Panorpa communis? --> Panorpa germanica

Gestart door Auratus, augustus 01, 2011, 21:38:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Auratus

Op basis van de smalle basaalvlek is dit Panorpa communis? Ik blijf het erg moeilijk vinden hoor. Graag ondersteuning..

Alvast bedankt.
Groet,

Jan

Auratus

En nog een, als het goed is ook een P. communis, want wederom een smalle basaalvlek?
Groet,

Jan

Arp

Hoi Jan,

Allebei germanica  ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Auratus

Wederom Dank Arp. Blijft erg lastige materie voor mij. Maar ik blijf gewoon oefenen zolang jij blijft corrigeren  ;)
Groet,

Jan

Arp

#4
Ha Jan,

Vooral niet opgeven, het is uiteindelijk niet zo heel erg moeilijk, maar je moet altijd naar het totale plaatje kijken - er zijn niet echt enkelvoudige kenmerken in de vleugeltekening die altijd duidelijk en 100% betrouwbaar zijn, maar in combinatie met andere kom je er vaak toch uit. Wel zullen er ook altijd gevallen zijn waar je maar beter kunt passen.

Deze zijn voor germanica relatief zwaar getekend. Bij de eerste is het nog wel probleemloos duidelijk: die onderbreking in de pterostigmaalband is behoorlijk typisch, maar als die een keer doorloopt, zoals bij de onderste wordt het lastiger. Onder andere hier in het Duits en hier+hier in het Engels heb ik daar met enige buikpijn en voorbehoud al eens wat over opgeschreven. Bedenk dus wel dat het een soort "vuistregels" zijn en dat je flexibel moet blijven opletten bij het toepassen/interpreteren.

Die "dubbelvlek" bijvoorbeeld kan bij germanica ook dichtgroeien, maar pas als de rest van de vleugeltekening ook heel zwaar is. Omgekeer kan deze bijvoorbeeld bij communis ook wel een keer open zijn, maar meestal pas als de rest van de vleugeltekening heel licht is. Aan het totaalbeeld van de vleugel kun je dus afleiden hoe je die vlek moet interpreteren.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Auratus

Ik geef het niet zomaar op hoor Arp. Soms laat ik het even rusten, maar het gaat me gerust wel lukken  ;) . Bedankt voor je wederom uitvoerig uitleg. Ik denk dat ik P. germanica nu wel ga herkennen. Ik zal de komende tijd de proef op de som nemen.
Groet,

Jan