Snortikker?

Gestart door Jan_dirK, augustus 01, 2011, 22:13:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan_dirK

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/55965466
onzeker Snortikker - Chorthippus mollis gezien op 2011-07-31 A9 - Haarlem
Foto's:


Heb de soort gedetermineerd als snortikker op basis van de vorm van de zijkielen (geknikt) en de eerste voorrandcel (volgens mij verbreed). De infopagina op waarneming.nl geeft dat als een onderscheidend kenmerk van bruine sprinkhaan en ratelaar. Volgens de veldgids van Kleukers e.a. hebben alledrie de soorten iets dergelijks en zijn de soorten alleen te onderscheiden op het aantal doortjes op de achterdij of op het geluid. Het biotoop klopt volgens mij niet helemaal (zat in ruigte tussen onverharde weg en sloot). Deze sprinkhaan hield zijn mond (of moet ik zeggen 'hield zijn poot'), want zulk lekker weer was het nu ook weer niet. Zijn de drie soorten (mannetjes) nu wel of niet op dit kenmerk te onderscheiden en zo ja heb ik goed gekeken?

En kijk ook maar meteen even of die kustsprinkhaan op dezelfde plek klopt...

bij voorbaat dank Jan Dirk Buizer

Jan_dirK

P.S. Heb die poot niet zelf uitgedraaid hoor, dat was al :angel:

Windekind

Ik denk ratelaar.
Rood achterlijf, enorm subcostaal veld in vleugel en vleugellengte is relatief groot.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

florisbrekelmans

Ik denk ook ratelaar.
Groet,
Floris

Jan_dirK

#4
De snortikker op de voorbeeldfoto van het verbrede costale veld op de projectpagina van de sprinkhanenatlas heeft ook rood boven op het achterlijf en lange vleugels. Verder heeft ratelaar volgens de info op die pagina twee verbrede vleugelvelden, waarvan het subcostale veld plotseling verbreed zou zijn. Dat zie ik hier helemaal niet. Als dat al verbreed is, dan toch zeker niet plotseling, maar zeer geleidelijk.

Wim Bakker

Ik denk ook geen Ratelaar, dan zou het subcostaalveld een plotselinge verbreding moeten hebben.

Overigens zijn Ratelaar en Snortikker zeldzaam op die plaats. Misschien toch een Bruine. Ik vind vleugels wat lang en het subcostaalveld ook wel wat smal voor een Snortikker.

Een zingend mannetje zou in dit geval de doorslag geven.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Windekind

Ik ben blij dat sprinkhanen "zingen" want anders ....., pfff.
Ik zal di vleugellengtes en costale en subcostale velden nog eens goed bekijken.
Misschien toch maar een terrarium beginnen, wat ik eerder al van plan was, maar er tot nu toe bij in is geschoten.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Gert Veurink

Citaat van: Windekind op augustus 08, 2011, 17:13:26 PM
Ik ben blij dat sprinkhanen "zingen" want anders ....., pfff.

ja dat dacht ik ook... tot deze  http://waarneming.nl/waarneming/view/55864895?_popup=1   :rolleye:

ik zou ook aan bruine denken vanwege de lange vleugels, maar ik ben opgehouden te proberen "de drie" zonder geluid op naam te brengen. Je vindt ze elk jaar alledrie ook wel met geluid...

Een "volgende-keer-beter-chortippus-spec" zou het voor mij dus zijn
groet!
Gert Veurink



Windekind

Hoi Gert,

ja die zomp en krasser kunnen lastig zijn als het koud is, dat had ik gehoord.
Geldt voor meer soorten. wekkertje en negertje durf ik zeker niet op geluid.
Daarbij ga ik er van uit dat als er een populatie is van negertje er altijd wel mooie zwarte mannetjes bij zitten.
Op de noordelijke veluwe vielen ze me gelijk op en dan even checken en niet de fout maken van een zeer donkere chorthippus heb ik recentelijk proefondervindelijk geleerd van Wim bij het bekijken van een foto van iemand.
Schavertje is ook een soort die ik nauwelijks hoor. Als ik met mijn net even door die lage smele en buntgrasvegetaties sleep dan zie ik ze wel opspringen.

Voor mij is het toch een kwestie van zicht = geluid. Wat me ook in het veld goed opvalt is dat sommige sorten niet alleen minder hard, maar ook veel minder frequent zingen.
Dit kan de verspreiding aardig vertekenen. Zo hoor ik op Rozendaalse veld overal Krassers en wekkertjes en die zitten er dan ook zeer veel. maar als ik met mijn net langs de randen van paden en dergelijke sleep komen de ratelaars en bruine sprinkhanen ineens uit het niets. Ik jaag ze met het net altijd van buiten naar binnen, dus van de hei naar zandpad, waardoor ze meestal midden op het pad komen te zitten en goed te bekijken zijn.


Wel ga ik nu natuurlijk nog even de atlas er bij pakken om die beruchte drie even heel goed te bekijken en dan vooral de vleugels. De uitdaging wordt alleen maar groter  8)
Op geluid zijn deze drie in ieder geval niet moeilijk te onderscheiden  :)
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Wim Bakker

Wat je zegt over Zomp & Krasser en Wekker & Neger klopt helemaal! Die soorten nooit alleen op geluid doen.

Zelfs van een goede opname kon ik niet besluiten of het nu Krasser of Zomp was. Ook in het spectrogram was het niet te zien.

Een spectrogram van een Negertje zou meer pauzes tussen de strofen moeten hebben maar of dat op een opname uit het veld ook te zien is weet ik niet.

Bij Krasser-Zomp altijd de vleugels en eilegkleppen checken. Bij Wekker-Neger de tasters, buik en eilegkleppen.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Gert Veurink

Citaat van: wimpeltje op augustus 09, 2011, 08:57:21 AM
Wat je zegt over Zomp & Krasser en Wekker & Neger klopt helemaal! Die soorten nooit alleen op geluid doen.

Zelfs van een goede opname kon ik niet besluiten of het nu Krasser of Zomp was. Ook in het spectrogram was het niet te zien.

Een spectrogram van een Negertje zou meer pauzes tussen de strofen moeten hebben maar of dat op een opname uit het veld ook te zien is weet ik niet.

Bij Krasser-Zomp altijd de vleugels en eilegkleppen checken. Bij Wekker-Neger de tasters, buik en eilegkleppen.

ik heb m'n les geleerd... op naar level 2  ;)
groet!
Gert Veurink