Fitis?

Gestart door Marije, augustus 02, 2011, 01:06:39 AM

Vorige topic - Volgende topic

Marije

Oke ik ga een poging wagen met de lessen die ik van de week o.a. van Jarinka heb gehad.

Deze vogel heeft een duidelijke wenkbrauwstreep, heeft in mijn ogen lange handpennen en heeft lichte pootjes.
Mag ik dan concluderen dat dit een Fitis is?

En gezien de groenige kleur die hij/zij heeft een juveniel?

http://waarneming.nl/waarneming/view/55992680

gert95

geen juv maar wel een Fitis :blink:
groeten Gert,

Jarinka

Inderdaad een Fitis. Op deze foto zie je de lange handpenprojectie heel goed. De pootjes zou ik hier niet gebruiken, maar dat hoeft gelukkig ook niet.
Groeten, Jarinka Heijink

gert95

dan heeft 'juf' Jarinka het heel goed uitgelegd ;D
groeten Gert,

Jarinka

Citaat van: gert95 op augustus 02, 2011, 07:59:04 AM
dan heeft 'juf' Jarinka het heel goed uitgelegd ;D
Ere wie eer toekomt: ik heb alleen doorverwezen naar de determinatiegids die door Robert v/d Meer, Frank Neijts en Vincent Hart is gemaakt.

Marije, weet je ook waardoor dat verschil in vleugelgrootte komt? Fitissen vliegen verder dan Tjiftjafs, daarom hebben ze grotere vleugels. In de winter zie je soms Tjiftjafs in Nederland, maar zul je nooit een Fitis zien omdat die verder trekken.
Groeten, Jarinka Heijink

Vincent Hart

Ik heb alleen het topic geplaatst en wat kleine aanpassinkjes aan de tekst gedaan hoor  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Marije

Citaat van: Jarinka op augustus 02, 2011, 08:02:26 AM
Citaat van: gert95 op augustus 02, 2011, 07:59:04 AM
dan heeft 'juf' Jarinka het heel goed uitgelegd ;D
Ere wie eer toekomt: ik heb alleen doorverwezen naar de determinatiegids die door Robert v/d Meer, Frank Neijts en Vincent Hart is gemaakt.

Marije, weet je ook waardoor dat verschil in vleugelgrootte komt? Fitissen vliegen verder dan Tjiftjafs, daarom hebben ze grotere vleugels. In de winter zie je soms Tjiftjafs in Nederland, maar zul je nooit een Fitis zien omdat die verder trekken.



Jarinka je hebt niet alleen goed doorverwezen, maar jij hebt mij ook in deze topic uitgelegd waar op te letten. http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=156281.0

En dat is mede blijven hangen.

Ook je uitleg nu over de grootte van de vleugels is helder en duidelijk. Top weer.  :duim:




Eerlijk gezegd..... had ik de determinatiegids van "de drie wijze" nog niet gelezen...  :angel:

Marije

Citaat van: Jarinka op augustus 02, 2011, 07:56:19 AM
Inderdaad een Fitis. Op deze foto zie je de lange handpenprojectie heel goed. De pootjes zou ik hier niet gebruiken, maar dat hoeft gelukkig ook niet.

Waarom zou je de pootjes hier niet gebruiken? Is dat vanwege de belichting van de foto of heeft het andere redenen?

Guus Peterse

Geen 100% betrouwbaar kenmerk.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Marije

Citaat van: guusp op augustus 02, 2011, 12:25:10 PM
Geen 100% betrouwbaar kenmerk.

oke duidelijk, dank je Guus.

Vincent Hart

Opzich is het kenmerk wel 100% betrouwbaar (een fitis heeft wel eens donkere poten maar een tjiftjaf nooit lichte), maar is pootkleur lang niet altijd goed vast te stellen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers