Zomerse warmte te Flevoland (19 juni 2005)

Gestart door Pim, juni 20, 2005, 10:19:14 AM

Vorige topic - Volgende topic

Pim

In de vroege ochtenduren van zondag 19 juni 2005 "beroepsmatig"  een bezoek gebracht aan de Amsterdamse waterleidingduinen  (Zandvoort-Noord-Holland). Al om 5.30 uur was ik ter plaatse, wat een heerlijkheid; de zon was nog maar net op en niet zo dominant aanwezig. Binnen de kortste keren warmde het op en werd het vogelkoor iets stiller. Behalve nachtegalen en grasmussen waren er geen echte hoogtepunten op vogelgebied. Het meeste genoot ik van de diverse groepen damherten en enkele reeën die al op zoek waren naar een koele beschutting voor de aanstaande tropische dag. Eenmaal wandelde een vos op het pad in een gebied waar veel konijnen verblijven en een tweede maal zag ik een vos mij aanstaren vanaf een duintop.

In de namiddag de hitte getrotseerd (de thermometer gaf bijna dertig graden aan) en op de fietst geklommen en richting de Lepelaarplassen gereden (Almere-Flevoland). De Noorderplassen was het domein van vele mensen die op zoek waren naar verkoeling. Vanuit de Vogelkijkhut weinig schokkends te beleven, jammer dat de vogelkijkhut van binnen is beklad met racistische leuzen, maar dat schijnt bij bepaalde jongeren bij hun groeiproces te horen. De vogelkijkhut is in de avonduren een populair jeugdhonk en dat lijkt me niet de bedoeling ervan. Laatst kwam ik een vrijend stelletje tegen in de vogelkijkhut en dat heeft tenminste nog raakvlakken met de natuur.

Bij het Trekvogelgraslandje was het aanzienlijk rustiger dan de laatste weken. Slechts één kleine zilverreiger en een grote waren aan het foerageren in de felle zon. Als je de Oostvaardersdijk linksaf slaat kom je langs de Kwelzone, hier zitten veel rietvogels en gillende dodaarzen. Bij de natte graslanden een drietal lepelaars en evenveel grote zilverreigers. Boven het riet foerageerden oeverzwaluwen. Bij de Kwelplas zat nog een grote zilverreiger.

Weer omgekeerd en langs de Oostvaardersdijk, binnen drie weken na opening al een dodenweg te noemen, naar het Jan van den Boschpad gefietst. Aan de overkant van het water zag ik een vos wandelen, hij had het erg warm en hield zijn bek continu open. Iets verderop verzorgden twee vossen een leuk schouwspel. Ze zochten elkaar op en sprongen dan weg als ze te dichtbij elkaar kwamen. Een vos zat ook te graven en kauwde vervolgens op een (waarschijnlijke) muis. Een vos observeren is voor mij altijd één van de hoogtepunten op deze plek, hoewel de meeste mensen alleen voor de vogels komen. Vanuit het Fluitbos klonk de fijne zang van de wielewaal.

De Monniksgier (Carmen) zat midden op de vlakte in een groep laconieke grauwe ganzen. Ze ging zelfs met deze Spaanse temperaturen niet op de wieken. In het moerassige gedeelte zag ik slechts twee kleine zilverreigers, maar wel een grote groep grutto's (circa 120 exemplaren). De lepelaars waren druk in de weer, er zaten ook juveniele exemplaren tussen. Deze lieten jammer genoeg niet hun bedelroep horen. Hun snavel is roze van kleur. Boven het riet zag ik op twee geheel verschillende plekken een roerdomp overvliegen. Langs het water foerageerden acht witgatjes en een klein groepje bontbekplevieren. Vier casarca's zaten bij elkaar op de vlakte.

Op de terugweg kreeg ik een gratis maaltijd binnen, het was een melange van diverse insecten. Ook mijn ogen konden meegenieten en hadden het zwaar te verduren. Bij de Noorderplassen was om 22.30 uur de klagende bedelroep van een juveniele ransuil te beluisteren.


Enkele natuurbelevenissen van de afgelopen dagen:

•   Onze achtertuin te Almere kreeg zaterdag 18 juni 2005 kortstondig bezoek van een kolibrievlinder (ook wel onrust genoemd). Deze vlinder is een genot om naar te kijken en is de laatste jaren bezig Nederland te veroveren. Hij doet door zijn snelle vleugelslag ook veel aan een kolibrie denken.

"De kolibrievlinder is een trekvlinder uit Noord-Afrika en het Middellandse Zeegebied; vanaf de tweede helft van juni komen de eerste migranten in ons land aan. In augustus kent de trek een piek, en indien de soort zich hier tijdens een warme zomer ook nog weet voort te planten, dan komt er nog een piek met waarnemingen in september. In sommige jaren worden er veel vlinders waargenomen, vaak in onze bloemrijke tuinen. Soms vliegen ze ook bij koel of regenachtig weer. In de late herfst trekken ze weer weg, want overwinteren lukt niet echt"
(Bron: www.natuurpunt.be)

•   Op donderdag 16 juni 2005 ben ik nog op zoek gegaan naar de ralreiger aan het Jan van den Boschpad, maar helaas, de vogel was gevlogen (of zit verstopt in het moerasgedeelte van de Oostvaardersplassen van 3500 hectare!). Wel een enorm aantal kleine zilverreigers, namelijk 14 exemplaren. Op het trekvogelgraslandje telde ik deze dag 12 kleine zilverreigers (ook een foeragerende ree midden op de dag). Het is afwachten hoeveel paartjes kleine zilvers gaan broeden in de Oostvaardersplassen (22 in 2004). De Monniksgier zat in een omgevallen boom op circa twee kilometer afstand van het uitkijkpunt. Ook vloog een roerdomp over het riet en gaven een drietal vossen act de presence.

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl