Hoofdmenu

Snuitkever

Gestart door Edwin Bont, oktober 23, 2006, 00:48:37 AM

Vorige topic - Volgende topic

Edwin Bont

Ik ga binnenkort voor een fotoburo werken (Foto Natura) en daarvoor heb ik de wetenschappelijke naam van mijn gefotografeerde beestjes nodig.

Vandaag heb ik deze foto's van een snuitkever gemaakt.
Mijn vraag is, welke soort is dit precies.
En hoe zoeken jullie dit op?
Ik heb al gegoogled maar kon geen overtuigende determinatie doen.
Graag raad, en bij voorbaat dank  :duim:




wilde

#1
Lijkt wat op Sciaphilus asperatus, maar dan gewoon door wat zappen bij Coleoptera.de. Geen enkele zekerheid dus!
Even wachten op Theodoor lijkt me. Die kan het waarschijnlijk zo zeggen.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Edwin Bont

Iemand op een ander forum dacht aan de gegroefde lapsnuitkever (of taxuskever) (Otiorhynchus sulcatus)
De foto's die ik had gegoogled lijken er wel het meest op.
En hoe zie ik of het een mannetje of een vrouwtje is? (niet noodzakelijk maar ze hebben het wel graag).
Of heb ik een nieuwe soort ontdekt ? :P  

wilde

#3
Dit is een verdoofd exemplaar van de Gegroefde laptor als prooi van de Cerceris arenaria. Dat zijn vrij grote kevers. Jij gaf er geen maat bij. Ik dacht bij jouw foto's aan een vrij kleine soort, die laptor is een flinke slag groter, zo'n 11 mm. Ik twijfel of die soort ook een doorn aan de binnenkant van de voordijen heeft. Ze hebben daar wel een verdikking maar volgens mijn foto's (hier niet zo goed te zien) niet zo puntig. De bovenkant lijkt ook wat meer vlekkerig, maar misschien zijn ze wat variabel.
Hier is nog een (andere) Otiorhynchus sp. als indicatie van de vorm.
Welk ander forum gaf die naam?
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Edwin Bont

Iemand op Belgium Digital gaf de naam.

Dit torretje was naar ik schat ongeveer 7 a 8 mm
Hier nog een foto waar hij ook op een eikel zit:

Bij de eerste foto zit hij ook op dezelfde eikel.

Door het kunstlicht en het indirecte licht van de herfstbladeren erom heen zou de kleur iets af kunnen wijken.
Met het blote oog is hij vrij egaal bruin en niet zo zwart (waarschijnlijk door de bruine haartjes).
Ook vind ik het achterlijf van dit exemplaar vrij rond en niet zo langwerpig.
Wat me verder nog opviel waren de "bolletjes" op het middenstuk achter zijn kop, hij was dus geheel niet glad.
Ik heb hem 's avonds gevangen toen hij op het raam liep, mischien is dat ook een aanwijzing.
En is het ook nog makkelijk te bepalen of dit een vrouwtje of een mannetje is?

Alvast bedankt voor de moeite hoor  :duim:  

wilde

CiteerEn is het ook nog makkelijk te bepalen of dit een vrouwtje of een mannetje is?
Ik denk het niet. Soms zijn de geslachten in uiterlijk verschillend, maar dikwijls niet, althans niet zo maar van bovenaf te zien. Dan zul je van het dier ook de onder-achterkant moeten hebben. De mannetjes hebben dikwijls zichtbare genitaliƫn, met chitine-delen, zeker onder de microscoop en manipulatie.

Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Th.Heijerman

Tis Otiorhynchus crataegi ... en ze zitten niet op eikels en hebben ook met eikelbomen weinig van doen ...

Theodoor

Th.Heijerman

... en het is zo niet te zien of het een mannetje of een vrouwtje is, mogelijk wel als je een goed zicht hebt op de onderkant en zekerheid heb je als je hem/haar  openpeuterd ...

Edwin Bont

Bedankt  :duim:

Die eikels horen er ook niet echt bij, dat is meer voor het oog, ik ben ten slotte meer fotograaf dan bioloog.
Ik was op zoek naar  die snuitkevers die gaatjes in eikels maken.
Er waren wel heel veel eikels met gaatjes erin maar daar zaten alleen maar pissenbedden in.
De snuitkevers heb ik niet gevonden, was ik te laat of keek ik verkeerd?

Hier nog een foto van de onderkant


De engelse naam is Privet Weevil, weet je mischien ook de Nederlandse?

Th.Heijerman

Ik denk dat dit een vrouwtje is. Heel waarschijnlijk is de soort parthenogenetisch en dan hebben we geen keuze. Zal ik nog eens nakijken in mn collectie.
De soort heeft geen Nederlandse naam, zoals de meeste snuitkevers (gelukkig). Ze is in 1998 voor het eerst in Nederland aangetroffen en komt oorspronkelijk uit het zuiden van Europa. Komt nu in een groot deel van Nederland voor en je kan ze het beste 's nachts vangen door te kloppen: ze zitten vooral op liguster maar ook op seringen en andere (tuin)planten. Ik weet niet waar je de engelse naam vandaan hebt maar ik vind hem niet erg toepasselijk omdat er nog meer Otiorhynchus-soorten zijn die vooral op liguster zitten...

Theodoor

Th.Heijerman

... nog even over die gaatjes in eikels: je bent te laat of te vroeg, tis maar hoe je het bekijkt. Er zijn enkele soorten van het genus Curculio die het in eikels doen, bijvoorbeeld C. gladium. Het vrouwtje van deze soort legt haar ei in augustus in de onrijpe vrucht (en dat moment moet je natuurlijk als fotograaf vast leggen!). De larven verlaten de eikel later in het najaar (sept-nov) en kruipen in de grond waar ze de winter doorbrengen om in het voorjaar te verpoppen en te ontpoppen...

Theodoor

Robert Heemskerk

#11
CiteerDie eikels horen er ook niet echt bij, dat is meer voor het oog, ik ben ten slotte meer fotograaf dan bioloog.
Ik was op zoek naar  die snuitkevers die gaatjes in eikels maken.
Je kunt ze ook op een kerstbal zetten, tomaat, je neus of op een appel  :lol: (en nog veel meer..  :wacko: )

Ben je niet op zoek naar een Eikelboorder? Curculio glandium of Hazelnootboorder?

Die kun je ook op van alles zetten . :censored:  

Th.Heijerman

Edwin, wat zijn eigenlijk de gegevens bij O. crataegi (vindplaats, datum) of zet je hem nog op waarneming?

Theodoor

Edwin Bont

Ja ik zal hem er even bij zetten.
En nog erg bedankt.