Mus

Gestart door michielvdbergh, mei 07, 2010, 11:38:51 AM

Vorige topic - Volgende topic

michielvdbergh

Vogel (iig) gister aanwezig in groep van ongeveer 10 huismussen in duindoorns in de duintjes aan de voet van de Zuidpier van IJmuiden. Roy Slaterus merkte deze vogel op door afwijkend geluid (zelf niet gehoord; maar zou o.a. hoger klinken dan de andere aanwezige huismussen) en vond de vogel er ook iets afwijkend uitzien. Hierna zijn Jacob Garvelink (bovenstaande foto is gemaakt door Jacob) en ik gaan kijken en pikte de vogel er ook gelijk tussen uit. In veld vielen vooral grotere/langere snavel en lichter/zandkleuriger uiterlijk op.
Ben benieuwd naar commentaar van anderen!

HPM

Wat zou het anders moeten zijn dan een vrouwtje Huismus?

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Jarinka

Dan zou het misschien een Spaanse Mus vrouw kunnen zijn, maar dat is ontzettend lastig om te zien.
In de ANWB staan wel de volgende kenmerken:
Vrouw Spaanse normaliter in het veld niet te onderscheiden van Huismus (maar gemiddeld iets grotere snavel, lichtere buik en soms aanduiding van grijze streping op flanken, maar verschillen te vaag voor betrouwbare determinatie.
Geluid als van Huismus, maar iets hoger en met meer metalige klank.


Dus ik denk dat het een vrouw Spaanse Mus is, maar dat is eigenlijk niet te bewijzen.
Groeten, Jarinka Heijink

Jeroen Nagtegaal

Er zijn zeker geen foto's met andere mussen erlangs?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

En geluiden.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

frankneijts

#5
Vind de snavelgrootte niet direct in het oog springen (wat met Spaanse vaak wel het geval is) en de onderzijde is nogal 'kaal': veel Spaanse dames hebben duidelijke vage, grijzige strepen op vooral de flanken. Ook vind ik dat Spaanse vrouwtjes dikwijls een wat markanter getekende kop hebben met o.a. een duidelijker wenkbrauwstreep. Al met al dus niet erg veel vóór Spaanse (behalve geluid wellicht) maar er moet bij gezegd worden dat genoemde kenmerken niet altijd op gaan, bij zowel Huis- als Spaanse variabel zijn, er een grote overlap schijnt te zijn en de snavelgrootte hier lastig is te bepalen natuurlijk (niet na te meten bedoel ik).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jarinka

De snavel viel mij juist heel erg op, nog zonder de post gelezen te hebben en de kenmerken voor Spaanse te hebben opgezocht.
Groeten, Jarinka Heijink

michielvdbergh

Begrijp dat grote snavel lastig in te schatten is zo zonder vergelijking (heb jacob gevraagd naar foto met andere huismussen erbij). In ieder geval was in veld de grotere snavel ten opzichte van de andere aanwezige mussen erg opvallend! We zijn er ons ook bewust van dan herkenning van vrouwtje spaanse mus misschien (vrijwel) onmigelijk is. Wekbrauw streep vonden wij inderdaad soms wat (te) onopvallend, maar soms was ie veel duidelijker aanwezig (onder andere houding/lichtval). Geluisopname zijn gemaakt door Roy, maar naar zijn zeggen erg slecht (zelf dus nog niet gehoord).

frankneijts

Ter vergelijk een Huismus-wijfje uit Eindhoven. Let op de zeer opvallende wenkbrauw en de groot lijkende snavel waarvan je de punt juist kunt zien (links van de rupsjes). De dikte kan wat misleidend lijken omdat ze iets in haar snavel heeft maar dat zijn maar slappe rupsjes......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: Jarinka op mei 07, 2010, 12:17:04 PM
De snavel viel mij juist heel erg op, nog zonder de post gelezen te hebben en de kenmerken voor Spaanse te hebben opgezocht.

Wat valt je dan op aan de snavel behalve dat er geen geel in zit? Het formaat kan het niet zijn.

(De linker huismus is van Peter Soer)

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

michielvdbergh

meer fotos

michielvdbergh

meer fotos

frankneijts

#12
Citaat van: HPM op mei 07, 2010, 12:28:43 PM
Citaat van: Jarinka op mei 07, 2010, 12:17:04 PM
De snavel viel mij juist heel erg op, nog zonder de post gelezen te hebben en de kenmerken voor Spaanse te hebben opgezocht.

