Onjuiste determinaties planten

Gestart door marcel123, juni 19, 2005, 16:08:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Kees Koops

Ik zie dat de meeste recente waarnemingen van Allium oleraceum betrekking hebben op Nectaroscordum siculum.
Deze https://waarneming.nl/observation/272723032/ is ook goedgekeurd als Allium oleraceum. Misschien kan de validator er nog even naar kijken.

Vriendelijke groet,
Kees Koops

nielseimers

Ik heb hem doorgegeven aan de betreffende validator, die wordt gecorrigeerd.

Je bent overigens zelf validator Kees ;D Je mag de waarnemingen corrigeren en valideren.

Kees Koops

Het leek me vervelend voor een andere validator als ik zijn of haar validatie "overrule"... ik dacht dat de validator via deze weg zelf zijn of haar vergissing zou kunnen corrigeren.
Of verdwijnt de validatie van de andere validator uit het systeem als ik de soort wijzig?

nielseimers

Je mag in ieder geval via het plantenadminforum reageren ;) Dit forum is voor waarnemers.

De overige waarnemingen van Nectaroscordum siculum kan je alvast corrigeren. De NIA (herkenningssoftware) herkent deze soort nog niet en maakt er Moeslook van.

Kees Koops

Dankjewel, Niels. En sorry dat ik op het verkeerde forum zit... ik vind al die fora een beetje verwarrend!
Ik ga eens kijken of ik het juiste forum kan vinden.

Datura

Citaat van: nielseimers op mei 21, 2023, 22:19:31 PMDag Patrick,

Het is bekend dat de NIA (fotoherkenningssoftware) fouten maakt. We hebben bij een aantal soorten ingesteld dat de NIA mag valideren bij meer dan 95% zekerheid. Dit heeft een foutenpercentage van 0,3% (3 op de 1000). Dat vinden we een acceptabel foutenpercentage omdat het de validatoren erg veel werk scheelt.

Maar verder willen we de fouten er wel graag uit hebben, dus blijf foute validaties absoluut melden, dan kunnen we die corrigeren.

Hier lijkt toch meer aan de hand geweest te zijn (ik heb net de automatisch gevalideerde reigersbekken langsgelopen en er nog iets van 70 verbeterd ongeveer vanaf mei 2022). Zaten rare dingen bij, zoals Gele lis (die verwar ik ook altijd met Reigersbek  :rolleye: ). Het vreemde is dat als je de verbeterde waarnemingen  door de NIA haalt (opties --> beeldherkenning), hij dan Bijvoorbeeld bij deze:

Dit zegt:
CiteerResultaat is zeker. Selecteer de soort om verder te gaan. Klik op de soortnaam voor meer informatie. Getoonde resultaten zijn gebaseerd op Europese soorten.

Huidige soort is Gele lis - Iris pseudacorus.
Met daarna de knop 'accepteer de voorspelde soort' (dus zonder dat hij een soortsuggestie doet), als je op die knop klikt, dan veranderd hij de waarneming weer naar E. cicutarium ssp. cicutarium.

Maar eens in de gate houden....
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides