Hoofdmenu

...

Gestart door Remco Hiemstra, augustus 04, 2011, 12:53:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Remco Hiemstra

...
...
Met vriendelijke groet,
Remco Hiemstra

Theo MJP

#1
Dag Remco,

Niemand die reageert....
Niemand die zich de vingers willen branden aan dit onderwerp...
Niemand die de soort echt goed kent. Dat geldt ook voor mij. Ik heb haar in het veld nog nooit gezien.

Welnu. We gaan er tot op heden van uit dat de Grote tuinhommel (Bombus ruderatus) is verdwenen uit ons land. Alle waarnemingen van deze soort vanaf de jaren 1970 zijn verdacht!
Ik verwacht dat je foto's van een donkere (melanistische) vorm van Bombus hortorum zijn. Overigens kunnen melanismen bij beide soorten optreden.
Kenmerken die voor B. ruderatus genoemd worden in de determinatietabellen zijn:
- clypeus in het midden verspreid bestippeld
- chintinestructuren op S6 duidelijker (diep en uitgebreid)
En die kun je op deze foto niet zien.

Ik verwijs hier voor de verschillen tussen B. hortorum en B. ruderatus naar http://www.nhm.ac.uk/research-curation/research/projects/bombus/Williams&Hernandez00_ruderatus.pdf

Moeilijk dus...

Groet Theo:)



Theo MJP

Je kunt er een zekere Bombus hortorum van maken. Niemand die dit zal tegenspreken...

Groet Theo:)


Theo MJP

Wil je ook de titel van deze post aanpassen?

Groet Theo:)

Stijn Schreven

ik heb de aangepaste waarneming inmiddels goedgekeurd. Maar nu bedacht ik me ineens, kunnen de foto's niet naar een Britse expert gestuurd worden? Theo, ken jij daar de deskundigen of de namen? Als ik het zo lees is het nu vooral als B. hortorum benoemd omdat B. ruderatus zo ongelofelijk onwaarschijnlijk is, en omdat de kenmerken waar het om gaat niet op de foto staan.
Zelf had ik Mervyn Roos al gemaild, maar die heeft nog niet gereageerd.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Theo MJP

#5
Dan zou ik de foto naar Paul Williams sturen...
Zijn adres is wellicht makkelijk te vinden op internet want hij heeft een hele goeie hommelsite.
Mike kan overigens ook.

Het zou me overigens verwonderen als die anders reageren dan hierboven al is weergegeven.
Groet Theo:)