het hier ging om leucisme, en dat is een genetische afwijking. Maar dat is dus niet altijd het geval bij vogels met gedeeltelijk wit?
Groet, Rinie van Reenen

Date Lutterop

Jeroen schreef:
Het komt geregeld voor dat een vogel dit heeft, je ziet het ook vaker bij kauw, het komt omdat ze dan niet goed genoeg eten,
**************
**************
Interessante theorie, Jeroen. Kun je me literatuur noemen waarin dit aannemelijk wordt gemaakt?

Groet,

Date

Groet,

Date


Jeroen Nagtegaal

Hte is al vaker ter sprake gekomen op het forum.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Date Lutterop

Waarmee ik deze "theorie" voorlopig maar af zou willen doen als zijnde borrelpraat. En nu gelieve niet allemaal gaan roepen dat de discussies op dit forum toch niet onder de noemer borrelpraat vallen. Maar als Jeroen zijn verhaal zelf niet kan onderbouwen kan ik er voorlopig niet meer van maken dan dat.

Groet,

Date

Groet,

Date


geertje

Misschien is dit een leuke link? :unsure:
Maar ik ben een leek!  ;)

Greten,
Gera
Groeten,
Gera Nieland

Rinie van Reenen

#9
CiteerMisschien is dit een leuke link?
Dit lijkt me een aannemelijk verhaal. In geval van carotenoiden is het bekend dat voedselkeuze belangrijk is voor de uiteindelijke kleuring van de vogel (denk aan de Flamingo, die voor zijn roze kleur bepaalde kreeftachtigen dient te eten). Bij zwarte vogels is dat natuurlijk niet relevant. Ik zou vermoeden dat we hier dus zonder aarzelen kunnen zeggen dat het bij deze Merel om leucisme gaat, en dat voedsel geen rol speelt.

PS: Alleen gaat het bij Flamingo's voor zover ik weet om cochenille in plaats van caratenoiden. Verschil zit 'm in de kleur van de stof, niet zozeer in de werking.
Groet, Rinie van Reenen

Toine

CiteerHte is al vaker ter sprake gekomen op het forum.
Beter kom je met een bron ofzo?  :rolleyes:  Aan 'het is al eens hier ter sprake gekomen' heb je ook niet veel.  -_-  

Jan2002

#11
Ik zag vanochtend in onze tuin een huismus met enkele geheel witte handpennen en verder nog wat opvallend witte veren op de schouders en de buik. Dit heb ik nog niet eerder gezien. Wellicht hetzelfde verschijnsel als de eerder genoemde merel?
Groet,
Jan

tekenaar

#12
nog maar een keer:

Door te eenzijdig voedsel kunnen vogels opgebleekte veren krijgen. Dit zie je met name bij kraaiachtigen en alleen bij eerstejaars exemplaren (nestjongen compenseren eenzijdige voeding niet want ze zijn afhankelijk van wat ze van de ouders krijgen; volwassen exemplaren compenseren eenzijdige voeding door actief te zoeken naar ander voedsel). Dit uit zich in een lichte band in de slagpennen en soms ook in de staartpennen. De bleke veren zijn van slechte kwaliteit en slijten enorm en soms kunnen dergelijke vogels zulke versleten veren hebben dat ze moeten wachten tot de volgende rui voordat ze weer kunnen vliegen. Bij de rui verschijnen normale (normaal gekleurde) veren.

Een geheel ander verschijnsel is leucisme waarbij door een erfelijke afwijking (mutatie) geheel geen pigment wordt gevormd in een deel van de veren (of zelfs in alle veren). Dit is een alles-of-niets proces: sommige veren zijn geheel normaal gekleurd en sommige veren zijn geheel wit. Er zijn bij leucistische vogels geen gedeeltelijk witte veren. De witte veren slijten nauwelijks meer dan normale veren. Bij de rui worden ze vervangen door witte veren: het bonte patroon blijft het hele leven constant.

Ergo: de merel met witte staart en de bonte mus zijn beide leucistisch en dit heeft in beide gevallen niets te maken met de voeding.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

gardensafari

Zeer goede samenvatting, Paul!

