Ter bevestiging

Gestart door hermankoek, november 01, 2006, 18:58:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

hermankoek

Een berijpte Russula? De nagelproef gedaan en de lamellen braken eenvoudig af.
Met vriendelijke groet
Herman Koek

hermankoek

Levermelkzwam?
Met vriendelijke groet
Herman Koek

hermankoek

Okergele gordijnzwam?
Met vriendelijke groet
Herman Koek

hermankoek

Een vezelkop?
Met vriendelijke groet
Herman Koek

hermankoek

Zou dezelfde melkzwam als 2 kunnen zijn? Maar kan me dat niet goed meer herinneren. Was op de foto geen melk zichtbaar.
Met vriendelijke groet
Herman Koek

JW_2all

Kun je d'r wat veldkenmerken bij aangeven?
Groet,
Jan

hermankoek

Alles groeide op voedselarme grond. Omgeving Hoog Soeren. Gemengd bos. Eiken, beuken en grove den.  
Met vriendelijke groet
Herman Koek

Arno van Stipdonk

Nr 1 zou een Berijpte russula kunnen zijn. Waar je dan goed op moet letten is de hoed. Deze moet er uitzien als een druif, dus een beetje doffig zeg maar.

Nr 3 is geen Okergele gordijnzwam. De steel is daarvoor al veel te donker. Geen idee welke het wel is.

Nr 4 is idd een vezelkop, is zo verder niets over te zeggen.

hermankoek

De russula zag er inderdaad uit als een druif. Doffig. Op de foto misschien niet zo goed te zien i.v.m. flits.
Met vriendelijke groet
Herman Koek

wim veraghtert

1 lijkt me ook Berijpte russula te zijn.
3 een gordijnzwam uit het subgenus Telamonia (Gordelstelen). Dat is zowat het moeilijkste van het moeilijkste. Ik blijf er met mijn fikken af.
Okergele gordijnzwam is een soort met een opvallend slijmerige hoed die onder beuken groeit.
4: ben het eens met Arno.

De melkzwammen zijn  ook niet simpel. Verkleurde de melk geel op een wit doekje?
Er zijn twee (algemene) melkzwammen die je nu kan verwachten in naaldbos: Leverkleurige (L. hepaticus) en Rossige (L. rufus). Bij de eerste soort verkleurt de melk geel op een wit doekje en is de hoed meestal vrij donker bruin, zeker in jonge toestand. De tweede soort heeft een roodbruine hoed met een opvallende papil in het midden. Melk verkleurt niet.

Op basis van deze foto's kan ik er niet veel van zeggen.

Groetjes,
Wim
admin nachtvlinders waarnemingen.be

Marijke

Nummer 2 en 5 zijn inderdaad de Leverkleurige melkzwam. In dit stadium melken ze niet meer. Kenmerk is de iets bruinrode kleur, en vooral de karteling van de hoedrand, de rossige heeft dat niet. Verder is de rossige erg scherp.

hermankoek

CiteerDe melkzwammen zijn ook niet simpel. Verkleurde de melk geel op een wit doekje?
Er zijn twee (algemene) melkzwammen die je nu kan verwachten in naaldbos: Leverkleurige (L. hepaticus) en Rossige (L. rufus). Bij de eerste soort verkleurt de melk geel op een wit doekje en is de hoed meestal vrij donker bruin, zeker in jonge toestand. De tweede soort heeft een roodbruine hoed met een opvallende papil in het midden. Melk verkleurt niet.
Citeer

Heb vandaag een papierenzakdoekje meegenomen en inderdaad de witte melk verkleurde bij drogen geel.
Met vriendelijke groet
Herman Koek