Waar zijn de Rode wespen gebleven?

Gestart door Ivo Raemakers, augustus 04, 2011, 12:53:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ivo Raemakers

Enkele jaren geleden was de rode wesp (Vespula rufa) nog een vrij algemene verschijning in onze contreien. In vrijwel het hele land was deze soort 'gewoon' aan te treffen, al was zij nooit zo algemeen als de duitse en gewone wesp. De laatste jaren zie ik ze zelf helemaal niet meer en het aantal verifieerbare waarnemingen per jaar op waarneming.nl is op de vingers van één hand te tellen. Hetzelfde lijkt te gelden voor België. Waar zijn ze gebleven? Zijn er eigenlijk nog streken in ons land of in België waar je de Rode wesp nog wel regelmatig kan waarnemen?

In deze tijd zouden de mannetjes onderhand moeten verschijnen. Dat zou de trefkans wat verder moeten kunnen vergroten. Mannetjes bezoeken vaak langdurig bloemen om nectar te zuigen en zijn zodoende makkelijker waarneembaar dan de jachtig naar voedsel zoekende werksters.
Groet Ivo

Pietsje

Ivo,
Ik heb echt zeer veel wespen in mijn tuin op het moment. Op bloemen en bladeren op zoek naar prooi en nectar. Ik zal eens uitkijken naar deze mooie wesp. Ik heb de Saksische, Duitse, Middelste en Gewone Wesp in mijn tuin (gehad) dus kennelijk wel wespvriendelijk hier ;D
Ik zag helaas geen mannetjes Rode Wesp in de fotogalerij van waarneming.nl. Zien die er hetzelfde uit als de vrouwtjes (behalve dan misschien langere antennen en een achterlijfsegment meer)?
Bedankt voor je reactie
Pietsje
Als je naar iets op zoek bent, vind je vaak iets anders!
waarnemingen in het buitenland: https://observation.org/users/50326/photos/?advanced=on

Theo MJP

Dag Ivo,

Interessante vraag! Pieter van Breugel had 't er vandaag ook al over.
Ik heb even in mijn eigen database gekeken. Die is weliswaar de laatste 5 jaren nauwelijks aangevuld maar toch...
Mijn laatste vangst was een werkster van Vespula rufa op een weipaal op de Grensweg langs het Reichswald op 28 juni 2005.
En van de koekoekswesp bij de rode wesp, Vespula austriaca (Oostenrijkse wesp), ving ik mijn (tweede en) laatste exemplaar ooit in de Meertensgroeve: 1v op 18 juni 2005.

Zou 't iets te maken kunnen hebben met het verdwijnen van onze naaldbossen (omvorming naar loofbos) ...?

Groet Theo:)

Henk Wallays

Ik zal het ook eens in de gaten houden, heb ze al een paar keer gezien, maar nu je het zo neerpent inderdaad ook niet (meer) in de laatste 2 jaar ...
Henk Wallays