Grauwe Veldwants?

Gestart door GermaS, augustus 01, 2011, 23:50:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

GermaS

Of evt een nymph van?
Zover komen we op het forum van vrije vogels. Ik vraag het hier even na voor de zekerheid:

Deze wants klom gisteren vanuit de kamperfoelie de schutting op, in ons eigen tuintje, vlak bij Eindhoven.
Met welke hebben we te maken? Als ik mijn leken-oog er zo over laat gaan zitten ze er op vroege vogels niet ver langs.

harry60

Nimf Rhaphigaster nebulosa.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

GermaS

Vandaag nr 2 en 3 zien rondrennen door onze tuin. Ze zijn behoorlijk snel.
1 exemplaar was bereid over een wit stuk papier te rennen dat ik voor hem had neergelegd om hem duidelijker op de foto te krijgen, als 'dank' liet hij een druppel van het een of andere goedje achter, precies op de rand van het papier/terras.


MarjoSmeets

Voer je deze a.u.b. allemaal in?!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

GermaS

Is gebeurd Marjo.
Jammer dat er zo weinig te vinden is op het wereldwijde web over deze wants... in het Nederlands dan... Heb wel enkele Engelstalige artikelen gelezen, maar dan houdt de informatie wel op... OF... ik zoek niet goed. ;)

harry60

Er is niet veel te vertellen over deze wants eigenlijk een soort die afgelopen jaren ons land verovert.
Favourite plekjes o.a. klimop dat is waar ik ze veel zie.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Twan martens

Bij mij zitten ze graag in en tussen de vuurdoorn op een warme zuidmuur,
maar ook in de kamperfoelie. Ik heb ze zien paren  en elk jaar nymfen in allerlei stadia.
Groet, Twan.

Henk Soepenberg

Bij mij zitten ze nog nergens ... :blink:
Vriendelijke groeten,
Henk

GermaS

in de wilde wingerd kom ik ze ook tegen... en idd.. tussen de klimop.

MarjoSmeets

Ik vind ze tegenwoordig eigenlijk op vanalles  ;D  Beukenhaag, Sering, Hortensia, Anna Paulownaboom, Forsythia.... maar eigenlijk allemaal struik- cq. houtachtige gewassen. Ik geloof niet dat ik ze al eens op "gewone" bloemen heb gezien.
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

GermaS

als je ze eenmaal hebt ontdekt, zou je niet zeggen dat ze nog onder het hoofdstukje "zeldzaam" staan...  ;)

MarjoSmeets

In het noorden zouden ze hem maar wat graag een keertje zien  ;D
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

nielsyese

Citaat van: MarjoSmeets op augustus 04, 2011, 21:04:37 PM
In het noorden zouden ze hem maar wat graag een keertje zien  ;D
In sommige delen van het zuiden ook hoor (Zeeland) :)
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

GermaS

Dit artikel vond ik op het wereldwijde web:
www.repository.naturalis.nl/document/45873

Daarin wordt er over gesproken dat de grauwe veldwants weleens als verstekeling naar Nederland gekomen zou zijn.

Nu wil het geval, dat er hier een buurman is, die zijn tuin nogal... ehhh... mediterraan heeft ingericht, zeg maar.
Zo is er vorig jaar, als kroon op al die mediterrane planten, een knots van een olijfboom in zn tuin geplant, zo eentje waar je honderden euro's voor neerlegt en waar je tegelijkertijd een abonnement voor het onderhoud bij koopt.

En héél ander soort tuin dan de onze dus, waar vooral inheemse bloemen en planten, ietwat gecontroleerd, hun gang mogen gaan.

Dat deze insecten zich hier voor kunnen planten lijkt me, gezien de diverse nimfenstadia die ik nu in onze tuin ontdek, wel duidelijk... maar verder vermoed ik de diertjes in mn tuin er nu toch van, dat ze een welkome, tweede of derde generatie immigranten zouden kunnen zijn.


Berend Aukema

Een van de soorten die zich als gevolg van de klimaatverandering sinds de jaren 90 van de vorige eeuw invasief naar het noorden heeft uitgebreid. Voor die tijd werden ze nogal eens met groenten en fruit uit Zuid-Europa ingevoerd ...