En verder wordt Jeroen wel wat erg hard aangepakt, want hij kan gelijk hebben (met name bij nestverlaters). Alleen heeft hij het gelijk alleen niet in dit geval.

We zien hier iets dat ook andere fora treft. Een probleem dat al eens is behandeld verdwijnt in de draadjes steeds verder naar beneden om uiteindelijk uit zicht te geraken. Nog erger is het bij draadjes met foto's: zodra het definitieve antwoord er is verdwijnt een deel van de foto's, want mensen zetten die bij de betreffende waarneming. Zo'n plotseling fotoloos onderwerp is meestal in één klap waardeloos.
Natuurlijk is er de zoekfunctie. Maar als je niet weet dat dit verschijnsel leucisme heet en je zoekt op witte veren of witte pennen dan kom je waarschijnlijk niet snel bij je doel.
Dit is geen kritiek op ons onvolprezen forum, het is iets dat alle grotere fora treft. Je ziet het ook vaak bij bijvoorbeeld www.diptera.info.
Dit soort informatie zou je apart moeten zetten om het te bewaren. In dit geval lijkt mij echter niet dat waarneming.nl dit moet doen. Het overstijgt naar mijn mening het doel van waarneming.nl. Om waarnemingen goed te kunnen benoemen moet je over alle informatie kunnen beschikken om een beest te determineren. Veel andere kenmerken als (afwijkend) gedrag, voedselkeuze enzovoorts hoort niet op deze site, tenzij die informatie nuttig is bij de determinatie. Zo heeft Jeroen Voogd aangekondigd dat er een nachtvlinderwebsite komt die zich bezighoudt met ondermeer het opkweken van rupsen. Dat is nu typisch een mooie aanvulling op waarneming.nl, want op deze site hoort die informatie niet thuis.

Maar ik dwaalde een weinig af. Hoe het probleem op te lossen met de wegzakkende draadjes en verdwijnende foto's weet ik helaas ook niet. Misschien heeft iemand een idee, want zonde is het wel en het leidt tot veel telkenmale terugkerende draadjes.  
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Date Lutterop

De lichte banden in de veren die Paul noemt, zijn de zogenaamde "fret marks". Tijdens de groei van zo'n veer wordt er op een gegeven moment nagenoeg geen veermateriaal aangemaakt. Dit resulteert in een lichte band in de veer, die vaak ook over de schacht loopt. De veer is daar niet lichter van kleur, maar omdat er minder materiaal wordt aangemaakt, is de veer daar doorzichtiger en ook meer kwetsbaar. Deze veren breken dan vaak ook op deze plaatsten af. In een enkele veer kunnen meerdere van deze fret marks voorkomen.
Deze fret marks komen bij veel verschillende vogelsoorten voor. Zelf heb ik met het fenomeen kennis gemaakt tijdens onderzoek aan Zwarte Kraaien en Torenvalken. Vaak werd aangenomen dat ze veroorzaakt worden door voedselgebrek, maar tegenwoordig gaat men er van uit dat bepaalde stress-factoren tijdens de groei van een veer de hormoonbalans verstoren. Dit heeft effect op de groeipunten van de veren. Een van die stress-factoren zou ook voedsel kunnen zijn, maar dit is zeker niet de enige veroorzaker van dit fenomeen.
Bronnen o.a. P. Glasier (1982) Falconry and hawking. Batsford Ltd London.

Met betrekking tot mijn reactie op Jeroen: misschien iets te heftig, maar er wordt op dit forum wel erg vaak iets geroepen zonder dat daarover voldoende kennis beschikbaar is. In het land der blinden is eenoog koning, maar dit gaat wel erg ten koste van de kwaliteit. Dus sorry, maar het moest even.

Groet,

Date

Groet,

Date


Toine

#15
Hoe noem je dit verschijnsel bij deze Mandarijneenden eigenlijk? Ze zijn bijna wit, alleen de tekening is nog deels zichtbaar.



(Even ter vergelijking, hieronder de wildvorm):

eline1234

ze zijn in elk geval wel errug mooi! maar als ik het goed begrepen heb is dat dan dus geen leucisme, want dan zou de hele veer wit moeten zijn. of bestaat de beige tekening helemaal uit aparte beige veertjes?
Eline

tekenaar

De mandarijneenden zijn "bruin", een andere kleurmutatie.

