Taigarietgans

Gestart door maartenwielstra, november 01, 2006, 18:01:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

lupokatja

Citeer- Tenslotte zou ik zeer geïnteresseerd zijn in (links naar) foto's van onbetwistbare middendorffii's en vooral ook johanseni's. Vooral van dat laatste type heb ik nog zelden een goede foto gezien (al meen ik me te herinneren dat juist ook het bestaan dit type nogal aan discussie onderhevig was, toch?).

Enige foto van een mogelijke adulte johanseni die ik ken en waar ik zelf wel wat in zie is deze:

http://orientalbirdimages.org/birdimages.p..._Family_ID=&p=5

Misschien nog deze als rossicus gelabelde vogel uit China:
http://orientalbirdimages.org/birdimages.p..._ID=&pagesize=1

en vergelijk met de jonge vogel uit Israel:

http://www.israbirding.com/reports/rarity_...an_goose_eilat/

Op de site van de OBC ook verscheidene middendorffi's, bijv:

http://orientalbirdimages.org/birdimages.p..._Family_ID=&p=6

En tenslotte zijn er ook op de site van Kim Hyun-tae veel oostelijke rietganzen te vinden:

http://home.megapass.co.kr/~skua/news.htm

Lutzen


g.j.p.gelderblom

#301
Dank Lützen! Ga ik zo eens even studie van maken.

Trouwens, zojuist kwam ik deze tegen: http://waarneming.nl/foto/view/604690. Zeg het maar...

vastenhouw

Het lijken mij toendra's: korte snavels, ronde koppen, korte halzen.
Ik kan hier niks taiga's aan ontdekken...
Met vriendelijke groeten,

Bart.



website: http://a82-95-208-35.adsl.xs4all.nl

lupokatja

CiteerDank Lützen! Ga ik zo eens even studie van maken.

Trouwens, zojuist kwam ik deze tegen: http://waarneming.nl/foto/view/604690. Zeg het maar...
Wacht ik nog even mee. Uit dezelfde buurt:
http://waarneming.nl/foto/view/604747

Lutzen

lupokatja

Citeer- Tenslotte zou ik zeer geïnteresseerd zijn in (links naar) foto's van onbetwistbare middendorffii's en vooral ook johanseni's. Vooral van dat laatste type heb ik nog zelden een goede foto gezien (al meen ik me te herinneren dat juist ook het bestaan dit type nogal aan discussie onderhevig was, toch?).

Wat betreft het bestaan van johanseni kwam ik trouwens laatst nog onderstaand abstract tegen:

Heinicke T (Putbus):
Gibt es eine Winterpopulation der Waldsaatgans Anser fabalis fabalis in Zentralasien?

Aufgrund mehrfacher Feststellungen überwinternder Saatgänse am Issyk-Kul / Kyrgyzstan seit dem Winter 1998 wurden im Februar 2005 Untersuchungen zum Auftreten und zur taxonomischen Stellung dieser Saatgänse durchgeführt. Neben Zählungen Vogelwarte 44 (2006) 249 und einer fotografischen Dokumentation der Vögel wurden Bälge analysiert sowie vorhandene Literatur- und Ringfunddaten
ausgewertet. Dabei wurde überprüft, ob diese Vögel zur Unterart johanseni gehören. Folgende Ergebnisse wurden gewonnen:
• Saatgänse überwintern in niedriger und stark schwankender Anzahl am Issyk-Kul (46-587 Vögel); während der Zugzeiten sammeln sich dagegen mehrere Tausend Vögel
• neben Kyrgyzstan gibt es rezente Beobachtungen aus SE-Kasachstan und NW-China, während das historische Winterareal auch Tadshikistan und Uzbekistan umfasste
• phänotypisch sind Saatgänse vom Issyk-Kul identisch mit Waldsaatgänsen aus Europa (aber: nur 20% der Vögel mit hohem Orange-Anteil im Schnabel)
• 2 Bälge aus Kyrgyzstan sind morphologisch nicht von Waldsaatgänsen aus Deutschland unterscheidbar
• Maßangaben und Fotos der johanseni-Typen aus dem AMNH New York legen nahe, dass johanseni ein Synonym der ssp. fabalis ist
• alte Literaturdaten sowie 8 Ringfunde in den Niederlanden beringter Waldsaatgänse aus dem Sajan (2), aus SE-Kasachstan (2) sowie aus Uzbekistan (3) und Tadshikistan (1) unterstützen die These einer Winterpopulation von fabalis-Waldsaatgänsen in Zentralasien

Aufgrund der Daten wird von Wetlands International künftig eine Flyway-Population von fabalis in Zentralasien unterschieden:
• Winterareal: E Kyrgyzstan, SE Kasachstan, NW China, Uzbekistan?
• Population: 1-5.000 Vögel

Groeten,
Lützen

Albert de Jong

#305
Ter aanvulling voor Pieter-Geert:

Op
Birdpix zijn wat middendorfii via de zoekfunctie 'taigarietgans' te vinden.

Ook wel een duidelijke foto staat op
Netfugl

Het voorkomen van deze (nog) onder-soort in Nederland lijkt me zeker niet aannemelijk. Dan zouden er in ons land ook wilde keizerganzen moeten opduiken.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

gjcaspers

CiteerHet voorkomen van deze (nog) onder-soort in Nederland lijkt me zeker niet aannemelijk. Dan zouden er in ons land ook wilde keizerganzen moeten opduiken.
Toch worden ze door Leo van den Bergh hier gezien... zelf heb ik tussen een groep Toendra's ook wel eens een familie zwartbekken gezien met een bijzonder Wilde Zwaanachtig uiterlijk (formaat, halslengte, kopprofiel), maar of het dan daarmee ook Middendorffs zijn...

De vergelijking tussen Middendorff en Keizergans lijkt me kant noch wal te raken: de een is een soort van de Midden- en Oost-Siberische taiga, de ander van de Pacifische kustzone; die zullen een heel ander trekgedrag vertonen.

Groet,
Gert-Jan Caspers

Albert de Jong

CiteerToch worden ze door Leo van den Bergh hier gezien... zelf heb ik tussen een groep Toendra's ook wel eens een familie zwartbekken gezien met een bijzonder Wilde Zwaanachtig uiterlijk (formaat, halslengte, kopprofiel), maar of het dan daarmee ook Middendorffs zijn...

Omdat deze ondersoort qua uiterlijk flink verschilt, zou je verwachten dat er geen twijfel zo bestaan over de herkenning in Nederland. Maar zwartbekkig met een zwanenuiterlijk lijkt me nu ook weer niet voldoende. Het zit 'm in de vraag of het in theorie kan dat ze in ons land komen. En zo ja, met welke frequentie.

CiteerDe vergelijking tussen Middendorffi en Keizergans lijkt me kant noch wal te raken: de een is een soort van de Midden- en Oost-Siberische taiga, de ander van de Pacifische kustzone; die zullen een heel ander trekgedrag vertonen.

Ik zocht naar een ganzensoort ter vergelijking. Oké, die gaat met keizergans niet helemaal op. Bekend is wel dat Middendorffi vanuit oostelijk Siberie naar Japan en Zuid-Korea trekt en weer terug. Dan maar een andere vergelijking: hoeveel siberische talingen zien wij hier in de winter?
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

g.j.p.gelderblom

#308
Lützen en Albert, dank voor de foto's en de info!
Ooit breekt de dag aan dat ik het snap...

Edit 12-01: Overigens heb ik vorige week een paar keer heen en weer gemaild met Wiepko Lubbers over zijn eerder door mij aangehaalde Taigafoto. Wiepko heeft ruime ervaring met rietganzen in de kop van NH en wordt geregeld geadviseerd door LvdB. Ik mailde hem niet omdat ik zijn determinatie niet vertrouwde, maar puur om een beter beeld te krijgen van de door hem (en dus ook LvdB) gehanteerde criteria. Het opmerkelijke is dat door mij al afgeschreven kenmerken als witte bevedering en hoeveelheid oranje op de snavel door hem wel degelijk als reële kenmerken worden genoemd. Verder noemt hij de dikke snavelbasis en vooral ook het rechte culmen als kenmerken pro Taiga. Op mijn vraag of de snavel van de door hem gefotografeerde vogel niet veel te kort is voor een Taiga, antwoordde Wiepko tot mijn verrassing dat snavellengte er helemaal niet toe doet!

Het probleem is nu dus dat de mening van Arnoud vd Berg e.a. totaal haaks staat op de mening van Leo vd Bergh (en in zijn voetspoor Wiepko e.a.). Hoewel ik, mede gezien de door jullie aangereikte foto,´s de neiging heb me in het ´kritische´ kamp te scharen, blijft het voor mij moeilijk voorstelbaar dat LvdB met zijn schat aan ervaring de plank dan helemaal mis slaat...

lupokatja

CiteerLützen en Albert, dank voor de foto's en de info!
Ooit breekt de dag aan dat ik het snap...
Optimist!

CiteerEdit 12-01: Overigens heb ik vorige week een paar keer heen en weer gemaild met Wiepko Lubbers over zijn eerder door mij aangehaalde Taigafoto. Wiepko heeft ruime ervaring met rietganzen in de kop van NH en wordt geregeld geadviseerd door LvdB. Ik mailde hem niet omdat ik zijn determinatie niet vertrouwde, maar puur om een beter beeld te krijgen van de door hem (en dus ook LvdB) gehanteerde criteria. Het opmerkelijke is dat door mij al afgeschreven kenmerken als witte bevedering en hoeveelheid oranje op de snavel door hem wel degelijk als reële kenmerken worden genoemd. Verder noemt hij de dikke snavelbasis en vooral ook het rechte culmen als kenmerken pro Taiga. Op mijn vraag of de snavel van de door hem gefotografeerde vogel niet veel te kort is voor een Taiga, antwoordde Wiepko tot mijn verrassing dat snavellengte er helemaal niet toe doet!

Het probleem is nu dus dat de mening van Arnoud vd Berg e.a. totaal haaks staat op de mening van Leo vd Bergh (en in zijn voetspoor Wiepko e.a.). Hoewel ik, mede gezien de door jullie aangereikte foto,´s de neiging heb me in het ´kritische´ kamp te scharen, blijft het voor mij moeilijk voorstelbaar dat LvdB met zijn schat aan ervaring de plank dan helemaal mis slaat...

Ik schaar mijzelf toch eerder onder de "rekkelijken" dan de "preciezen". Ik denk juist dat er vooral heel veel Taigas over het hoofd worden gezien omdat waarnemers (en Admins) alleen de heel extreme vogels opmerken (dan wel goedkeuren). Er staan m.i. dan ook aardig wat (mogelijke/waarschijnlijke) Taigas als 100% Toendra in de waarneming.nl foto-gallerij. Eerlijk gezegd zou het me niets verbazen wanneer het percentage foute determinaties onder de gefotografeerde Toendra's hoger ligt dan onder de gefotografeerde Taiga's. Ook jij lijkt veel kritischer naar Taiga's dan naar Toendra's te kijken.

Oranje snavels en kolletjes zijn ongetwijfeld relevant, en het frequent voorkomen van volledig oranjesnavelige Toendra´s is volgens mij vooralsnog niet echt bewezen. Dat wil nog niet zeggen dat ik het altijd met LvdB eens ben, zoals bijvoorbeeld wat betreft zijn claims aangaande het voorkomen van Johanseni en Middendorffii.
Dat snavellengte niet relevant zou zijn is natuurlijk flauwekul (kijk Burgers et al. er maar op na), maar het is geen absoluut criterium omdat beide soorten ook hierin nogal overlappen. Dat geldt echter m.i. ook voor alle andere kenmerken, waaronder de dunne snavelbasis/recht culmen die Wiepko (aka LvdB) noemt. Misschien is dat alleen een kwestie van interpretatie (wat is dun, wat is recht), maar ik denk dat hij gewoon uitgaat van het artikel van Burgers et al., waarin fabalis per definitie een dunne snavelbasis/recht culmen heeft.

Vind de stukken van AvdB zeker lezenswaardig, maar ben het niet eens met zijn suggestie dat Taigarietgans heel zeldzaam is. Ook bij hem ligt de focus overigens wel heel erg eenzijdig op het identificeren van 100% Taigas voor de lijst ipv het zo betrouwbaar mogelijk vaststellen van de status.

Lützen

lupokatja

Voor de geinteresseerden nog (directe) links naar pdf-jes van 2 oude ARDEA artikelen:

http://ardeajournal.natuurinfo.nl/ardeapdf/a44-188-206.pdf
http://ardeajournal.natuurinfo.nl/ardeapdf/a39-135-142.pdf

Leuk om te lezen hoe zij er eigenlijk ook niet echt uitkwamen.

Ook het artikel van Burgers et al. is hier online te downloaden:
http://ardeajournal.natuurinfo.nl/ardeapdf/a79-307-315.pdf

Misschien wel zo netjes om dan gelijk ook maar de link naar de officiële ingang te geven:
http://www.ardeajournal.nl/

Lützen Portengen





Albert de Jong

#311
CiteerOoit breekt de dag aan dat ik het snap...

Dan mag je een artikel schrijven!

Bedankt voor de twee stukken uit Ardea, Lutzen! Ik zat ook al te wachten totdat die online kwamen. Als ik tijd heb, ga ik ze eens lezen.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

g.j.p.gelderblom

CiteerOok jij lijkt veel kritischer naar Taiga's dan naar Toendra's te kijken.
Klopt helemaal...

Voorts erg bedankt voor de gelinkte artikelen, hier maak je mij bijzonder blij mee.  

hdijk

Valt hier nog iets over te zeggen?

Hendrik Jan van Dijk

g.j.p.gelderblom

#314
Ik houd niet van determineren vanaf een foto, maar de combinatie van de grootte, het platte voorhoofd dat overgaat in de bovensnavel, het rechte culmen, de zeer lange snavel, en de schijnbaar niet erg gekromde ondersnavel maken dit m.i. toch wel tot een zekere Taiga. De vogel doet me overigens denken aan de door Bob Woets gefotografeerde exx. die hier eerder al eens langskwamen. Ik ben benieuwd waar je deze foto hebt gemaakt?

lupokatja

CiteerIk houd niet van determineren vanaf een foto, maar de combinatie van de grootte, het platte voorhoofd dat overgaat in de bovensnavel, het rechte culmen, de zeer lange snavel, en de schijnbaar niet erg gekromde ondersnavel maken dit m.i. toch wel tot een zekere Taiga. De vogel doet me overigens denken aan de door Bob Woets gefotografeerde exx. die hier eerder al eens langskwamen. Ik ben benieuwd waar je deze foto hebt gemaakt?
Is inderdaad een prima Taiga.

Lützen

lupokatja

Tundra Bean Goose is noticeably smaller than Taiga Bean Goose; it is closer in size to Pink-footed Goose (although it averages larger) and has a similar dumpy structure to Pink-footed Goose. Indeed, any bean goose first taken to be a Pink-footed Goose will surely prove to be a Tundra Bean Goose. Unlike Taiga Bean Goose, the head is rounded and the bill is short and relatively deep based. The lower mandible is often more conspicuous on Tundra Bean Goose than on Taiga Bean Goose, with a somewhat peculiar swollen appearance, reminiscent of the 'grinning patch' of Snow Goose (A. caerulescens).

Uit: Identification of Taiga Bean Goose and Tundra Bean Goose van John Oates (Birding World 1997 10(11):421-426

Ik lees regelmatig bij waarnemingen van Taigas dat de vogels in kwestie er duidelijk uitsprongen en ik heb het idee dat veel mensen ook denken dat dat een voorwaarde is om een Taiga te mogen claimen. Nu is het zeker zo dat Taigas zeer opvallend kunnen zijn, maar het is zeker niet ongewoon om Taigas tegen te komen die niet of nauwelijks zouden opvallen in een groep Toendras. Heb geprobeerd dat wat inzichtelijker te maken door wat simulaties te draaien waarvoor ik gebruik maak van gegevens uit Burgers et al. (gewicht) en Ruokonen et al. (de rest; Taxonomy of the bean goose–pink-footed goose). Vooral de gegevens uit dat laatste artikel zijn gebaseerd op nogal lage aantallen (10 rossicus, 20 fabalis), dus er is zeker ruimte voor verbetering. Voor iedere analyse heb ik 1000 simulaties gedraaid van 2 verschillende scenarios, één voor een groep van 95 rossicus en 5 fabalis en één voor een groep van 99 rossicus met 1 fabalis. Voor elke vogel en elke maat trek ik dan een willekeurig getal op basis van de verdeling die bij de soort past, rangschik vervolgens alle vogels op basis van deze maat en kijk dan welke rang-getallen de fabalissen in de groep hebben. Heeft een vogel de grootste (langste, hoogste etc...) maat dan krijgt hij/zij een 100, is dat de kleinste (kortste, smalste) dan krijgt hij/zij een 1. De getallen beneden zijn de gemiddelde waarden over die 1000 simulaties.


1 = kleinste/ kortste/smalste 100= grootste/langste/hoogste

Scenario 1: 95 rossicus + 5 fabalis
Rang-getallen snavel lengte voor de 5 fabalissen: 37, 66, 85, 95, 99
In 80% van de simulaties was de langste snavel van een fabalis (rang 100), maar in 20% van de simulaties was (ook) de kortste snavel van een fabalis (rang 1). Deze laatste uitkomst is misschien op het eerste gezicht wat tegen-inuitief, maar is het gevolg van de veel grotere spreiding in deze (en andere) maten voor fabalis.
Snavel hoogte: 12, 28, 46, 66, 85
In 17% van de simulaties was de dunste snavel van een fabalis, maar in 11% van de simulaties was (ook) de dikste snavel van een fabalis.
Hoogte grijnsplek: 2, 6, 13, 25, 47
In 62% van de simulaties was de snavel met de smalste grijnsplek van een fabalis, terwijl slechts in 4 van de 1000 (<1%) simulaties een fabalis de grootste grijnsplek had.
Gewicht: 51, 74, 87, 95, 99
In 64% van de simulaties was een van de fabalissen de zwaarste vogel, terwijl slechts in 9 van de 1000 (<1%) simulaties een fabalis het lichtste dier was.

Scenario 2: 99 rossicus + 1 fabalis
Snavel lengte: 77
In 28% van de simulaties was de langste snavel van de fabalis, maar in 2% van de simulaties bleek de fabalis juist de kortste snavel van de groep te hebben!
Snavel hoogte: 48
In 2% van de simulaties was de dunste snavel van de fabalis, maar in 1% van de simulaties was juist de dikste snavel van de fabalis!
Hoogte grijnsplek: 18
In 22% van de simulaties was de snavel met de smalste grijnsplek van de fabalis, terwijl slechts in 1 van de 1000 (<1%) simulaties de fabalis de grootste grijnsplek had.
Gewicht: 82
In 20% van de simulaties was de fabalis de zwaarste vogel, terwijl slechts in 1 van de 1000 (<1%) simulaties de fabalis het lichtste dier was.

Bij het interpreteren van deze resultaten moet je goed in het achterhoofd houden dat vooral het voorspellen van extremen op basis van een normale verdeling een hachelijke zaak is. Als we dat probleem echter even negeren lijkt me duidelijk dat deze simulaties geen aanleiding geven te veronderstellen dat een Taiga er in een groep Toendra meteen uit zou moeten zijn te halen. Natuurlijk is het best mogelijk dat een vogel wel opvalt op basis van een combinatie van kenmerken (bijv. snavellengte relatief tov. gewicht of grijnsplek tov. snavellengte), zijn niet alle kenmerken meegenomen (bijv. neklengte) en is het ook zo dat de relatie tussen bijv. gewicht en grootte niet absoluut is, maar het geeft wel aan dat je je geen zorgen hoeft te maken omdat een verder prima kandidaat Taiga toevallig niet zo'n superlange snavel heeft of toch wel iets van een grijnsplek.

Daarnaast suggereert het dat de nogal frustrerende situatie waarin je niet precies aan kunt geven hoeveel Taigas er nu precies in een groep zitten absoluut geen uitzondering is maar eerder de regel en dat er voor elke geidentificeerde Taiga misschien wel 5 gemiste Taigas in een groep rondlopen.

Lützen Portengen

BWoets

#317
Hee.. ik word hier genoemd en er wordt om extra foto's gevraagd van de Rietganzen uit de Wieringermeer van 22-09-2006. (had even gemaild!)
http://waarneming.nl/user/view/114?q=&g=0&...9-22&prov=0&z=1

Destijds begon ik net met het Rietganzen-complex, dus ik zal mijn eigen waarnemingen eens herzien en kijken of ik nog andere foto's van die (overigens ook wel erg vroege) beesten kan vinden.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

lupokatja

#318
CiteerHee.. ik word hier genoemd en er wordt om extra foto's gevraagd van de Rietganzen uit de Wieringermeer van 22-09-2006. (had even gemaild!)
http://waarneming.nl/user/view/114?q=&g=0&...9-22&prov=0&z=1

Destijds begon ik net met het Rietganzen-complex, dus ik zal mijn eigen waarnemingen eens herzien en kijken of ik nog andere foto's van die (overigens ook wel erg vroege) beesten kan vinden.
Je hebt gelijk Bob, was wel zo netjes geweest. Dacht op dat moment dat je dit topic redelijk volgde dus dat je vanzelf wel zou reageren, maar had je inderdaad een mailtje kunnen/moeten sturen toen een reactie uitbleef (alhoewel bij dat formulier dan weer expliciet bijstaat dat het niet de bedoeling is om opmerkingen over de determinatie te versturen ;) ) .

Lützen

Hoe een Taigarietgans een aardappel vangt:
http://www.youtube.com/watch?v=8lcmlN0umzo

BWoets

#319
Citeer
CiteerHee.. ik word hier genoemd en er wordt om extra foto's gevraagd van de Rietganzen uit de Wieringermeer van 22-09-2006. (had even gemaild!)
http://waarneming.nl/user/view/114?q=&g=0&...9-22&prov=0&z=1

Destijds begon ik net met het Rietganzen-complex, dus ik zal mijn eigen waarnemingen eens herzien en kijken of ik nog andere foto's van die (overigens ook wel erg vroege) beesten kan vinden.
Je hebt gelijk Bob, was wel zo netjes geweest. Dacht op dat moment dat je dit topic redelijk volgde dus dat je vanzelf wel zou reageren, maar had je inderdaad een mailtje kunnen/moeten sturen toen een reactie uitbleef (alhoewel bij dat formulier dan weer expliciet bijstaat dat het niet de bedoeling is om opmerkingen over de determinatie te versturen ;) ) .

Lützen

Hoe een Taigarietgans een aardappel vangt:
http://www.youtube.com/watch?v=8lcmlN0umzo
Als ik die beesten zo nog eens bekijk op mijn foto's lijkt mij de hier eerder genoemde conclusie juist, het betreffen allemaal Taiga's.

Hier nog 2 extra plaatjes (helaas wat matig, door de telescoop genomen):

Met vriendelijke groet,
Bob Woets

hdijk

#320
Bedankt voor de reacties! Ik heb de waarneming ingevoerd: http://waarneming.nl/waarneming/view/41539199

Het gaat om polder Sliedrecht, er zitten 2 ex tussen de Kollen/Toendra's/Brandjes.
Hendrik Jan van Dijk

Justin Jansen

#321
M.v.g., Justin Jansen


Thijs Fijen

CiteerTaigarietgans http://waarneming.nl/foto/view/613695
Dat ie niet omvalt, wat een snavel!
Thijs Fijen

Martijn Bot

Op basis van wat ik hier allemaal lees ga ik er toch niet uitkomen, maar mocht iemand zich willen uitleven op bijgevoegd prutplaatje van vorige week uit het Lauwersmeer, ik ben een en al oor...(snavel was overigens bijna geheel oranje voordat deze in de Friese zeeklei verdween) Ik ga voor Rietgans spec!

Albert de Jong

#324
CiteerDaarnaast suggereert het dat de nogal frustrerende situatie waarin je niet precies aan kunt geven hoeveel Taigas er nu precies in een groep zitten absoluut geen uitzondering is maar eerder de regel en dat er voor elke geidentificeerde Taiga misschien wel 5 gemiste Taigas in een groep rondlopen.

Lützen Portengen
Interessant om het eens vanuit rekenkundig perspectief te zien. De vertaalslag van deze gegevens naar het veld doen je echter de moed in de schoenen zakken. Als waarnemer moet je het doen met je telescoop, fototoestel en eigen inschattingsvermogen. Als het om zulke minieme verschillen gaat, zitten we inderdaad met een frustrerende situatie. (Na 1996 hebben de Nederlandse ganzenkijkers dus toch wel een probleempje). Kortom, welke diagnostische veldkenmerken zijn er nu nog op te noemen?

Ter illustratie, dit topic laat zien dat vogels totaal verschillend geïnterpreteerd worden. De Duitsers moeten ook flink wat ervaring hebben met dit probleem, ik zal ze eens mailen.

Moet ik overigens uit het abstract van Ruokonen et al (2008) opmaken dat zij fabalis en serrirostris als ondersoort van één taxa beschouwen? Ik neem aan dat je over het artikel beschikt.

Halsbanden om die hap!
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Ben Wielstra

CiteerMoet ik overigens uit het abstract van Ruokonen et al (2008) opmaken dat zij fabalis en serrirostris als ondersoort van één taxa beschouwen?

Ja dat doen ze. Ik denk dat de split buiten Nederland überhaupt nog niet zo breed geaccepteerd is? Niet geheel onterecht, zo blijkt. Ik zag dat de split op de IOC lijst inmiddels wel is doorgevoerd. Begrijp ik dat je het artikel nog niet in zijn geheel hebt? Als je me een berichtje stuurt mail ik het je wel.

Bas vd Burg

Voor wat het waard is, ik zag dat op de Clementslijst de Toendrarietgans (met 2 ondersoorten A.s.rossicus en A.s.serrirostris) en Taigarietgans (met 3 ondersoorten A.f.fabalis, A.f.johanensi en A.s.middendorffii) als aparte soorten beschouwd
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

lupokatja

CiteerOp basis van wat ik hier allemaal lees ga ik er toch niet uitkomen, maar mocht iemand zich willen uitleven op bijgevoegd prutplaatje van vorige week uit het Lauwersmeer, ik ben een en al oor...(snavel was overigens bijna geheel oranje voordat deze in de Friese zeeklei verdween) Ik ga voor Rietgans spec!
Heel veel valt er inderdaad niet van te zeggen, maar de dunne lange nek (prima) in combinatie met snavelkleur (goed) en vorm (niet slecht) lijken mij wel genoeg om er een Taiga van te maken. Dat geldt dan overigens ook voor die andere 2 rietganzen (heeft het linkerdier een wit kolletje?).

Lutzen

lupokatja

CiteerVoor wat het waard is, ik zag dat op de Clementslijst de Toendrarietgans (met 2 ondersoorten A.s.rossicus en A.s.serrirostris) en Taigarietgans (met 3 ondersoorten A.f.fabalis, A.f.johanensi en A.s.middendorffii) als aparte soorten beschouwd
Ja, de split wordt steeds breder geaccepteerd. PDF met beslissing van de AOU is hier te vinden:
http://www.aou.org/checklist/suppl/AOU_che...st_suppl_48.pdf

Die verwijzen vooral naar Sangster en Oreel (Dutch Birding artikel), die hun argumenten weer vooral baseren op artikelen van Nederlandstalige auteurs (van den Bergh, Huyskens, van Impe) die zijn verschenen in (nogal secundaire?) literatuur als Watervogels, Oriolus en Gerfaut en waarin blijkbaar wordt aangetoond dat intermediaire populaties niet voorkomen. Aan de meeste van die stukken kan ik helaas niet zo makkelijk komen, dus op wat voor soort gegevens/analyses het uiteindelijk allemaal gebaseerd is kan ik niet zeggen.



Lutzen

lupokatja

Bij het zoeken naar dat AOU stuk kwam ik nog het volgende BLOG tegen:

http://djringer.com/birding/2007/07/27/tax...8th-supplement/

Kijk vooral even naar het commentaar van Jochen Roeder (4).

Lutzen