Latijnse naam Tweelijnmot

Gestart door 11pjotr11, augustus 04, 2011, 21:31:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

11pjotr11

Ik heb dit exemplaar gedetermineerd als een Tweelijnmot. Een beetje Googelen levert voor deze soort 3 verschillende Latijnse benamingen op: Hypsopygia glaucinalis, Ocrasa glaucinalis en Orthopygia glaucinalis. Op de namenlijst van de Stichting Tinea komen de eerste twee niet voor. De laatste wel maar dan is de Nederlandse naam Dubbelgestreepte detrituslichtmot. Bij Microlepidoptera.nl wordt de eerste Latijnse naam gebruikt en de Nederlandse naam is dan weer wel Tweelijnmot.

Ik mis vast iets, maar wat?
Groet, Peter.

jack_windig

Nee hoor, je mist niks. Integendeel je hebt zo'n beetje alle namen gevonden die er voor deze vlinder te vinden zijn. Het probleem met wetenschappelijke namen is dat ze veranderen als wetenschappelijke inzichten veranderen. Het gebeurt nog al eens dat iemand ontdekt dat twee soorten toch bij elkaar in hetzelfde geslacht horen, of juist niet, en dan verandert het eerste deel van de wetenschappelijke naam. Aan het tweede deel herken je dan meestal de soort nog wel. Het probleem met de Nederlandse namen is dat er twee lijsten in omloop zijn. Wij houden hier die van microlepidoptera.nl aan en zeg nou zelf Tweelijnmot is toch een veel betere naam dan Dubbelgestreepte detrituslichtmot.

11pjotr11

Het begint te dagen  :duim: Maar ik meende dat op waarneming.nl de namenlijst van Stichting Tinea werd gehanteerd......en dan is het een vuurrode jeweetwel.....
Groet, Peter.