Bedoel je met "fretmarks" hetzelfde als "foult bars" (stukjes veer waarbij er minder veermateriaal is aangemaakt)? Dat is volgens mij niet hetzelfde als de lichte band in de grote veren van o.a. kraaiachtigen waar ik op doel. Die lichte band is heeft wel degelijk te maken met pigmentverlies. In gevangenschap kan je die ook "kunstmatig oproepen". Ik kreeg eens een jonge merel, zo eentje van "zielig en te vroeg het nest uit" (helemaal niet, dus, gewoon normaal uitgevlogen!). Omdat hij van ver weg kwam heb ik toch maar besloten hem groot te brengen in plaats van terug te zetten. Dat lukte prachtig, met een klein "probleempje". Omdat de vogel in het begin erg nieste hebb ik hem aan de antibiotica gezet. Antibiotica beinvloed nog wel eens de vitamine-opname en het gevolg was een merel met een lichtgekleurde, ongeveer 2 cm brede band in de staart.

Ik ken fault-bars eerlijk gezegd vooral als dunne streepjes van ongeveer 1-2mm breed die ontstaan wanneer het bijvoorbeeld een dag slecht weer is (en de vogel te weinig te eten heeft gehad). In mindere mate ontstaan ze bij veel jonge vogels 's nachts en dat geeft een regelmatig dwarsbandjespatroon op de veren.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

JoopTreep

Hallo,

Ik wil me in deze discussie verder niet mengen, maar ik wil wel even reageren op een bijdrage van Rinie van Reenen over de kleuring van flamingo's.

De kleuring van flamingo's wordt wel degelijk veroorzaakt door carotenoïden die met het voedsel worden opgenomen. Het gaat om canthaxanteen (de kleurstof die ook in cantharellen wordt aangetroffen), astaxantheen, phoenicopterone e.a.
Flamingo's in gevangenschap verliezen na iedere rui meer van hun kleur als ze niet worden bijgevoerd met (veelal kunstmatig geproduceerde) carotenoïden.
De gedachte dat flamingo's voor het verkrijgen van hun kleur uitsluitend afhankelijk zouden zijn van de consumptie van kreeftachtigen is een broodje-aap-verhaal dat helaas al tientallen jaren de ronde doet. Denk maar aan de miljoenen roze-gekleurde Kleine Flamingo's (Phoeniconaias minor) die op de meren in Oost Afrika leven. Deze flamingosoort eet uitsluitend algen en is toch mooi roze van kleur.

Groet van Joop Treep.

laatvlieger

Leuke discussie! Ga vooral nog even door!

Jan, zou je die foto van die huismus misschien in willen voeren op www.waarneming.nl? Sinds kort hebben we namelijk de mogelijkheid om bij kleed "afwijkend" in te vullen (onderaan het scrolllijstje). Dat is speciaal voor al dit soort kleurmutaties en groeiafwijkingen in het leven geroepen. Zodat ze eenvoudig terug te vinden zijn tussen alle andere foto´s. Het zou leuk zijn om op deze manier een soort van archiefje op te bouwen van deze mutaties. Misschien kunnen we er later dan nog wel een leuk stukje over schrijven waarin ook de dingen aan bod komen die hier nu net besproken zijn.  

Zie bijvoorbeeld eens:
http://www.waarneming.nl/zoek_multimedia.php
en dan voor kleed even "afwijkend" invoeren.
(je komt in dit menu door op de startpagina in het menu links op "multimedia" te klikken en vervolgens in het submenu op "zoeken in multimedia").
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Jan2002

CiteerJan, zou je die foto van die huismus misschien in willen voeren op www.waarneming.nl?
Bedankt voor de tip, ik heb hem ingevoerd.
Groet,
Jan

laatvlieger

Jan, jij ook bedankt voor het invoeren!  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

geertje

#22
Op het Vogeldagboek van Adri de Groot van vandaag, staat albinisme, leucisme maar ook ino beschreven; misschien een aanvulling?

Groeten,
Gera
Groeten,
Gera Nieland