Bergfluiter?

Gestart door erikwouda, augustus 01, 2011, 23:02:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

erikwouda

Graag reactie van mensen die ervaring hebben met Bergfluiter.

Ik heb onlangs (paar dagen geleden) na lang twijfelen een mogelijke Bergfluiter gehoord.
Hoorde een aantal dagen rond m'n camping af en toe een roep gehoord die me er aan deed denken.
De roep was steeds nogal gevarieerd qua klanken (niet zo eenduidig qua klank als Fluiter); nooit langer dan een seconde of 4-5, steeds 2 tot 5 strofen.
Meestal 's ochtends als het nog niet zo warm was (ca. 20 graden schat ik).
Heb opnames afgeluisterd maar blijf (door de variatie) twijfelen. Vogel zelf niet kunnen ontdekken.

biotoop: heuvelhelling met halfopen Eikenbos -beetje gemixt met o.a. Walnootbomen- bomen vrij klein, grond steenachtig: biotoop leek me geschikt. Op sommige plaatsen meer open, daar ook ondergroei.

Weet iemand met welke soort ik de roep van de Bergfluiter mogelijk zou kunnen verwarren?
M.a.w: is er een soort die een gelijkende roep heeft?

Alvast erg veel dank voor een antwoord.
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

erikwouda

Zuid Frankrijk (Septfonds)
Zal even exact plek opzoeken voor je.
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl


Vincent Hart

Lijkt me een prima plek en biotoop voor bergfluiter, en je beschrijving van het geluid past inderdaad beter op die soort dan op fluiter. Fluiter heeft i.h.a. een wat aarzelend begin (soort 'vliegwiel') voor ie op gang komt - wordt vaak beschreven als stuiterbal - waar bergfluiter er meteen in vliegt. Misschien helpt dat nog?

Overigens zou ik in een geval als dit er geen zekere waarneming van proberen te maken op basis van herinnering. Ik was zelf dit voorjaar in Spanje en had i.t.t. eerdere bezoeken daar nu vantevoren 'geoefend' op bergfluiter. Daardoor nu tientallen exemplaren gehoord, als ik jou was zou ik hetzelfde doen voor de volgende keer Zuid-Europa  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

erikwouda

#5
Citaat van: Vincent Hart op augustus 01, 2011, 23:31:43 PM
Lijkt me een prima plek en biotoop voor bergfluiter, en je beschrijving van het geluid past inderdaad beter op die soort dan op fluiter. Fluiter heeft i.h.a. een wat aarzelend begin (soort 'vliegwiel') voor ie op gang komt - wordt vaak beschreven als stuiterbal - waar bergfluiter er meteen in vliegt. Misschien helpt dat nog?

Overigens zou ik in een geval als dit er geen zekere waarneming van proberen te maken op basis van herinnering. Ik was zelf dit voorjaar in Spanje en had i.t.t. eerdere bezoeken daar nu vantevoren 'geoefend' op bergfluiter. Daardoor nu tientallen exemplaren gehoord, als ik jou was zou ik hetzelfde doen voor de volgende keer Zuid-Europa  :duim:
Nou, Fluiter is 'volkomen' anders dus daar dacht ik sowieso niet aan.
Ik ken die soort (qua roep) redelijk van vroegah.

En heb ook zeker geoefend tevoren; ik doe het nu niet op herinnering maar was er tijdens vakantie erg op gespitst. Telkens als ik iets hoorde wat erop leek ben ik ermee bezig geweest maar wil 100% zekerheid dat het niet een andere soort is (die ik niet ken). Het is nl. een nieuwe soort voor me (en ben er nu voor derde jaar naar op zoek geweest).

Heb tijdens vakantie meermalen mp3's die ik heb beluisterd, was ook in staat ter plaatse op internet te zoeken en vond het geluid dat ik hoorde erg verwant maar -nogmaals-: ik wil 100% zekerheid alvorens 'm in te boeken. Anders maar geen Bergfluiter.

Btw, heel bedankt voor je reactie, Vincent.  :duim:
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

Guus Peterse

Je schrijft 'De roep was steeds nogal gevarieerd qua klanken'. Bedoel je met roep echt roep? Of heb je hem ook horen zingen. Roep is best nog te verwarren met tjiftjaf. Zang natuurlijk niet.
Overigens: 'gevarieerd qua klanken', dat doet me eigenlijk niet zo aan bergfluiter denken, noch roep, noch zang. Roep is telkens eenzelfde min of meer tjiftjaf-achtig (maar dan anders) hoeiet, en zang is een kort, helder en telkens identiek trillertje.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

erikwouda

Hoi GuusP.

Zang, dus.

Gevarieerd was dat het niet telkens hetzelfde riedeltje was (standaard a la Fitis, die altijd zo'n beetje hetzelfde klinkt)
Zoals je hier hoort is niet elke trillertje gelijk.
Maar het vogeltje wat ik hoorde had een aantal andere variaties hierop (als ik de verschillende video's nu zo in Nederland terughoor denk ik weer 'het was 'm verdorie!'. De bandbreedte van variatie in zang past 'mijn' exemplaar -in mijn herinnering- toch goed in.)
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl