Taigarietgans

Gestart door maartenwielstra, november 01, 2006, 18:01:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

BWoets

CiteerHoi Gert-Jan,

het eerste punt klopt, Leo noemt het inderdaad een Sushkin's gans en wel één van het (volgens hem) zeldzamere toendratype.
Blijkbaar wordt daar door hem ook taiga- en toendratypen in onderscheiden. En dat maakt je tweede punt, dat het een verliesmutatie is, ook veel logischer. Moeilijk te verklaren is dan wel het optreden van familiegroepjes en zelfs groepen van 30 stuks van dergelijke Sushkins ganzen in het verleden. Ik weet niet of er nog plaatjes zijn van die grote groep in de Wieringermeer. Mogelijk dat Bob Woets dat weet?  

Pierre
Pierre,

Bij mijn weten zijn er geen plaatjes van dergelijke groepen in de Wieringermeer! Hopelijk kunnen die in de komende jaren eens gemaakt worden!
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

BWoets

#181
CiteerKan iemand hier iets over zeggen, zag dit familie groepje (4 vogels) zondag 13-1-2008 nabij Smilde (Drenthe), reed er langs en dacht hé kleine rieten omdat ze zo licht waren, maar dat zijn het niet, vogels wijken behoorlijk af van wat ik hier normaal zie, en zaten ook helemaal apart van de toendra rieten die een paar 100 meter verderop zaten.
Lijken mij prima Toendras Edwin.. dit type zie ik vaak in de Wieringermeer.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

lupokatja

Citeer
CiteerKan iemand hier iets over zeggen, zag dit familie groepje (4 vogels) zondag 13-1-2008 nabij Smilde (Drenthe), reed er langs en dacht hé kleine rieten omdat ze zo licht waren, maar dat zijn het niet, vogels wijken behoorlijk af van wat ik hier normaal zie, en zaten ook helemaal apart van de toendra rieten die een paar 100 meter verderop zaten.
Lijken mij prima Toendras Edwin.. dit type zie ik vaak in de Wieringermeer.
Maar wel grappig dat je het een type noemt. Mag ik daaruit opmaken dat je ze "anders" vind dan andere Toendra's, of interpreteer ik je woorden nu verkeerd?

Lützen

BWoets

Citeer
Citeer
CiteerKan iemand hier iets over zeggen, zag dit familie groepje (4 vogels) zondag 13-1-2008 nabij Smilde (Drenthe), reed er langs en dacht hé kleine rieten omdat ze zo licht waren, maar dat zijn het niet, vogels wijken behoorlijk af van wat ik hier normaal zie, en zaten ook helemaal apart van de toendra rieten die een paar 100 meter verderop zaten.
Lijken mij prima Toendras Edwin.. dit type zie ik vaak in de Wieringermeer.
Maar wel grappig dat je het een type noemt. Mag ik daaruit opmaken dat je ze "anders" vind dan andere Toendra's, of interpreteer ik je woorden nu verkeerd?

Lützen
Ik bedoel gewoon dat ik hier veel Toendrarietganzen met de kenmerken zoals deze.. doel niet op een bepaald type eerlijk gezegd...
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

lupokatja

Citeer
Citeer
Citeer
CiteerKan iemand hier iets over zeggen, zag dit familie groepje (4 vogels) zondag 13-1-2008 nabij Smilde (Drenthe), reed er langs en dacht hé kleine rieten omdat ze zo licht waren, maar dat zijn het niet, vogels wijken behoorlijk af van wat ik hier normaal zie, en zaten ook helemaal apart van de toendra rieten die een paar 100 meter verderop zaten.
Lijken mij prima Toendras Edwin.. dit type zie ik vaak in de Wieringermeer.
Maar wel grappig dat je het een type noemt. Mag ik daaruit opmaken dat je ze "anders" vind dan andere Toendra's, of interpreteer ik je woorden nu verkeerd?

Lützen
Ik bedoel gewoon dat ik hier veel Toendrarietganzen met de kenmerken zoals deze.. doel niet op een bepaald type eerlijk gezegd...
Maar denk je eigenlijk überhaupt dat er verschillende types Toendrarietganzen bestaan of lijken alle groepjes op elkaar? Vind je ze bijvoorbeeld wel of niet anders dan het groepje in een eerdere post van Edwin?

http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...ic=15676&st=155

of vind je ze bijvoorbeeld ook lijken op die dieren uit Den Helder:

http://waarneming.nl/wn_details.php?id=3314263

Sorry voor al het gevraag, maar de opmerking van Edwin ("vogels wijken behoorlijk af van wat ik hier normaal zie") in combinatie met die foto van een heel klassiek groepje Toendras en een groepje in mijn ogen afwijkende (oostelijke?) Toendras(?) komt namelijk wel overeen met mijn ervaring dat er duidelijke verschillen bestaan tussen verschillende groepen en dat wij hier maar erg weinig "gewone" Toendras krijgen.

Lützen

lupokatja

#185
Nu we het dan toch over variatie hebben wil ik jullie onderstaande foto niet onthouden. Dit zijn geen wilde Taigarietganzen, maar lokvogels van een lokale ganzenflapper.




Lutzen

marijn

Ik had toevallig laatst een soortgelijke (en erg tamme) ganzenflaptaiga gefotografeerd. (Eempolders, 1-1-2008):



Marijn Prins

lupokatja

#187
CiteerIk had toevallig laatst een soortgelijke (en erg tamme) ganzenflaptaiga gefotografeerd. (Eempolders, 1-1-2008):
Dat is een mooie zeg, prachtig dat haakje aan die snavel. Als de tijd het toelaat zal ik later vandaag trouwens nog eens wat foto's posten van een groep Taiga's(?) en een paar Toendra's(?), waarmee ik op zoek ga naar de grenzen van (in ieder geval) mijn kennis op dit gebied ^_^ . Ze zullen in ieder geval in vrijwel niets op deze ganzenflap-vogels  lijken en daarmee komt natuurlijk gelijk de vraag of het dan wel Taigas zijn en zo niet of het dan automatisch wel Toendras zijn.

Ook voor deze vogel geldt trouwens dat ik het wel weer een iets ander type dier vind dan het beest in Voorhout en zeker anders dan de vogels van Sassenheim. Enig idee waar hij dit dier vandaan had?

Lützen

Ben Wielstra

Kom je vogels als die flaptaiga's ook in het wild tegen? Het lijkt me moeilijk om te zeggen hoe 'puur' taiga ze genetisch gezien zijn, aangezien ze toch de zoveelste generatie in gevangenschap gekweekt zullen zijn, toch?

JohanvantBosch

Ff wat anders.... een paar opvallende ganzen die nu als Kleine riet in de database staan:
http://waarneming.nl/foto_details.php?id=34406
http://waarneming.nl/foto_details.php?id=270287
Graag jullie mening over de determinatie van deze vogels....

lupokatja

CiteerFf wat anders.... een paar opvallende ganzen die nu als Kleine riet in de database staan:
http://waarneming.nl/foto_details.php?id=34406
http://waarneming.nl/foto_details.php?id=270287
Graag jullie mening over de determinatie van deze vogels....
Heb niet veel ervaring met Kleine Rietganzen, maar determinatie lijkt me toch wel te kloppen. Zie wel dat ze nogal donker zijn en een relatief forse snavel hebben, maar denk dat er ook tussen Kleine Rieten wel wat variatie zit. Op basis van die 5 vogels die ik paar jaar aan de grond zie zou ik er verder niet echt heel veel over durven zeggen.

Iemand wees me er trouwens op dat ook die vogels in Voorhout nogal forse snavels hebben:

Voorhout

Lützen

lupokatja

CiteerAls de tijd het toelaat zal ik later vandaag trouwens nog eens wat foto's posten van een groep Taiga's(?) en een paar Toendra's(?), waarmee ik op zoek ga naar de grenzen van (in ieder geval) mijn kennis op dit gebied ^_^ . Ze zullen in ieder geval in vrijwel niets op deze ganzenflap-vogels  lijken en daarmee komt natuurlijk gelijk de vraag of het dan wel Taigas zijn en zo niet of het dan automatisch wel Toendras zijn.

Oke, de eerste foto. Iemand die hier ergens een Taiga ziet?



Lützen

marijn

CiteerEnig idee waar hij dit dier vandaan had?
Nee, geen idee, maar ik kan evt. wel in contact proberen te komen met de flappers. Ben ook wel benieuwd!
Marijn Prins

JohanvantBosch

#193
Citeer
CiteerAls de tijd het toelaat zal ik later vandaag trouwens nog eens wat foto's posten van een groep Taiga's(?) en een paar Toendra's(?), waarmee ik op zoek ga naar de grenzen van (in ieder geval) mijn kennis op dit gebied ^_^ . Ze zullen in ieder geval in vrijwel niets op deze ganzenflap-vogels  lijken en daarmee komt natuurlijk gelijk de vraag of het dan wel Taigas zijn en zo niet of het dan automatisch wel Toendras zijn.
Als jij al aan je eigen kennis twijfelt...  :huh: Volgens mij hou jij je van alle mensen hier op het forum het meest met deze beesten bezig. En hoe meer ik lees, hoe minder ik er van snap,  ook al roep ik af en toe iets tussendoor.

toch maar een poging voor de vogels op jouw foto.... ik vind de snavel redelijk vlak overkomen, maar toch met een lichte grijns. Of het genoeg is voor een taiga, ik betwijfel het, maar inderdaad ook geen typische toendra. Toch zou ik deze vogels in het veld waarschijnlijk terzijde hebben geschoven als toendra....
Maar.... wie ben ik :wub:

Overigens zijn er op deze foto drie vogels waarvan ik iets zou durven zeggen omdat zowel de snavel als een redelijk groot deel van de vogel zichtbaar is. De linkse vogel oogt voor mij kwa snavel meer toendra dan de andere twee. De andere twee vind ik, door de wat ineengedoken houding overigens moeilijk in te schatten kwa verhoudingen en nek etc.

marijn

CiteerOke, de eerste foto. Iemand die hier ergens een Taiga ziet?
Poeh, voor zover ze te zien zijn, lijken ze allemaal vrij compact, kortnekkig en niet bijzonder langsnavelig, dus zou ik ze in het veld niet gauw Taiga's durven noemen. Snavel van de voorste lijkt wel vrij plat en niet typisch des "standaard"-toendra's.. Hetzelfde geldt misschien wel voor de vogel daarachter..
Marijn Prins

lupokatja

Citeer
Citeer
CiteerAls de tijd het toelaat zal ik later vandaag trouwens nog eens wat foto's posten van een groep Taiga's(?) en een paar Toendra's(?), waarmee ik op zoek ga naar de grenzen van (in ieder geval) mijn kennis op dit gebied ^_^ . Ze zullen in ieder geval in vrijwel niets op deze ganzenflap-vogels  lijken en daarmee komt natuurlijk gelijk de vraag of het dan wel Taigas zijn en zo niet of het dan automatisch wel Toendras zijn.
Als jij al aan je eigen kennis twijfelt...  :huh: Volgens mij hou jij je van alle mensen hier op het forum het meest met deze beesten bezig. En hoe meer ik lees, hoe minder ik er van snap,  ook al roep ik af en toe iets tussendoor.

toch maar een poging voor de vogels op jouw foto.... ik vind de snavel redelijk vlak overkomen, maar toch met een lichte grijns. Of het genoeg is voor een taiga, ik betwijfel het, maar inderdaad ook geen typische toendra. Toch zou ik deze vogels in het veld waarschijnlijk terzijde hebben geschoven als toendra....
Maar.... wie ben ik :wub:

Overigens zijn er op deze foto drie vogels waarvan ik iets zou durven zeggen omdat zowel de snavel als een redelijk groot deel van de vogel zichtbaar is. De linkse vogel oogt voor mij kwa snavel meer toendra dan de andere twee. De andere twee vind ik, door de wat ineengedoken houding overigens moeilijk in te schatten kwa verhoudingen en nek etc.
Moet eerlijk zeggen dat ik natuurlijk begonnen ben met de wat moeilijkere vogels, dus iig bedankt voor de reacties. In deze buurt wordt al (meer dan?) een week een groep Toendrarietganzen gemeld, en omdat ik toch in de buurt moest wezen ben ik er woensdag maar even langsgereden. Het eerste wat je dan ziet van zo'n groep, en zeker als de meesten liggen te pitten, is niet zo heel indrukwekkend:



Na een tijdje zie je dan toch wel wat interessante beesten liggen:



Maar zolang ze niet bewegen is het moeilijk te zien hoe groot ze nou zijn. Heb trouwens denk ik nog een shot van die vogel links, al kan ik daar naast zitten:



Lützen



lupokatja

Citeer
Citeer
CiteerAls de tijd het toelaat zal ik later vandaag trouwens nog eens wat foto's posten van een groep Taiga's(?) en een paar Toendra's(?), waarmee ik op zoek ga naar de grenzen van (in ieder geval) mijn kennis op dit gebied ^_^ . Ze zullen in ieder geval in vrijwel niets op deze ganzenflap-vogels  lijken en daarmee komt natuurlijk gelijk de vraag of het dan wel Taigas zijn en zo niet of het dan automatisch wel Toendras zijn.
Als jij al aan je eigen kennis twijfelt...  :huh: Volgens mij hou jij je van alle mensen hier op het forum het meest met deze beesten bezig. En hoe meer ik lees, hoe minder ik er van snap,  ook al roep ik af en toe iets tussendoor.

toch maar een poging voor de vogels op jouw foto.... ik vind de snavel redelijk vlak overkomen, maar toch met een lichte grijns. Of het genoeg is voor een taiga, ik betwijfel het, maar inderdaad ook geen typische toendra. Toch zou ik deze vogels in het veld waarschijnlijk terzijde hebben geschoven als toendra....
Maar.... wie ben ik :wub:

Overigens zijn er op deze foto drie vogels waarvan ik iets zou durven zeggen omdat zowel de snavel als een redelijk groot deel van de vogel zichtbaar is. De linkse vogel oogt voor mij kwa snavel meer toendra dan de andere twee. De andere twee vind ik, door de wat ineengedoken houding overigens moeilijk in te schatten kwa verhoudingen en nek etc.
Is niet zozeer dat ik aan mij kennis twijfel, maar dat ik het gevoel heb dat ik me in bochten moet wringen om er of een Taiga of een Toendra van te moeten maken. En dan niet zozeer omdat ik het zo moeilijk vind om verschillen te zien, maar omdat ik al die verschillende dieren weer bovenop twee hoopjes moet gooien. Ken de stukken van Leo vd Bergh over johanseni, serrirostris en middendorffi, maar vind eigenlijk dat de beschrijving van die dieren toch ook niet echt op mijn waarnemingen past.

Maar goed, misschien moet ik gewoon eens naar Korea op vakantie  ;)

Hieronder nog wat foto's:





Vind eigenlijk alleen dat dier op de onderste foto enigzins in de buurt komen van die ganzenflaptaiga van Marijn (inclusief haakje aan de snavel).

Lützen


lupokatja

Een van de dingen die ik wou laten zien is dat het erg moeilijk is grootte en lichaamsvorm van inactieve rietganzen goed in te schatten. Hierbij een link naar de waarneming zelf en daarna nog 4 foto's.

http://waarneming.nl/wn_details.php?id=3488228

Op de eerste is denk ik op de voorgrond een Toendrarietgans te zien, op de 2e een erg donkersnavelige Taiga? en op de 3e en 4e foto komt de typische Taiga-structuur van (iig een deel van) de dieren naar mijn smaak wat beter tot hun recht.






Lutzen

P1234

Wat mij verwondert aan de discussie Toendra vs. Taiga, is dat we ooit hebben gedacht dat we het wel wisten, en dat we Toendra's en Taiga's goed uit elkaar konden houden. Hoe meer er gekeken wordt naar rietjes, hoe moeilijker het blijkbaar is.

Toch zouden er in het verleden aanzienlijke aantallen Taiga's 's winters gespleisterd hebben in Drenthe, volgens het boek "Wintervogels in Drenthe." Voor het Bargerveen worden maximum aantallen van 2500 vogels gemeld in de omgeving van het Bargerveen. Ik heb daar in het verleden ook regelmatig groepen rietganzen gezien, die op grond van de lichte, slanke en lange snavel, vaan aanwezige kleine witte kol, lange en slanke nek en vaak wat lichtere onderdelen als Taiga's het opschrijfboekje in gingen. Ik vraag me nu wel eens af of er eigenlijk wel harde kenmerken overblijven om rietjes met zekerheid te determineren, en zo ja; welke dat dan zijn. Degene die daarover een harde uitspraak durft te doen, nodig ik van harte uit. Wanneer heb ik een zekere Taiga? Wanneer een zekere Toendra? Steeds vaker laat ik rietganzen ongedetermineerd.

In wintervogels van Drenthe is op pagina 76 een afbeelding opgenomen waar een gemengde groep rietjes/kolletjes wordt afgebeeld, en waar in ieder geval een aantal vogels te zien is die ik vroeger (en nu ook stiekum nog) zonder enige twijfel als Taiga zou noteren.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

gjcaspers

Maar vroeger moet het toch ook simpeler zijn geweest? Er wordt toch van uit gegaan, dat hier vroeger voornamelijk Europese geelbektaiga's overwinterden, en tegenwoordig meer West-Siberische zwartbektaiga's, die lastiger van toendra's zijn te onderscheiden?
Groet,
Gert-Jan Caspers

gjcaspers

CiteerHoi Gert-Jan,

het eerste punt klopt, Leo noemt het inderdaad een Sushkin's gans en wel één van het (volgens hem) zeldzamere toendratype.
Blijkbaar wordt daar door hem ook taiga- en toendratypen in onderscheiden. En dat maakt je tweede punt, dat het een verliesmutatie is, ook veel logischer. Moeilijk te verklaren is dan wel het optreden van familiegroepjes en zelfs groepen van 30 stuks van dergelijke Sushkins ganzen in het verleden. Ik weet niet of er nog plaatjes zijn van die grote groep in de Wieringermeer. Mogelijk dat Bob Woets dat weet? 

Pierre
Waarom is het optreden van groepjes Sushkins moeilijk te verklaren, als het een verliesmutatie zou zijn? Als je er van uitgaat, dat de roze poten en snavel door een recessief allel veroorzaakt worden, dat verspreid in rietganzenpopulaties voorkomt, dan heb je met wat inteelt en assortative mating toch zo een groepje Sushkins bij elkaar?

Van Sneeuwganzen is bekend dat ze een voorkeur hebben voor een partner met dezelfde veerkleur als hun ouders; dan zou je je toch ook kunnen voorstellen dat rietganzen een voorkeur hebben voor de pootkleur van hun ouders?
Groet,
Gert-Jan Caspers

lupokatja

CiteerWat mij verwondert aan de discussie Toendra vs. Taiga, is dat we ooit hebben gedacht dat we het wel wisten, en dat we Toendra's en Taiga's goed uit elkaar konden houden. Hoe meer er gekeken wordt naar rietjes, hoe moeilijker het blijkbaar is.

Toch zouden er in het verleden aanzienlijke aantallen Taiga's 's winters gespleisterd hebben in Drenthe, volgens het boek "Wintervogels in Drenthe." Voor het Bargerveen worden maximum aantallen van 2500 vogels gemeld in de omgeving van het Bargerveen. Ik heb daar in het verleden ook regelmatig groepen rietganzen gezien, die op grond van de lichte, slanke en lange snavel, vaan aanwezige kleine witte kol, lange en slanke nek en vaak wat lichtere onderdelen als Taiga's het opschrijfboekje in gingen. Ik vraag me nu wel eens af of er eigenlijk wel harde kenmerken overblijven om rietjes met zekerheid te determineren, en zo ja; welke dat dan zijn. Degene die daarover een harde uitspraak durft te doen, nodig ik van harte uit. Wanneer heb ik een zekere Taiga? Wanneer een zekere Toendra? Steeds vaker laat ik rietganzen ongedetermineerd.

In wintervogels van Drenthe is op pagina 76 een afbeelding opgenomen waar een gemengde groep rietjes/kolletjes wordt afgebeeld, en waar in ieder geval een aantal vogels te zien is die ik vroeger (en nu ook stiekum nog) zonder enige twijfel als Taiga zou noteren.
Denk dat je het nu wat te somber inziet, klassieke Taigas met een extreem lange nek en dunne snavel zijn denk ik wel met voldoende zekerheid als zodanig te identificeren. Zie bijv:

http://waarneming.nl/wn_details.php?id=907222
http://waarneming.nl/wn_details.php?id=708291
http://waarneming.nl/wn_details.php?id=3498334

Meer problemen heb ik met die wat meer korthalzige dieren met ook nog eens een vrij korte snavel en met ook nog eens een vrij hoge snavelbasis:



Het kan echter nog erger. Zal later vandaag de rest van de foto's uploaden.

Lutzen

lupokatja

Citeer
CiteerHoi Gert-Jan,

het eerste punt klopt, Leo noemt het inderdaad een Sushkin's gans en wel één van het (volgens hem) zeldzamere toendratype.
Blijkbaar wordt daar door hem ook taiga- en toendratypen in onderscheiden. En dat maakt je tweede punt, dat het een verliesmutatie is, ook veel logischer. Moeilijk te verklaren is dan wel het optreden van familiegroepjes en zelfs groepen van 30 stuks van dergelijke Sushkins ganzen in het verleden. Ik weet niet of er nog plaatjes zijn van die grote groep in de Wieringermeer. Mogelijk dat Bob Woets dat weet? 

Pierre
Waarom is het optreden van groepjes Sushkins moeilijk te verklaren, als het een verliesmutatie zou zijn? Als je er van uitgaat, dat de roze poten en snavel door een recessief allel veroorzaakt worden, dat verspreid in rietganzenpopulaties voorkomt, dan heb je met wat inteelt en assortative mating toch zo een groepje Sushkins bij elkaar?

Van Sneeuwganzen is bekend dat ze een voorkeur hebben voor een partner met dezelfde veerkleur als hun ouders; dan zou je je toch ook kunnen voorstellen dat rietganzen een voorkeur hebben voor de pootkleur van hun ouders?
Maar 30 exx? Neem aan dat de kans op zoiets heel afhankelijk is van details van broed-ecologie etc.., maar ken je voorbeelden? Ben trouwens ook sceptisch hoor, eerst zien dan geloven!

Overigens baseert Leo zich op oude Russische literatuur waarin o.a. ook dergelijke groepen zouden woden beschreven. Vind het inderdaad nogal warrig worden wanneer hij het dan probeert te verklaren dat er Taiga en Toendratypes zouden zijn.

Lutzen

vastenhouw

Vandaag in de Mariapeel in Brabant ook enkele rietganzen.
Voorlopig heb ik ze maar even op Rietgans spec. gezet.
Mijn idee is dat het toendra's zijn, maar ik aarzel omdat de snavels toch soms aan de lange kant zijn.

Iemand een goed idee hier over? Het blijft toch lastig vind ik.

Excuses voor de soepplaatjes, maar het licht was erg slecht met al die regen...
Met vriendelijke groeten,

Bart.



website: http://a82-95-208-35.adsl.xs4all.nl

vastenhouw

en nog een plaatje
Met vriendelijke groeten,

Bart.



website: http://a82-95-208-35.adsl.xs4all.nl

vastenhouw

en nog een:
Met vriendelijke groeten,

Bart.



website: http://a82-95-208-35.adsl.xs4all.nl

lupokatja

CiteerVandaag in de Mariapeel in Brabant ook enkele rietganzen.
Voorlopig heb ik ze maar even op Rietgans spec. gezet.
Mijn idee is dat het toendra's zijn, maar ik aarzel omdat de snavels toch soms aan de lange kant zijn.

Iemand een goed idee hier over? Het blijft toch lastig vind ik.

Excuses voor de soepplaatjes, maar het licht was erg slecht met al die regen...
Denk dat je pech hebt. Dit soort vogels is gewoon niet typisch genoeg om met 100% zekerheid te determineren, en dan zeker niet van dit soort foto's. Denk zelf eerlijk gezegd eerder aan een Taiga-type, maar denk dat de lokale vogelaars ze waarschijnlijk als Toendras zouden determineren.

Heb trouwens de laatste foto's aan mijn waarneming toegevoegd:
http://waarneming.nl/wn_details.php?id=3488228

De meest interessante:






Lutzen



JohanvantBosch

Hee Lutzen, ben wel benieuwd waarom jij van de vogels op deze laatste paar foto's taiga's maakt. Als ik puur naar snavel en grijnsvlek kijk, zou ik denk ikvoor toendra's gaan.

lupokatja

CiteerHee Lutzen, ben wel benieuwd waarom jij van de vogels op deze laatste paar foto's taiga's maakt. Als ik puur naar snavel en grijnsvlek kijk, zou ik denk ikvoor toendra's gaan.
Heb deze natuurlijk ook juist uitgekozen vanwege die grijnsplek  ;) . Neem tenminste aan dat je je voorkeur daar toch voornamelijk op baseert?

Zelf denk ik hiet toch aan Taigas vanwege vorm&lengte van de snavel, kopvorm, neklengte en het langwerpige postuur van de dieren (ook ivm exx. met meer gewone platte snavels). Ook Finse Taigas hebben trouwens wel eens een grijnsplek (zie bijv. http://www.birdphoto.fi/lajikuvat/ansfab/1ansfab209i.jpg ), en op basis van de foto's van dat dier uit Eilat vermoed ik dat dat in oostelijke populaties wel eens vaker voor zou kunnen komen. Aan de andere kant heb je natuurlijk absoluut gelijk dat je niet alles wat ik beweer voor zoete koek slikt! Hieronder nog een foto waarop de jizz misschien wat beter tot uiting komt:



Wat ik wilde laten zien is dat er volgens mij geen enkel uniek kenmerk is waarop je rietganzen kunt determineren. Als ik het artikel van Burgers et al. lees valt me toch vooral op hoeveel overlap ze vinden tussen hun 2 types in maten en gewicht. Grappig is ook dat dat artikel zo vaak wordt aangehaald om verschillen tussen Taigas en Toendras te ilustreren, terwijl volkomen onduidelijk is of die 2 groepen die ze onderkennen wel puur uit Taigas dan wel Toendras bestaan (vermoedelijk niet zou ik zeggen). Zo wordt er in het determinatie artikel in Birding World op basis van dit artikel beweerd dat er vrijwel geen Toendras met een volledig oranje snavel zijn, terwijl Burgers et al. eigenlijk alleen laten zien dat ze vrijwel geen volledig oranjesnavelige rietganzen hebben gevonden met een korte, gekromde snavel.

Tot slot nog een foto van een jong dier, waarop de platte kop goed te zien is en een foto van een nogal kortnekkige vogel die ook nog eens een korte zwarte snavel en een heel ronde kop heeft.




Besef me dat ik met die laatste vogel mijn hand waarschijnlijk overspeel (er waren op dezelfde plek per slot van rekening ook Toendras aanwezig en ik heb dit dier in het veld eigenlijk nauwelijks bestudeerd), maar ik vind het toch een opmerkelijk individu.

Lützen

Guus Peterse

Ik durf er inmiddels bijna niets meer van te zeggen maar deze laatste lijkt me een zo 100% klassieke toendra dat ik erg benieuwd ben wat hier nou nog taiga aan is.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015