Het artikeltje met daarin het stukje rond Andrena ventralis en Nomada baccata/alboguttata vind je terug op. Kortom op basis van de aantallen lijkt het hier alvast duidelijk dat N. baccata/alboguttata op A. ventralis parasiteert (een paar honderd A. ventralis op een kleine 200 meter is hier geen probleem en ook de Nomada komen in zeer grote getallen voor. Zal wel volgend jaar eens proberen na te kijken of ik ze ook nesten zie ingaan.... dan zijn we 100% zeker. Op de slee- en meidoornstruiken uit de omgeving komen in het topseizoen echt wel massaal veel Nomada voor. We hebben hier met Natuurpunt een stukje in eigen beheer waar we nu voor hebben gezorgd dat de wilgen die opschoten niet werden geruimd (struiken) ... vorig jaar heeft men hier nl. zwaar thuisgehouden en veel wilgen gekapt (ik heb kolonies Andrena vaga letterlijk zien verhuizen ...)
Hier het verslag :
http://www.aculea.be/verslagBellem16.htmlJens heeft hier ook zijn best gedaan om beestjes voor ons op naam te krijgen (thanks Jens ... )
Hier een vrouwtje Andrena ventralis beelden

en hier kan je het rode buikje goed zien

Hier de nomada baccata/alboguttata
Vrouwtje frontaal (niet geheel scherp evenwel ... )

Lateraal

en verder nog een mooie zandbij die we toen ook tegen het lijf liepen : de grijze rimpelrug / Andrena tibialis

PS. Sta altijd open voor op- of aanmerkingen. Wilde bijen zijn voor mij een (stevig) uit de handen gelopen hobby geworden

en ieder jaar probeer ik ook iets bij te leren ;-)