Wat valt je dan op aan de snavel behalve dat er geen geel in zit? Het formaat kan het niet zijn.

(De linker huismus is van Peter Soer)

--
Groeten, Herman van der Meer

Wat mij opvalt is dat de rechter vogel een ietsje langere snavel heeft, minder 3-hoekig. En dat valt me ook op bij foto's van SM uit Israël, helaas alleen mannetjes (er is dikwijls een grootteverschil in snavels bij w en m).
EDIT: En bij de vluchtfoto vallen de 'snipstrepen' nogal op: vrijwel wit met scherpe zwarte belijning. Omdat de foto's nogal 'grauw' lijken kun je je afvragen of dat een fotografisch (licht-)effect is. Bij normale Husimusdames zijn die strepen ook aanwezig maar meer beige met donkerbruine belijning.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: frankneijts op mei 07, 2010, 12:41:44 PM

Wat mij opvalt is dat de rechter vogel een ietsje langere snavel heeft, minder 3-hoekig.
[...]
Ik ben wel wat aan het meten geweest maar het is moeilijk om de foto's goed passend te krijgen. Zoals ik het nu heb zou het kunnen dat de snavel van die rechter bij gelijke lengte een tikkeltje minder hoog is (slanker dus). Bij gelijke hoogte betekent dat uiteraard dat de snavel langer zou zijn. Maar als dat op de foto's werkelijk zo is kan dat heel goed komen door verschil in houding. De linkerkop staat iets meer naar voren, waardoor verkorting optreedt. Of dat eventuele verschil enige betekenis zou hebben is de vraag omdat er bij beide soorten nogal wat variatie in snavellengte is, die tussen de soorten overlappend is.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: HPM op mei 07, 2010, 13:16:01 PM
Citaat van: frankneijts op mei 07, 2010, 12:41:44 PM

Wat mij opvalt is dat de rechter vogel een ietsje langere snavel heeft, minder 3-hoekig.
[...]
Ik ben wel wat aan het meten geweest maar het is moeilijk om de foto's goed passend te krijgen. Zoals ik het nu heb zou het kunnen dat de snavel van die rechter bij gelijke lengte een tikkeltje minder hoog is (slanker dus). Bij gelijke hoogte betekent dat uiteraard dat de snavel langer zou zijn. Maar als dat op de foto's werkelijk zo is kan dat heel goed komen door verschil in houding. De linkerkop staat iets meer naar voren, waardoor verkorting optreedt. Of dat eventuele verschil enige betekenis zou hebben is de vraag omdat er bij beide soorten nogal wat variatie in snavellengte is, die tussen de soorten overlappend is.

--
Groeten, Herman van der Meer


In het veld valt het desondanks vaak op (dat Spaanse een wat grotere bek heeft of toch lijkt te hebben) en volgens Svensson is er weliswaar een overlap maar de maxima liggen relatief ver uit elkaar: lengte snavel Spaanse 13.5 - 16.5 mm en Huismus 12.0 -14.5 (wijfjes als ik S. tenminste goed interpreteer)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Certhia

Vind dit draadje nu pas na de piep van vanochtend maar de race lijkt al gelopen en de foto's laten vrij eenduidig een Spaanse unit zien. Gaaf hoor!
Gefeliciteerd Roy!


Groet Marc

Bas vd Burg

Meer info over de waarneming incl een sonogram op www.zuidpier.com
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

HPM

Hier de directe link http://www.ortolaantje.nl/spaanse%20mus.html
Goed beschreven. Ik had alleen graag het geluid ook vergeleken willen zien met dat van een Huismus
omdat dat toch eigenlijk is waarom het gaat.

--
Groeten, Herman van der Meer



Herman van der Meer

Vincent Hart

#18
Eens! Roy een mailtje gestuurd met die suggestie.

EDIT: Reactie van Roy gehad. Vergelijking met huismussen-geluid gaat er zeker nog komen op http://www.ortolaantje.nl/spaanse%20mus.html, maar Roy wil dat gedegen aanpakken. Krijg je met die CDNA'ers ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers